Hej! Ville bara dela med mig lite nu när jag äntligen tog körkortet (tredje uppkörningen) idag. Jag vet vilken fruktansvärd ångest man går igenom i den här processen, och framför allt är det nog en ekonomisk oro, typ ”hur många tusenlappar ska jag slänga på det här utan att få något alls tillbaka?”
Speciellt för de som precis som mig inte haft möjlighet till privat övningskörning och behövt lära sig ALLT från grunden (har själv 35+ körlektioner) hos själva körskolan. Efter att jag kuggade min andra uppkörning på en enskild liten sak så började tyvärr tankarna om att det ”alltid kommer vara något som inte blir bra nog” och ”kanske förtjänar jag inte ett körkort, så alla pengar har väl slängts i sjön helt förgäves”. Men tänk för bövelen inte så om det går trögt (jag vet, enklare sagt än gjort).
Grejen är den att när körskolan anser att du är redo, och sen blir det ändå något fel under själva uppkörningen. Då präntar man in de missarna och ser till att det blir rätt gjort nästa gång. För har du kommit så långt som till att få boka uppkörning så är detta pga att du sitter på grundkunskaperna och i det stora hela förstår dig på trafiksäkerhet.
Nu i svallvågorna så bryr jag mig inte ett skvatt om att jag behövde köpa 16 fler körlektioner än jag tänkte, och två fler uppkörningar + bilhyra än vad jag tänkte. Är bara så glad över att jag ändå lät hoppet finnas kvar och köra över osäkerheten. Har aldrig kört i mörker förut, när jag nu tidigt i morse behövde göra det just under uppkörningen för första gången. Var galet nervös över att jag skulle ha svårt att se sånt som jag annars sett, men det gick hur bra som helst trots noll erfarenhet av mörkerkörning. Kanske för att jag redan haft två uppkörningar och som en robot kopierade av vad jag gjort bra där + då såg till att ordna det som var anledningen till senaste kuggningen (backning runt hörn i mindre samhälle).
Det enda jag ångrar nu i efterhand är att jag inte förstod riktigt hur nära jag egentligen var att få körkortet hela tiden, och istället började tvivla när man inte till exakt 100% gjort rätt. Till det stora hela såg ju den här uppkörningen likadan ut som de två tidigare men skillnaden var att jag lyckades fila bort alla små misstag den här gången.
Får avsluta med en klyscha, men om jag kan bli godkänd så kan du! Tro på dig själv och fokusera på mållinjen! Du kommer att klara det.
MVH