Start > Körkortsforum > Lägre standard för de med körk…

Lägre standard för de med körkort än de som övningskör

Gäst 2025-02-04 16:43 ! Citera #
För att klara uppkörningen krävs att man relativt väl förhåller sig till trafikreglerna. Såklart får man göra några mindre misstag, men på samma gång kan relativt små saker resultera i kuggning.

Kommer man för nära ett övergångsställe där någon hesiterar kan inspektören ingripa vilket gör att provet automatiskt underkänns. Råkar man hålla 44 i 40-zon omedvetet i 30 sekunder kan man kuggas på att man inte anpassar hastigheterna.

I kontrast till detta ser man dagligen hur de med körkort kan bryta mot många av dessa regler konsekvenslöst. Det är nästan fler som kör över hastighetsgränsen än vad som inte gör det. Personer kör aktivt fram och stannar på övergångställen för att komma fram några sekunder snabbare.

Vart är inspektören som stoppar dessa personer och säger att deras körning är bristfällig och att deras körkort därmed dras in? Ingen. Förare som kör uruselt får behålla körkortet medan körprov kuggas över små misstag.
Gäst 2025-02-04 20:16 ! Citera #
Det är en annan myndighets uppgift att sköta det du skriver! Transportstyrelsen har skrivit reglerna kring vad som är okej och inte okej, dom ger Trafikverket i uppgift att kontrollera att körkortsaspiranterna har rätt nivå.

Det finns trafikpoliser i landet som inte har tillräckligt med resurser, samt vaga straff och därför ser det ut som det gör.
Gäst 2025-02-07 13:53 ! Citera #
Det är så det är. Uppkörningen måste vara i princip perfekt. Sedan kan man slappna av lite:) Tror man kan köra typ precis under 10 kmh över hastighetsgränsen utan några större konsekvenser. Sedan blir det värre och värre påföljder ju snabbare du kör. På uppkörningen försökte jag för ligga ca 2-5 kmh under in case och de funkade. Vet att tex i villaområden är det bättre att ligga i typ 20 en närmare 30.
Gäst 2025-02-08 09:36 ! Citera #
Gäst 2025-02-07
Det är så det är. Uppkörningen måste vara i princip perfekt. Sedan kan man slappna av lite:) Tror man kan köra typ precis under 10 kmh över hastighetsgränsen utan några större konsekvenser. Sedan blir det värre och värre påföljder ju snabbare du kör. På uppkörningen försökte jag för ligga ca 2-5 kmh under in case och de funkade. Vet att tex i villaområden är det bättre att ligga i typ 20 en närmare 30.
Det handlar inte om perfektion utan om trafiksäkerhet. Trafikanters och bilisters liv står på spel vid bilkörning.
Gäst 2025-02-09 21:01 ! Citera #
Gäst 2025-02-08
Det handlar inte om perfektion utan om trafiksäkerhet. Trafikanters och bilisters liv står på spel vid bilkörning.
Ja absolut är det så. Och ja säger inget annat. Men det finns fortfarande utöver trafiksäkerhet moment som gör att man kan kugga. Och det var de jag uppfattade TS menade i sitt inlägg. Därav mena jag att för att en inspektör ska godkänna en uppkörning behöver körningen i princip va felfri kanske bättre ordval en perfekt:)
Gäst 2025-02-11 23:48 ! Citera #
Det du pratar om är ju bara ett prov.

När du väl fått körkort och kört ett tag kommer du så småningom att inse att man inte kan vara så fyrkantig och paragraf-ryttare som är bror-duktig i skolan.

Huvudsyftet med vardagskörningen är inte att hålla sig till reglerna utan snarare att inte dö i trafiken eller åstadkomma trafikolyckor...

Det är huvudsyftet.

Du ska anpassa dig till situationerna som uppstå och ibland måste man också bryta sig mot reglerna för att inte krocka eller skapa farliga situationer.

Finns faktiskt en hel del som kör för långsamt som faktiskt är just DE som skapar farliga situationer för andra.

Sniglar är tyvärr inte så trafiksäker som de tror.

Sedan är det också ganska stor skillnad på att köra 50 på 30-väg vs 110 på 90-väg.

Så var man väljer att köra fortare än normalt spelar också roll och varför man gör det osv.

Ibland är det viktigt att komma upp i fart för att undvika krock bakifrån.

När du fått körkortet kör du inte för någon inspektör längre utan endast för dig själv att inte dö i trafiken. Det om något är större motivation att köra rätt i rätt situation.
Gäst 2025-02-12 10:26 ! Citera #
Gäst 2025-02-11
Det du pratar om är ju bara ett prov.

När du väl fått körkort och kört ett tag kommer du så småningom att inse att man inte kan vara så fyrkantig och paragraf-ryttare som är bror-duktig i skolan.

Huvudsyftet med vardagskörningen är inte att hålla sig till reglerna utan snarare att inte dö i trafiken eller åstadkomma trafikolyckor...

Det är huvudsyftet.

Du ska anpassa dig till situationerna som uppstå och ibland måste man också bryta sig mot reglerna för att inte krocka eller skapa farliga situationer.

Finns faktiskt en hel del som kör för långsamt som faktiskt är just DE som skapar farliga situationer för andra.

Sniglar är tyvärr inte så trafiksäker som de tror.

Sedan är det också ganska stor skillnad på att köra 50 på 30-väg vs 110 på 90-väg.

Så var man väljer att köra fortare än normalt spelar också roll och varför man gör det osv.

Ibland är det viktigt att komma upp i fart för att undvika krock bakifrån.

När du fått körkortet kör du inte för någon inspektör längre utan endast för dig själv att inte dö i trafiken. Det om något är större motivation att köra rätt i rätt situation.
Helt rätt skrivet. att samspela och följa trafiken är i många fall viktigare för säkerheten en följa regler till punk och pricka. Låt oss säga att du tex ska in på en motorväg som är 90 kmh de som kör på motorvägen kör ca 100 då hade jag anpassad min hastighet till 100 så jag kommer in. Om jag hade kört på en smal och krokig landsväg med skymda kurvor där max är 70 hade jag anpassat hastigheten till kanske 50-60. En viktig del av köra säkert är att just kunna anpassa sig efter situationer. Samma sak med hala vägar bländning etc.

Till TS du kuggar förmodligen inte om du tar det säkra före det osäkra i vissa situationer. Du kan tex säga till inspektören. Jag vet att det är 70 på denna landsväg men jag väljer att köra lite långsammare pga av dessa omständigheter etc. Däremot om du gör massa konstigheter med hastigheten på påfarter avfarter motorvägar/trafikleder m.m Så kommer inspektören reagera varför du inte kan hastighets anpassa. Våga berätta för inspektören varför du gör som du gör.

Senaste foruminläggen

Rubrik
1
I dag 09:58
5
I går 13:12
1
2025-02-14 05:32

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken
Tryckt version (569 sidor):
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Testa ett teoriprov