Underkänd uppkörning Västerås
Jag har övningskört i nio månader nu, både hemma och 20 lektioner med en trafikskola. Jag hade körlektioner varje dag förra veckan och två av körskolelärarna sa att jag var redo. Jag har alltid trott att jag aldrig skulle känna mig beredd, men jag kände mig faktiskt redo och säker på att jag skulle klara det idag. Men jag hade då min första uppkörning idag och blev icke-godkänd. Jag förstår verkligen inte hur, för jag enligt mig körde precis som jag har gjort med körskolan. Min tidigare svaghet har varit stress och att jag fastnar på felen jag gör, men det var inte något som hände idag. Min körlärare var även inte med i bilen och kan bekräfta det inspektören sa. Jag är bara så förvirrad nu och vet inte ifall jag faktiskt gjorde fel, om trafikskolan har lärt ut fel, eller om inspektören har bedömt mig orättvist. Allt lutade åt att jag skulle klara det idag, så jag ser inte hur det ska bli annorlunda om typ två veckor och att jag ska klara det. Jag kommer att fortfarande vara redo enligt trafikskolan och mig, det kommer vara samma bil, stad, veckodag och tid, så varför ska jag klara det då och inte idag?
Du frågade inte inspektören vad som blev fel i samband med att inspektören gav beskedet?
Det du kan göra är att kika på protokollet du ska ha fått, där står det vilka moment du inte har klarat och behöver träna mer på.
Inspektören sa att berodde på att jag saktade ner för tidigt inför trafikljus, korsningar, rondeller osv. Anledningen till att jag inte kan förstå det är för att jag hela förra veckan just hade stor fokus på det med trafikskolan, och de var nöjda med hur jag gjorde. Därför undrar jag om de lärt ut fel? Sedan sa hon även något om min påfart på motorvägen
I protokollet står det:
Grundorsak till underkännandet är:
Din körning visar brister i att:
Förutse och bedöma konsekvenser av olika händelseförlopp
Detta får konsekvenser på:
Din körning visar brister i att:
Visa god uppmärksamhet
Samspela med andra trafikanter
Anpassa hastigheten efter de omständigheter som råder
Identifiera risker i olika trafiksituationer och trafikmiljöer
Brister har visat sig i följande situationer:
Infart på landsväg
Motorväg/motortrafikled
är det så att du kryper fram till korsningar/rondeller oavsett hur trafiken där framme ser ut? det tror jag att de vill se, att man försöker rulla på om det går bra, eller sakta ned i tid (och helst inte stanna om möjligt) för att fortsätta när en lucka visar sig, dvs visa att du justerar körningen beroende på situationen.
det låter iaf inte som att du har så fasansfullt mycket att arbeta på om du bara klurar ut vad de tyckte var fel, kämpa på!
Det låter som ett missförstånd nånstans. Protokollet tyder inte på att du har blivit kuggad på att köra långsamt mot en korsning, utan snarare vid infart till Landsväg och/eller påfart till motorväg.
Har du tagit ner farten vid en påfart till motorväg så låter det som en rimlig anledning då du vill ha upp farten där.
Vid infart till landsväg beror det lite mer på hur det ser ut vid dessa infarter, har du tagit ner hastigheten så pass att du missar öppningar och därmed negativt påverkar bakomvarande trafik så kan det också vara en orsak.
Vad är detta???

jag är med om i princip exakt samma sak som dig övningskört lika länge och lärarna sagt att jag är redo, fast jag kuggade på lite mer moment.
Jag gjorde precis tråden ”Hjälp med moment för att klara uppkörningen” Jag funderar på att testa en annan körskola för att se vad de har att säga och få hjälp med parkeringen och lite råd om trafiksäkerhet.
Tja, tänkte bara höra vad ni körde för bilar på uppkörningen i Västerås. Framför allt intresserad av automatmodellerna.
Om det finns någon lurig korsning, cirkulation eller liknande så får ni gärna berätta också!
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget