Start > Körkortsforum > Underkänd uppkörning Västerås

Underkänd uppkörning Västerås

ugh 2025-02-17 16:01 ! Citera #
Jag har övningskört i nio månader nu, både hemma och 20 lektioner med en trafikskola. Jag hade körlektioner varje dag förra veckan och två av körskolelärarna sa att jag var redo. Jag har alltid trott att jag aldrig skulle känna mig beredd, men jag kände mig faktiskt redo och säker på att jag skulle klara det idag. Men jag hade då min första uppkörning idag och blev icke-godkänd. Jag förstår verkligen inte hur, för jag enligt mig körde precis som jag har gjort med körskolan. Min tidigare svaghet har varit stress och att jag fastnar på felen jag gör, men det var inte något som hände idag. Min körlärare var även inte med i bilen och kan bekräfta det inspektören sa. Jag är bara så förvirrad nu och vet inte ifall jag faktiskt gjorde fel, om trafikskolan har lärt ut fel, eller om inspektören har bedömt mig orättvist. Allt lutade åt att jag skulle klara det idag, så jag ser inte hur det ska bli annorlunda om typ två veckor och att jag ska klara det. Jag kommer att fortfarande vara redo enligt trafikskolan och mig, det kommer vara samma bil, stad, veckodag och tid, så varför ska jag klara det då och inte idag?
bzsx 2025-02-17 16:05 ! Citera #
Du frågade inte inspektören vad som blev fel i samband med att inspektören gav beskedet?

Det du kan göra är att kika på protokollet du ska ha fått, där står det vilka moment du inte har klarat och behöver träna mer på.
ugh 2025-02-17 16:44 ! Citera #
Inspektören sa att berodde på att jag saktade ner för tidigt inför trafikljus, korsningar, rondeller osv. Anledningen till att jag inte kan förstå det är för att jag hela förra veckan just hade stor fokus på det med trafikskolan, och de var nöjda med hur jag gjorde. Därför undrar jag om de lärt ut fel? Sedan sa hon även något om min påfart på motorvägen

I protokollet står det:

Grundorsak till underkännandet är:
Din körning visar brister i att:
Förutse och bedöma konsekvenser av olika händelseförlopp

Detta får konsekvenser på:
Din körning visar brister i att:
Visa god uppmärksamhet
Samspela med andra trafikanter
Anpassa hastigheten efter de omständigheter som råder
Identifiera risker i olika trafiksituationer och trafikmiljöer

Brister har visat sig i följande situationer:
Infart på landsväg
Motorväg/motortrafikled
Gäst 2025-02-19 14:49 ! Citera #
är det så att du kryper fram till korsningar/rondeller oavsett hur trafiken där framme ser ut? det tror jag att de vill se, att man försöker rulla på om det går bra, eller sakta ned i tid (och helst inte stanna om möjligt) för att fortsätta när en lucka visar sig, dvs visa att du justerar körningen beroende på situationen.

det låter iaf inte som att du har så fasansfullt mycket att arbeta på om du bara klurar ut vad de tyckte var fel, kämpa på!

Senaste foruminläggen

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken
Tryckt version (569 sidor):
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Testa ett teoriprov