Start > Körkortsforum > 2 Frågor från teoriprovet

2 Frågor från teoriprovet

Chris 2010-10-08 09:33 ! Citera #
Klarade teorin förra veckan, 2 frågor som jag uppmärksammade mig på var

1. Vad gäller i följande situation? (bild: 2 filig väg på höger sida ca 10-15m fram sitter det en varningsskylt(!) för annan fara med tilläggsskylten ”Utryckn. Fordon” och lite längre fram ser man en utfart för sådana fordon. ca 100m fram står det 2 röda trafiklysen på varsin sida av vägen.

a. Du behöver inte stanna.

b. Du har väjningsplikt för utryckande fordon.

c. Du måste stanna för trafiksignalerna.

Så som jag resonerade först var att självklart ska man alltid stanna för rött ljus, men väjningsskylten var ca 100m före dem så självklart måste dom mena att den gäller först, speciellt efter som utryckningsfordonens utfart var t.o.m innan stopplysena. Och du har väjningsplikt mot utryckningsfordon med eller utan skylt.

50/50 fråga och självklart svarade jag fel, jag svarade B men rätt var C.

En annan fråga var att en synskadad man står vid övergångsstället med käppen snett framåt.

A. Han vill gå över gatan
B. Han väntar på någon som kan hjälpa honom över
C. Han vänder om och går tillbaka
D. Han väntar på att du ska köra först.


Vad jag kommer ihåg så om en synskadad står med käppen snett över sig så väntar han på att du kör först, men om han pekar den rakt framåt så vill han gå över, skitkul att dom skriver snett framåt då så missuppfattningen ska bli total, heja VV.

Rätt svar var iaf A. Han vill gå över gatan, svarade även fel på den men klarade teorin bara uppkörning kvar nu (kuggade första för jag körde för miljövänligt) :o
Maalja 2010-10-13 16:49 ! Citera #
Chris
Klarade teorin förra veckan, 2 frågor som jag uppmärksammade mig på var

1. Vad gäller i följande situation? (bild: 2 filig väg på höger sida ca 10-15m fram sitter det en varningsskylt(!) för annan fara med tilläggsskylten ”Utryckn. Fordon” och lite längre fram ser man en utfart för sådana fordon. ca 100m fram står det 2 röda trafiklysen på varsin sida av vägen.

a. Du behöver inte stanna.

b. Du har väjningsplikt för utryckande fordon.

c. Du måste stanna för trafiksignalerna.

Så som jag resonerade först var att självklart ska man alltid stanna för rött ljus, men väjningsskylten var ca 100m före dem så självklart måste dom mena att den gäller först, speciellt efter som utryckningsfordonens utfart var t.o.m innan stopplysena. Och du har väjningsplikt mot utryckningsfordon med eller utan skylt.

50/50 fråga och självklart svarade jag fel, jag svarade B men rätt var C.

En annan fråga var att en synskadad man står vid övergångsstället med käppen snett framåt.

A. Han vill gå över gatan
B. Han väntar på någon som kan hjälpa honom över
C. Han vänder om och går tillbaka
D. Han väntar på att du ska köra först.


Vad jag kommer ihåg så om en synskadad står med käppen snett över sig så väntar han på att du kör först, men om han pekar den rakt framåt så vill han gå över, skitkul att dom skriver snett framåt då så missuppfattningen ska bli total, heja VV.

Rätt svar var iaf A. Han vill gå över gatan, svarade även fel på den men klarade teorin bara uppkörning kvar nu (kuggade första för jag körde för miljövänligt) :o


Bra info! tackar för den och hoppas på att det inte kommer någon lika skum fråga för mig :P
haha hur kan man köra ” för miljövänligt” :P
Pra 2010-10-19 00:13 ! Citera #
Kännde själv att när jag gjorde teori provet så tyckte jag att vissa frågor va jävligt dumma, förklaringarna va nästan värdelösa o jag minns även på 2 frågor så va ingen av svars alternativen logiska och på 2 andra så lät alla svar logiskt. Inte nog med att det redan e svårt som det e men de överdriver ju inte lite.
Blober 2010-10-20 15:16 ! Citera #
Jag tror att de väljer sådana frågor med flit för att många som pluggar på teorin tänker att det är för enkelt för att plugga på och vill därför testa om faktiskt kan sådana saker :) och att skriva två logiska svarsalternativ gör att man verkligen måste läsa både frågan och svaret noga.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor