Jag hade körlektion och körläraren sa att jag åker för snabbt. Det var en smal och krokig väg samtidigt som ett villaområde där högerregeln gällde och det var 40 km/h max. Jag åkte 40 för jag har för mig att man oftast måste följa hastighetsbegränsningen och anser att det var lämpligt. Detta eftersom många har sagt att de kuggar när de åker 30-35 för att de hindrar bakomvarande. Jag hade dessutom koll på korsningarna och det kom inga bilar.
Så vad ska man göra? sakta ner och åka långsammare eller hålla hastighetsbegränsningen? Det känns som om vissa vill det ena och några det andra alternativet.
Hej, när du kör på en väg med många korsningar där högerregeln gäller så måste du ha bromsberedskap inför korsningarna, så du måste sakta ner en aning och vara beredd på att släppa fram om det kommer bilar från höger. Sen beror det alltid på. Till exempel om det är bra sikt och lugnt, då finns det ingen anledning till att du saktar ner inför hinder, men du måste ha bromsberedskap inför hinder och ha koll på hur det ser ut bakom dig. Sen måste du även ha koll på bilar som står parkerade intill dig på höger eftersom någon plötsligt börja köra, öppna dörren eller gå emellan bilarna. Du kanske redan har koll på allt sånt men jag ville bara tipsa dig om hur jag har fått lära mig. Så om sikten är skymd sakta ner och var beredd på att bromsa om du skulle behöva släppa fram någon. Men om det är god sikt och tomt, då ser jag ingen mening med att du behöver sakta ner.