Start > Körkortsforum > Att frikoppla vid cirkulations…

Att frikoppla vid cirkulationsplats

K/D I går 14:34 ! Citera #
Hej, min körskolelärare säger att man ska ta det stegvis när man närmar sig till stop eller för att sakta ned, alltså;

Släppa gasen, sakta ned med broms, håll ner kopplingen samtidigt gå till 2:an (eller 1 om behövs), saktande släppa av kopplingen, och sedan släpp broms om behövs.

Men min privatlärare säger att man kan göra så här för att underlätta;
Släppa gasen, gå ner till frikoppling för att låta bilen rulla, ha sedan bara koll med broms, och sedan växla.

Jag skulle tänka att i teorin så har nog min körskolelärare rätt, men undrar om att köra som min privatlärare, om det är också rätt? Eller orsakar det något problem?
K/D I går 15:30 ! Citera #
Hej, vet ej hur eller om man kan redigera, men skrev helt fel! Menade friläge, inte frikoppla. Bara byt ut ord med frikoppling och friläge med inlägget ovan.
Gäst I går 17:59 ! Citera #
Är bäst att ha en växel i för att hjälpa till med motorbroms, har man kopplingen helt nere eller om man lägger i friläge/ingen växel så rullar bilen utan motorbroms, då blir det ju helt beroende av själva färdbromsen vilket är sämre ur ett Eco Driving perspektiv.

Fråga din körskolelärare så kan hen förklara på ett bra sätt, är sällan privata lärare har koll på eco driving och vad som förväntas av bland annat inspektören vid uppkörning.
Gäst I går 18:01 ! Citera #
K/D I går 14:34
Hej, min körskolelärare säger att man ska ta det stegvis när man närmar sig till stop eller för att sakta ned, alltså;

Släppa gasen, sakta ned med broms, håll ner kopplingen samtidigt gå till 2:an (eller 1 om behövs), saktande släppa av kopplingen, och sedan släpp broms om behövs.

Men min privatlärare säger att man kan göra så här för att underlätta;
Släppa gasen, gå ner till frikoppling för att låta bilen rulla, ha sedan bara koll med broms, och sedan växla.

Jag skulle tänka att i teorin så har nog min körskolelärare rätt, men undrar om att köra som min privatlärare, om det är också rätt? Eller orsakar det något problem?
Tillägg: skulle nästan våga säga att du kommer kugga uppkörningen om du gör som din privata lärare nämnde, de är väldigt strikta med eco driving och val av växlar.
Gäst I går 22:38 ! Citera #
Gäst I går 18:01
Tillägg: skulle nästan våga säga att du kommer kugga uppkörningen om du gör som din privata lärare nämnde, de är väldigt strikta med eco driving och val av växlar.
Det är ju såklart inte bättre för miljön att bromsa med färdbromsen.
Har man dessutom haft möjlighet till att släppa gasen tidigare och kunnat motorbromsa så är det ju ännu sämre för miljön.
Men om man inte behöver använda färdbromsen så är frirull faktiskt bättre för miljön.

Men att ha rätt växel i och kopplingen uppe gör så att du i den här situationen som du skriver, har mycket bättre kontroll på bilen, den rullar inte ifrån dig när du har kopplingen nere + att du snabbt kan trycka på gasen och komma iväg.

Det ser ju en inspektör som mycket bättre än att du ska tänkta på miljön och tappa bilen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
136
I dag 13:25
3
I dag 11:45
12
I dag 03:11

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken
Tryckt version (569 sidor):
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Teoriprov, gratis demo