Start > Körkortsforum > Måste stanna bil under parkeri…

Måste stanna bil under parkering om bil kör förbi?

John I dag 16:16 ! Citera #
Björn He I dag 00:36
Jag tror nog att bilisten som höll på att passera bredvid dig höll sån marginal i sidled att den inte riskerade någon ev. kollision med din bil som höll på att parkeras, men din förarprövare måste ha bedömt personligen att du gjorde en potentiellt trafiksäkerhetsäventyrande manöver. Tyvärr kan förarprövare göra såna bedömningar och såna bedömningar kan ligga till grund för ev. beslut att underkända körprov (och neka körkort), såna beslut grundar sig inte alltid på kunskap om och förmåga att kunna tillämpa de trafikregler som gäller i trafiken. Även om man inte bryter mot gällande trafikregler så kan man tyvärr bedömas som trafikfarlig om man skulle göra en eventuell potentiellt trafiksäkerhetsäventyrande manöver.

Det behöver dock inte alltid betyda att man riskerar körkortsåterkallelse om man skulle göra en ev. sån manöver då man har körkort och får köra bil ”på riktigt”.
Håller med
Gäst I dag 19:27 ! Citera #
Björn He I dag 00:36
Jag tror nog att bilisten som höll på att passera bredvid dig höll sån marginal i sidled att den inte riskerade någon ev. kollision med din bil som höll på att parkeras, men din förarprövare måste ha bedömt personligen att du gjorde en potentiellt trafiksäkerhetsäventyrande manöver. Tyvärr kan förarprövare göra såna bedömningar och såna bedömningar kan ligga till grund för ev. beslut att underkända körprov (och neka körkort), såna beslut grundar sig inte alltid på kunskap om och förmåga att kunna tillämpa de trafikregler som gäller i trafiken. Även om man inte bryter mot gällande trafikregler så kan man tyvärr bedömas som trafikfarlig om man skulle göra en eventuell potentiellt trafiksäkerhetsäventyrande manöver.

Det behöver dock inte alltid betyda att man riskerar körkortsåterkallelse om man skulle göra en ev. sån manöver då man har körkort och får köra bil ”på riktigt”.
Det stämmer nog. Läste igenom trafikförordningen, och det närmsta jag kan hitta är:

47 § Ett fordon får inte stannas eller parkeras
1. på en sådan plats eller på ett sådant sätt att fara uppstår eller trafiken onödigtvis hindras eller störs.

Vilket inte gällde i mitt fall (bilen körde förbi i normal hastighet och uppvisade inga tecken på hinder eller ovisshet). Förarprovarens beslut att jag borde stannat var med andra ord högst godtyckligt och eventuellt felaktigt. Finns inte så mycket att göra än att bita i det sura äpplet och hoppas att jag får en mindre obegåvad förarprövare nästa gång.

Senaste foruminläggen

Rubrik
5
I går 17:09
3
I går 10:11

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken
Tryckt version (569 sidor):
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Testa ett teoriprov