Start > Körkortsforum > Krock vid backning

Krock vid backning

Örm 2024-12-03 18:20 ! Citera #
Vi backar ut från en parkeringsruta, en annan bil (bil b) kommer bakifrån skärandes igenom en parkeringsruta. När vi backar är det fri sikt men när vi börjat backa kommer bil b emellan två bilar som står parkerade och kör in i vår bil. Vems fel är det? Vi som backar eller bilen som genar mellan två parkerade bilar?
Gäst 2024-12-03 19:53 ! Citera #
Den som backar har störst skyldigheter generellt. Trafikförordningen: ”En förare får vända eller backa endast om det kan ske utan fara eller hinder för andra vägtrafikanter.”
Björn He 2024-12-04 09:39 ! Citera #
Gäst 2024-12-03
Den som backar har störst skyldigheter generellt. Trafikförordningen: ”En förare får vända eller backa endast om det kan ske utan fara eller hinder för andra vägtrafikanter.”
Nja, i ett sånt scenario som beskrivs av denna trådskapare, att hen backar ut från en parkeringsruta och blir påkörd bakifrån av en annan bilist som kört rakt över ett par tomma parkeringsplatser och vid utfart från den tomma parkeringsplatsen kört in i den utbackande bilen, här skulle jag nog säga att vållandeansvaret ligger (till störst del alternativt helt) på den bilist som ”genat” genom tomma parkeringsrutor.

Eftersom den bilist som ”genar” genom tomma parkeringsrutor kör ut från en parkeringsplats (efter att ha kört in i den) så har bilisten väjningsplikt enligt utfartsregeln mot varje fordon ute på själva körbanan (och en parkeringsplats är inte del av körbanan). När den bilist som ”genade” genom tomma parkeringsplatser hade kört ut från den tomma parkeringsrutan och då körde på den bilist som backade ut från en annan parkeringsruta, då hade väl den backande bilisten redan hunnit backa ut och komma ut på körbanan; i en sån situation bör den ”genande” bilisten ha haft väjningsplikt trots att den bilist denne körde på backade.

Det är väl likadant vid högerregeln: När du närmar dig en högerregelskorsning där en bilist från höger backar från höger rakt fram mot vänster, då har du väjningsplikt mot den andra bilisten från höger, trots att den bilisten backar - för bilisten kommer fortfarande från din högra sida. Man kör INTE rakt på en fordonsförare som kommer från höger vid högerregeln oavsett om den backar eller kör (”som vanligt”) framåt.
Gäst 2024-12-04 10:18 ! Citera #
Björn He 2024-12-04
Nja, i ett sånt scenario som beskrivs av denna trådskapare, att hen backar ut från en parkeringsruta och blir påkörd bakifrån av en annan bilist som kört rakt över ett par tomma parkeringsplatser och vid utfart från den tomma parkeringsplatsen kört in i den utbackande bilen, här skulle jag nog säga att vållandeansvaret ligger (till störst del alternativt helt) på den bilist som ”genat” genom tomma parkeringsrutor.

Eftersom den bilist som ”genar” genom tomma parkeringsrutor kör ut från en parkeringsplats (efter att ha kört in i den) så har bilisten väjningsplikt enligt utfartsregeln mot varje fordon ute på själva körbanan (och en parkeringsplats är inte del av körbanan). När den bilist som ”genade” genom tomma parkeringsplatser hade kört ut från den tomma parkeringsrutan och då körde på den bilist som backade ut från en annan parkeringsruta, då hade väl den backande bilisten redan hunnit backa ut och komma ut på körbanan; i en sån situation bör den ”genande” bilisten ha haft väjningsplikt trots att den bilist denne körde på backade.

Det är väl likadant vid högerregeln: När du närmar dig en högerregelskorsning där en bilist från höger backar från höger rakt fram mot vänster, då har du väjningsplikt mot den andra bilisten från höger, trots att den bilisten backar - för bilisten kommer fortfarande från din högra sida. Man kör INTE rakt på en fordonsförare som kommer från höger vid högerregeln oavsett om den backar eller kör (”som vanligt”) framåt.
Kan vara delat ansvar, men backning är en farlig företeelse där mycket stort ansvar ligger på den som backar.

”Du har alltid väjningsplikt när du backar. Detta innebär att att dom vanliga reglerna inte gäller om du backar ut i en korsning. Du har exempelvis väjningsplikt mot bilar som kommer ifrån vänster om du backar ut i en korsning där högerregeln gäller.”

www.övningskörning.com/lektion/risker-vid-backning-och-parkering/
Gäst 2024-12-04 10:24 ! Citera #
”Det inträffade en parkeringskada förra månaden och försäkringsbolaget anser jag vållat skadan. jag behöver höra era synpunkter. Tänk jag ska backa min bil i en parkering och jag har två bilar.......”

Svar: ”Skuldfördelning vid backning.
I dessa fall faller skulden, nästan alla gånger, på den som backar. Det är den som backar sitt fordon som bär störst ansvar på sina axlar för olyckor ska undvikas. Trafikförordningen 3 kap 46 § säger att en förare får backa endast om det kan ske utan fara eller hinder för andra vägtrafikanter.”

www.trafiksakerhet.se/skuldfordelning-vid-backskada/

Senaste foruminläggen

Rubrik
7
I dag 07:19
132
I dag 02:56
5
I går 12:15
16
I går 08:53

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken
Tryckt version (569 sidor):
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Testa ett teoriprov