Ja i ett godkänt körprov ska det vara självständig körning, med viss stöttning där det behövs, men om förarprövaren behöver ingripa och lägga sig i körningen så är det inget som bryter mot någon regel? Det behöver inte vara en farlig situation?
Du kanske anser att det är onödigt, men vad skulle det bryta mot för regel?
Kära du, lägg av. Jag är inte född igår. Personen i fråga var giftig och passivt aggressiv redan innan vi gav oss iväg med bilen. Jag bad om en tyst uppkörning, vilket man har rätt till. Det respekterades inte.
Jag hade hoppats att det bara var en enskild händelse, en dålig dag. Men sedan dess har jag hört andra som delat min upplevelse så tyvärr verkar inte så vara fallet. Bara en person som är direkt olämplig för sitt jobb.
Jag hoppas att fler gör som jag och anmäler henne.
Jag vet inte vad du har för intresse i att tillrättavisa mig. Antingen är du förarprövaren i fråga eller gillar du bara att försöka trycka dit folk.
Såhär står det för övrigt i Trafikverkets riktlinjer för förarprövare:
”Ingripande ska endast göras vid farliga trafiksituationer. Vid brist som inte innebär risk ska ingripande inte ske. Försök alltid att göra ett ingripande så odramatiskt som möjligt. Våga föra en dialog i anslutning till ingripandet.”
Övriga anmärkningar får man spara till efter utförd uppkörning.