Start > Körkortsforum > Backning!

Backning!

Victor A 2010-10-06 14:52 ! Citera #
Var ute och övningskörde igår med pappa, gick galant faktiskt dock så har jag fortfarande ingen bra bil att köra med så de blev vår stora mercedes benz buss med automatlåda. Tränade på att backa och jag insåg då hur dålig jag var på att få in bilen i de förbaskat små rutorna. Klarade i allafall backa in i ett trångt garage hyggligt bra men de var förståss efter en hel del träning innan. Hoppas kunna träna mer teori samt försöka lära mig köra bil, köpte Bonniers Trafikskola som enligt forumet här har fått bra recentioner.
Aranbee 2010-10-27 14:36 ! Citera #
Tänk på att det är stor skillnad i lärningströskeln på automat och manuell. Jag började övningsköra med automat och tyckte det gick skiiitbra, sen skulle jag lära mig manuell... tog ett BRA tag innan jag fick grepp om dragläget osv. jag har varvat min övningskörning med både automat och manuell, automat körde jag mycket i början för att få ett grepp om regler o trafikvett, så att jag kunde fokusera mer på själva växlingen och hanteringen av bilen när jag väl började med manuell! så det kan va ett tips!
marre555 2010-10-30 21:20 ! Citera #
Tycker automat är bäst!
Gäst 2010-11-15 16:18 ! Citera #
Det handlar bara om att ha referenspunkter som passar just dig.

Jag kan förklara hur jag brukar göra då jag backar in mellan två bilar:

1. Placera din bil framför den bilen som är längst fram (alltså den som kommer att stå på din högersida om du parkerar åt höger) så att din högra sidospegel står i linje med den parkerade bilens första framlykta.

2. Full ratt till vänster tills du ser hela fram/baksidan (beroende på vilken del av den parkerade bilen som syns) av den parkerade bilen i din högra sidospegel.

3. Backa rakt tills du ser HALVA fram/baksidan av den parkerade bilen i din högra sidospegel.

4. Full ratt till höger och sedan rätta till med raka hjul.

Lycka till nu :)
slizor 2010-11-30 19:13 ! Citera #
:D
Ahmedoow 2010-12-01 13:51 ! Citera #
Har hört att man ofta får backa runt ett gatuhörn när man gör uppkörningen så tänkte ge lite tips på referenspunkter som jag fått utav min körlärare på trafikskolan.

Referenspunkterna är följande:

- Kör fram en bit längs den trottoar du ska backa ifrån
- Stanna bilen och lägg i backväxeln.
- Sedan ska du titta i det fönster som är bakom dig till höger
- När du kan skymta slutet av svängen i den bakre rutan till höger så ska du ta fullrattning till höger
- Sedan är det bara att rätta till raka hjul när du känner att du har kommit runt hörnet.
- Justera lite om du tycker att det behövs
Annis 2010-12-02 10:17 ! Citera #
Ahmedoow
Har hört att man ofta får backa runt ett gatuhörn när man gör uppkörningen så tänkte ge lite tips på referenspunkter som jag fått utav min körlärare på trafikskolan.

Referenspunkterna är följande:

- Kör fram en bit längs den trottoar du ska backa ifrån
- Stanna bilen och lägg i backväxeln.
- Sedan ska du titta i det fönster som är bakom dig till höger
- När du kan skymta slutet av svängen i den bakre rutan till höger så ska du ta fullrattning till höger
- Sedan är det bara att rätta till raka hjul när du känner att du har kommit runt hörnet.
- Justera lite om du tycker att det behövs

Ahmedoow gav jättebra tips, jag gör nämligen också ungefär sådär!
Och jag fick backa runt hörn på uppkörningen haha ;d
strike_ 2010-12-02 22:40 ! Citera #
De gånger jag skulle backa runt hörn på upkörningen skulle man backa runt hörnet samt backa rakt 10m (ca 2 billängder).

Senaste foruminläggen

Rubrik
11
I dag 17:36
5
I dag 14:05
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov