Start > Körkortsforum > När får man använda helljus

När får man använda helljus

Ny 2024-12-29 15:25 ! Citera #
Tjena! Jag har funderat på det här med helljuset om man har en bil framför sig. När kan man sätta på helljuset? Vill inte blända dem genom backspegeln ju men samtidigt så vill jag gärna se vart jag kör i mörkret.

Så på ett ungefär hur långt framför ska en bil vara innan jag kan slå på mitt helljus i mörkerkörning?
Björn He 2024-12-29 18:35 ! Citera #
Alltså, om du ligger såpass nära ett fordon före att du har det fordonet inom synhåll, då ska du INTE ha helljus tänt, med hänsyn till risken för den framförvarande fordonsföraren att bländas bakifrån. Du behöver inte heller ha helljuset tänt då eftersom det är enkelt att bara följa fordonet direkt före dig för att kunna följa körbanan.

När du inte har fordon framför dig så ska du stänga av helljuset så fort du ser en mötande fordonsförare närma sig dig framifrån, eftersom helljuset inte får blända någon mötande fordonsförare och heller inte någon framifrån kommande förare av båt/fartyg, flygplan eller järnvägståg; det är däremot okej att blända en gående som närmar sig framifrån, för en gående kan ju enkelt bara blunda eller vända blicken bortåt för att slippa bländningen.
Hakkan 2024-12-29 21:22 ! Citera #
Björn He 2024-12-29
Alltså, om du ligger såpass nära ett fordon före att du har det fordonet inom synhåll, då ska du INTE ha helljus tänt, med hänsyn till risken för den framförvarande fordonsföraren att bländas bakifrån. Du behöver inte heller ha helljuset tänt då eftersom det är enkelt att bara följa fordonet direkt före dig för att kunna följa körbanan.

När du inte har fordon framför dig så ska du stänga av helljuset så fort du ser en mötande fordonsförare närma sig dig framifrån, eftersom helljuset inte får blända någon mötande fordonsförare och heller inte någon framifrån kommande förare av båt/fartyg, flygplan eller järnvägståg; det är däremot okej att blända en gående som närmar sig framifrån, för en gående kan ju enkelt bara blunda eller vända blicken bortåt för att slippa bländningen.
Här är dock frågan.. När är inom synhåll?

Om jag ser hans baklyktor på 500 meters håll, är det inom synhåll tänker du?
Björn He 2024-12-29 21:41 ! Citera #
Hakkan 2024-12-29
Här är dock frågan.. När är inom synhåll?

Om jag ser hans baklyktor på 500 meters håll, är det inom synhåll tänker du?
Det beror väl på hur långt framåt helljusen kan lysa. Kan helljuset lysa högst 300 meter framåt så är det väl okej att ha helljuset tänt om man ligger minst cirka en halv kilometer efter det framförvarande fordonet, då riskerar väl inte föraren direkt framför att bländas.

Senaste foruminläggen

Rubrik
67
I dag 07:42
1
I dag 02:17

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken
Tryckt version (569 sidor):
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortsfrågor