Start > Körkortsforum > Hoppet det sista som överger e…

Hoppet det sista som överger en!

Holmgren 2024-12-13 10:44 ! Citera #
Hej! Ville bara dela med mig lite nu när jag äntligen tog körkortet (tredje uppkörningen) idag. Jag vet vilken fruktansvärd ångest man går igenom i den här processen, och framför allt är det nog en ekonomisk oro, typ ”hur många tusenlappar ska jag slänga på det här utan att få något alls tillbaka?”

Speciellt för de som precis som mig inte haft möjlighet till privat övningskörning och behövt lära sig ALLT från grunden (har själv 35+ körlektioner) hos själva körskolan. Efter att jag kuggade min andra uppkörning på en enskild liten sak så började tyvärr tankarna om att det ”alltid kommer vara något som inte blir bra nog” och ”kanske förtjänar jag inte ett körkort, så alla pengar har väl slängts i sjön helt förgäves”. Men tänk för bövelen inte så om det går trögt (jag vet, enklare sagt än gjort).

Grejen är den att när körskolan anser att du är redo, och sen blir det ändå något fel under själva uppkörningen. Då präntar man in de missarna och ser till att det blir rätt gjort nästa gång. För har du kommit så långt som till att få boka uppkörning så är detta pga att du sitter på grundkunskaperna och i det stora hela förstår dig på trafiksäkerhet.

Nu i svallvågorna så bryr jag mig inte ett skvatt om att jag behövde köpa 16 fler körlektioner än jag tänkte, och två fler uppkörningar + bilhyra än vad jag tänkte. Är bara så glad över att jag ändå lät hoppet finnas kvar och köra över osäkerheten. Har aldrig kört i mörker förut, när jag nu tidigt i morse behövde göra det just under uppkörningen för första gången. Var galet nervös över att jag skulle ha svårt att se sånt som jag annars sett, men det gick hur bra som helst trots noll erfarenhet av mörkerkörning. Kanske för att jag redan haft två uppkörningar och som en robot kopierade av vad jag gjort bra där + då såg till att ordna det som var anledningen till senaste kuggningen (backning runt hörn i mindre samhälle).

Det enda jag ångrar nu i efterhand är att jag inte förstod riktigt hur nära jag egentligen var att få körkortet hela tiden, och istället började tvivla när man inte till exakt 100% gjort rätt. Till det stora hela såg ju den här uppkörningen likadan ut som de två tidigare men skillnaden var att jag lyckades fila bort alla små misstag den här gången.

Får avsluta med en klyscha, men om jag kan bli godkänd så kan du! Tro på dig själv och fokusera på mållinjen! Du kommer att klara det.

MVH
Gurkan911 2024-12-13 11:48 ! Citera #
Grattis till ditt körkort och mycket bra skrivet!

Min dotter kuggade sig vid första uppkörningen en fredag men lyckades få en återbudstid redan följande måndag och denna gången blev hon godkänd så det visar hur rätt du kan ha i ditt inlägg.

Så till alla som blir underkända: ta till er av vad inspektören säger/skriver, träna vidare på detta men glöm inte det övriga, ge inte upp och lycka till.
Gäst 2024-12-13 17:55 ! Citera #
Grymt klara också på 3 och då känns plötsligt efter några veckor att ta körkort va inte så svårt ändå. Man måste bara lägga ner den tiden som behövs. Jäkligt viktigt också att trafikläraren följer alla moment som kan tänkas komma spec kring manövrering. Många fokuserar jäkligt mkt på tex motorväg, filbyten, och landsväg vilket är viktigt. Tyckte min trafiklärare va grym tills jag skulle göra min utbildningskontroll och han hade helt missat att lära mig rätt tekniken på back momenten. De momenten gjorde att jag kuggade mina första 2 uppkörningar. Bytte skola och lärare och fick en riktigt bra som lärde mig rätt tekniker på ca 2 lektioner. Att köra bra och trafiksäker är såklart grunden. Men man måste också finslipa alla små detaljer som gör körningen perfekt och man blir godkänt istället för kuggad pga av manövrering:)
Hakkan 2024-12-13 21:47 ! Citera #
Gäst 2024-12-13
Grymt klara också på 3 och då känns plötsligt efter några veckor att ta körkort va inte så svårt ändå. Man måste bara lägga ner den tiden som behövs. Jäkligt viktigt också att trafikläraren följer alla moment som kan tänkas komma spec kring manövrering. Många fokuserar jäkligt mkt på tex motorväg, filbyten, och landsväg vilket är viktigt. Tyckte min trafiklärare va grym tills jag skulle göra min utbildningskontroll och han hade helt missat att lära mig rätt tekniken på back momenten. De momenten gjorde att jag kuggade mina första 2 uppkörningar. Bytte skola och lärare och fick en riktigt bra som lärde mig rätt tekniker på ca 2 lektioner. Att köra bra och trafiksäker är såklart grunden. Men man måste också finslipa alla små detaljer som gör körningen perfekt och man blir godkänt istället för kuggad pga av manövrering:)
Ja, Det är just det som du skriver i andra meningen.
Det finns väldigt många som inte lägger ner den tid som det faktiskt tar att vara en bra och trafiksäker förare.

Jag fick mitt körkort för snart två år sedan. Pluggade teori i massor innan provet och tog det på första. Jag tog dock bara 6 körlektioner men kunde köra privat för mängdträning och tog uppkörningen på första.
Jag körde väldigt mycket i stadstrafik men även 100 mil på långkörning under en sommar.

Det tar tid att lära sig och vissa har lättare för det hela än andra men det jag läser igenom på det här forumet är att många stressar på och tror att det räcker med ett par körlektioner för att sedan boka uppkörning.

Min körkortsprövare förutom att vi satt och snackade om min hemstad och gav direktioner 4 ord.. ”Inget snack om saken”

Vad jag vill säga med detta utlägg är att. Om ni känner att ni har koll på ALLA moment som kan dyka upp på en uppkörning så är ni redo, vet ni att ni har problem med t.ex. fickparkering, backning in i en ficka, motorväg etc. Nej, då är ni inte redo. Det ska man kunna innan man kör upp.

Senaste foruminläggen

Rubrik
1
I dag 16:14
1
I dag 15:37

Teoribok 2025

Körkortsboken
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Testa ett teoriprov