Klarade teorin förra veckan, 2 frågor som jag uppmärksammade mig på var
1. Vad gäller i följande situation? (bild: 2 filig väg på höger sida ca 10-15m fram sitter det en varningsskylt(!) för annan fara med tilläggsskylten ”Utryckn. Fordon” och lite längre fram ser man en utfart för sådana fordon. ca 100m fram står det 2 röda trafiklysen på varsin sida av vägen.
a. Du behöver inte stanna.
b. Du har väjningsplikt för utryckande fordon.
c. Du måste stanna för trafiksignalerna.
Så som jag resonerade först var att självklart ska man alltid stanna för rött ljus, men väjningsskylten var ca 100m före dem så självklart måste dom mena att den gäller först, speciellt efter som utryckningsfordonens utfart var t.o.m innan stopplysena. Och du har väjningsplikt mot utryckningsfordon med eller utan skylt.
50/50 fråga och självklart svarade jag fel, jag svarade B men rätt var C.
En annan fråga var att en synskadad man står vid övergångsstället med käppen snett framåt.
A. Han vill gå över gatan
B. Han väntar på någon som kan hjälpa honom över
C. Han vänder om och går tillbaka
D. Han väntar på att du ska köra först.
Vad jag kommer ihåg så om en synskadad står med käppen snett över sig så väntar han på att du kör först, men om han pekar den rakt framåt så vill han gå över, skitkul att dom skriver snett framåt då så missuppfattningen ska bli total, heja VV.
Rätt svar var iaf A. Han vill gå över gatan, svarade även fel på den men klarade teorin bara uppkörning kvar nu (kuggade första för jag körde för miljövänligt)