Är det svårt att kugga halkbanan?
Tja, äre svårt att kugga halkbanan? Bokat nästa vecka nämligen, har kört 5 gånger, går ganska bra ändå varit ute i trafik mm. Har nämligen MC körkort, därav har det inte varit så svårt med koppling förståelse mm. Passar på nästa vecka då det är 9 grader, så att jag kan köra dit än att åka - grader med buss tar för lång tid dit.
Det går inte att kugga halkbanan.
Jodå, det går att kugga på halkan. Men det är ytterst ovanligt. Det är om du inte kan manövrera bilen tillräckligt bra för att kunna genomföra momenten eller att du inte skulle anses vara delaktig i utbildningen (tex om du sitter med telefonen hela tiden). Men som sagt, det är väldigt ovanligt. Dessutom brukar de flesta halkbanor köra med automatväxlade bilar nuförtiden.
Oroa dig inte för det! Det är inte frågan om att prestera. Det är bara meningen att du ska få prova på att köra i halka och bli informerad om risker generellt. Det är faktiskt ganska kul!
Hej! Jag körde halkbanan för inte så länge sen (ca 1 månad).Man kör en automatbil. Det var 2 bilar ute på banan 4-5 personer i varje bil. Helst vill du ju inte börja men det funkar ändå superbra skulle jag tro. Fanns bara en person som kuggade innan eftersom att hen inte kört bil en enda gång i hela sitt liv.
Du kommer få gissa lärarens bromssträcka beroende på vägunderlag, sedan kommer du få köra och det är endast en ”simulering” som är idiotsäker så bara du vet vart bromspedalen sitter, hur man svänger/styr bilen och lyssnar på läraren så kommer det gå bra. Vissa var helt usla på att köra bil allmänt eftersom att de var rätt nya men som sagt så klara alla den förutom den personen som aldrig övningskört.
Halkbanekursen ska man bara gå om man övningskört såpass tillräckligt att man är van nog att manövrera bilen, eller åtminstone att accelerera snabbt och göra snabb inbromsning.
Det var något jag fick göra under min halkkurs på Gnesta halkbana; halkbaneläraren gav mig instruktioner att accelerera upp till en viss hastighet och tvärbromsa över ett konstgjort halt väglag, syftet var tydligen att testa vad som händer vid bromsning på halt väglag och hur hastigheten påverkar.
Det var relativt enkelt för mig att köra på halkbanan, för jag fick låna en av halkbanans bilar som var en automatväxlad Volkswagen Polo; automatväxlad bil har tydligen fördelen att det går mycket lättare och snabbare att accelerera snabbt upp till en hög hastighet, jämfört med en manuellt växlad bil.
Sålänge man följer instruktionerna av halkbaneläraren och manövrerar perfekt så riskerar man inte att underkännas.
Jag tycker för övrigt att det är väldigt konstigt tänkt med obligatorisk riskutbildning för att kunna få körkort, att gå såna riskkurser är ju rätt onödigt.
Vad tänker du nu Björn?
Varför är det konstigt med en obligatorisk riskutbildning där man får öva på att hantera situationer du kan råka ut för? t.ex. halka.
Förstår inte hälften av dina utlägg på det här forumet eftersom att dom antingen totalt avviker från ämnet eller är en a4 långt svar. Det var i det här svaret totalt onödig information om att du själv hade det relativt enkelt osv... Ja, den ska inte vara svår. Den ska visa på risker och försöker ge dig en headsup på vad som kan hända.
Hade en ganska sträng instruktör på risk tvåan. Det var dessutom en tjej som inte riktigt våga trycka ner bromspedalen ordentligt vid hårda inbromsningar så hon fick en chans till och om hon misslyckades skulle hon kugga berättade han över radion. Detta är väl därför det är rekommenderat att vara ”van” att köra bil innan man kör risk tvåan, speciellt om man är en ny förare och precis börjat med övningskörning och är nervös och väldigt osäker som förare.
Så länge du kan följa instruktioner, gasa upp i minst 70 och bromsa hårt så kommer du klara den. När jag gjorde den så var det en som bara kom upp i 65km/h under hennes första försök. Hon fick då ett till försök och kom då upp i 68. Han verkade då tveka en sekund om hon skulle få fortsätta men bestämde sig sen att det var tillräckligt.
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget