Tänkte jag kunde berätta om min körprovsupplevelse när den nu äntligen är slut, då jag klarade det tredje gången gillt igår!
Körde upp med manuellt växlad bil. Jag har mestadels övningskört på trafikskola plus litegrann privat.
Körprov 1: Farsta, början av december, trafikskolans bil
Uppvärmningen med trafikskolan kändes bra, bara någon småmiss.
Till själva uppkörningen då: Något stiff manlig inspektör, inte direkt otrevlig men ganska hård framtoning. Gjorde kanske inte sitt bästa för att få mig avslappnad. Säkerhetskontroll under huven. Snabbt avklarad. Från Trafikverket till höger och sedan mot Haninge. Från 73:an avfart mot Haninge C. Vänster i en av rondellerna där och upp och backparkera vid en butik. Parkeringen gick bra. Här kom sedan dessvärre kuggen då jag tabbade mig rejält i en korsning så att inspektören ingrep. Då jag visste att jag hade kuggat där så gick resten av körningen rätt dåligt också. Vi svängde runt en del i Haningeområdet och sen tillbaka på 73:an till Trafikverket. Kändes skit efteråt och min trafiklärare sa att hon var förvånad. Det var en helt rimlig kugg av inspektören dock, nervositeten slog till.
Körprov 2: Farsta, mitten av december, Trafikverkets bil
Trevligare manlig inspektör. Volvo XC40. Fick köra vänster på 73:an och svänga av mot Tyresö. Här kom första tabben då jag missade att det bara är 50 just nu när man svänger på Tyresövägen pga vägarbetet, otroligt slarvigt av mig. Var uppe i 56 när inspektören hintade om att jag kanske skulle följa hastigheten. Svängde av mot Skarpnäck där jag fick röra runt lite och sen backparkera. Den tog lite tid och blev lite sned vilket är dumt då jag lätt hade kunnat rätta till det, men jag var uppstressad efter fadäsen med hastigheten. På väg tillbaka gjorde jag ett till ganska korkade missar, lyckades tex få på helljuset utan att märka det så att inspektören fick säga till. Ej godkänd, helt rimlig bedömning tyvärr då jag inte alls presterade som jag kan.
Körprov 3: Norrköping, 30/12, Trafikverkets bil
Mycket trevlig, äldre manlig inspektör. Fick direkt intrycket att han inte var där för att leta småfel utan för att ge mig en ärlig chans. Likadan bil som i Farsta, Volvo XC40. Fick en något förvånande rutt, körde varken E4 eller E22 utan körde istället vänster ut på Gamla Övägen. Fick ganska snabbt ta vänster i en cirkulation in mot Vrinnevisjukhuset där vi körde förbi en parkering mm. Sedan ut igen på Gamla Övägen åt vänster via en trafikljuskorsning. Följde vägen ett tag innan inspektören bad mig göra en vänstersväng, som jag dock avbröt då jag bedömde att det var för mycket trafik bakom och att det även kom mötande. Det hade nog eventuellt gått att genomföra men jag resonerade högt att det är bättre att avstå om man inte känner sig helt trygg med svängen. Fick då istället ta nästa vänster. Här bad han mig stanna vid kanten och informerade om att jag skulle få testa göra en hård inbromsning på en raksträcka som fanns där. Gasade upp i 70 och tvärbromsade sedan. Det gick ok, men han tyckte jag kunde trycka ännu hårdare direkt, så vi åkte fram och vände genom en u-sväng och gjorde ett försök till, där han blev nöjd.
Tillbaka ut på Gamla Övägen, viktigt här att tänka på stopplikten! Till höger tillbaka mot Norrköping. Fick dock ta en vänstersväng till, denna gång in mot Kårtorp där jag fick parkera på valfritt sätt så länge det var bredvid en annan bil (ganska snällt av inspektören). Gick bra, sedan tillbaka ut igen där det var en stopplikt på väg ut från parkeringsplatsen som man bör vara uppmärksam på. Sedan tillbaka mot Norrköping och Trafikverket. På väg tillbaka hamnade vi bakom en epa, som jag dock gjorde en bra omkörning av. Tillbaka vid Trafikverket sen fick jag veta att körningen denna gång var godkänd!
Säg till om ni har några frågor