Körkortonline > Körkortsforum > Körkortsutbildning

Körkortsutbildning

-Gäst 2025-02-10 17:20 ! Citera #
Jag tycker inte alls upplägget för att ta körkort är bra. Som alla andra utbildningar borde även körkort kräva obligatorisk utbildning som sedan ger körkortsbehörighet, alltså på ett och samma ställe. Till exempel så som det är på de flesta gymnasie- och universitetsutbildningar. De med tidigare kunskap och erfarenhet skulle kunna validera bort de delar de redan kan eller bara göra proven.

Utbildningen skulle kunna vara uppdelat med teoretiska och praktiska moment som kompletterar varandra och som följer utbildningsplanen. Efter varje moment skulle ett litet tillhörande teoriprov och körprov göras. Inför varje prov så skulle det vara frivilligt att övningsköra privat eller med utbildningsansvarig trafikskola för att förbereda sig. Sammanlagt kanske det skulle kunna vara 4-5 delprov med utbildningsansvarig körskolelärare och därefter skulle de som genomfört utbildningen få körkortsbehörighet. Sen skulle det såklart finnas olika former av utbildningen som det finns för andra utbildningar också. Det skulle vara extra bra för de som vill ha någon att plugga med och även för de som vill ha struktur.

Idag är det ju helt sjukt eftersom alla som har körkort inte gått igenom samma körkortsgrunder. Vissa chansar bara och memorerar inför teoriprovet och vissa pluggar jättemycket men har svårt att koppla ihop det teoretiska med det praktiska. Sen finns det de som har hur lätt som helst för teoriprovet men klarar inte körprovet eller är en jättebra körare men har jättesvårt för teorin.

Det är även väldigt olika hur tur vissa som egentligen inte är redo att köra själva klarar av körprovet på ett försök eftersom de kört i en väldigt lugn stad med en väldig trevlig inspektör som inte varit petig alls. Medans många egentligen är redo och kör hur bra som helst privat men sen på körprovet kör de i en storstad med massa trafik, som de klarar suveränt annars men det blir svårare när de samtidigt är oerhört skakiga och nervösa och på det får köra med en inspektör som är stel och hur sur som helst och jätte petig för minsta lilla eller helt enkelt bara inte har fått ett tycke för den som kör och underkänner personen eftersom ingen kan i fråga sätta inspektörens bedömning.

Jag önskade iallafall att alla fick samma grunder att stå på under körkortsresan och att man slapp bli bedömd av inspektörer som inte vet ett skit om en och ska göra en bedömning under 30 minuter. Tyvärr finns det många som inte bedömer alla lika och även de som kämpar för att du ska gör fel men när du inte gör det, så hittar de på saker för att de hade som mål att inte godkänna dig redan från början. Varken ni vill tro det eller inte så finns det sånna inspektörer. Jag trodde inte på det förut och när någon skrev att de blivit underkända för små saker som inte upprepat sig eller inneburit någon fara så trodde jag att de inte sa hela sanningen, men där fick jag för det.

Den mänskliga faktorn spela stor roll i deras bedömningar. Stämningen i vissa förarprovalokaler (i allafall en som jag känner till), allt från receptionisterna som verkar trötta på sitt jobb då de jämt verkar irriterade när någon, oftast äldre personer, ber om hjälp med till exempel fotoautomaten och sen de som ska bedöma vår körning är nästan till 90% stela, sura petiga inspektörer som med sin bedömning gör hela upplevelsen till ett helvete.
Gäst 2025-02-10 19:31 ! Citera #
Ja vet ta körkort kan va hemskt och man kan i många fall känna att saker och ting är extremt orättvist. Spec när man hör vissa som säger att de i princip bara öppnade teori boken och klarade provet. Sedan åkte de till norrland och sa att de va hur lätt som helst med uppkörningen.

Men så är det ju men mkt i livet. Vissa har social kompetens vissa har fotografiskt minne vissa har gehör m.m Så resan är ju samma för alla egentligen. Plugga Teori, Och lär dig köra på ett sätt som är säkert som du kan på rutin så du blir godkänd av inspektören.

Sedan är det ju mkt omständigheter som spelar roll på uppkörningen till skillnad från teorin. Väder, ny bil, trafiken m.m så där kan man ju verkligen ha mer oflyt med saker och ting. Jag själv klara min på 3 försöket och kan ärligt säga att jag va lika bra förare de 2 gånger jag kuggade. Första gången pga nerverna vart jag skit sne, andra gången tog jag för mig lite för mkt i en rondell typ 100 m från trafikverket när körningen i princip var klar , 3 gången satt allt perfekt och jag hade flyt bra väder och inga konstigheter på vägarna. Måste ändå säga att jag tyckte alla inspektörerna jag träffade 3 st på 3 olika platser va extremt proffsiga i allt så efter första gången var jag ej speciellt närvös.

Senaste foruminläggen

Rubrik
1
I går 22:20
5
I går 17:24
24
I går 16:49

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken
Tryckt version (569 sidor):
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortstest