Start > Körkortsforum > Kuggad pga helljus

Kuggad pga helljus

Lina 2025-01-08 14:57 ! Citera #
Kuggade idag pga att jag råkade ha på helljuset.. och så tog det lite lång tid att parkera eftersom en snäll dam ville säga till och jag blev distraherad då. Känns lite tråkigt att bli kuggad för sån grej haha, annars snäll inspektör :)
Hakkan 2025-01-08 16:24 ! Citera #
Att du råkade ha på helljuset är inte en liten grej. Du riskerar blända andra förare och skapa riktigt trafikfarliga situationer.
Lina 2025-01-08 17:07 ! Citera #
Jaaa jag klagade inte på min bedömning, tycker han bedömde rätt. Dock kändes det skönt att det endast var det, allt annat tyckte han var bra :p
Björn He 2025-01-09 02:32 ! Citera #
Lina 2025-01-08
Kuggade idag pga att jag råkade ha på helljuset.. och så tog det lite lång tid att parkera eftersom en snäll dam ville säga till och jag blev distraherad då. Känns lite tråkigt att bli kuggad för sån grej haha, annars snäll inspektör :)
Det bästa är att helst av allt inte köra med helljus tänt, om det är lämpligt att undvika helljus. Man måste inte köra med helljus tänt, om sikten är såpass klar att man kan se klart med enbart halvljus.

Om man mot förmodan måste ha helljuset tänt, för att kunna se klart, så måste man också släcka helljuset i god tid varje gång man möter en annan fordonsförare alternativt kommer för nära en framförvarande förare och då riskerar att blända den föraren. Skulle man lysa med helljuset på en annan fordonsförare på uppkörningen, då är det nog ganska självklart om man kuggas, det är såvitt jag förstår bestraffningsbart att ha helljuset tänt i en sån situation då en förare av annat fordon kan bländas; det kan däremot vara okej att blända en gångtrafikant men det är stor skillnad - för en gående kan enkelt bara blunda eller vända blicken bortåt för att slippa bländas, medan en fordonsförare som bländas däremot kan förlora sin uppmärksamhet och därigenom tappa kontrollen över sitt fordon, varför bländning av annan fordonsförare anses som allvarligt.

Jag använde aldrig helljus under mitt körprov, men å andra sidan hade jag inget behov av helljus eftersom jag hade uppkörning under dagtid då det är ljust.
Lina 2025-01-11 02:00 ! Citera #
Jag råkade då dra åt helljuset när jag blinkade :)
Björn He 2025-01-13 23:16 ! Citera #
Lina 2025-01-11
Jag råkade då dra åt helljuset när jag blinkade :)
Ganska ovanligt misstag.....

Senaste foruminläggen

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken
Tryckt version (569 sidor):
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortstest