Start > Körkortsforum > Åkte fast för olovlig körning.…

Åkte fast för olovlig körning. Hejdå körkort

Mos 2024-11-27 14:19 ! Citera #
Körde min mamma till sjukhuset pga plötsligt andnöd/hjärt problem. Gick bra gudskelov med henne. På vägen hem slog det till att jag gjort något fel; kört bil utan körkort. Ville bara få hem mamma snabbt. Har typ1 diabetes så blodsockret började svänga. Självklart var det en polisbil som såg det och slog på lysen. Stannade och förklarade allt och tog mitt ansvar. Blev tunga böter och vidare till tingsrätten där alla kändes så omänskliga. Jag var två veckor ifrån min uppkörning. Jag hade mkt att förlora men jag fick tunnelseende och ville hjälpa min mamma, men tingsrätten tyckte att jag skulle ha ringt 112 (som tar en stund på sig) och väntat medans hon led framför mig. Nu har jag spärrtid vilket börjar sakta ta bort körkortsintresset. Jobbet som jag hade säkrat efter att ha tagit körkortet är nu borta. Och det var första gången jag hamnade i brottsregistret. Vad skulle ni ha gjort? Hoppas att ingen hamnar i liknande sits för ensamt känns det...
Gäst 2024-11-27 20:15 ! Citera #
Tråkigt att höra. Men de kanske resonera att det hade varit säkrare att ringa en ambulans så vårdpersonal kan ta hand om henne även i ambulansen om det är akut. Dvs de ansåg nog att du tog en större risk att köra till sjukhuset utan körkort en att ringa ambulansen. Dessutom tror jag att om man lägger fram argument som tunnelseende m.m är ju även det en trafikfara att köra i sådant tillstånd.

Men riktigt jävla tråkig jag tyckte iaf tanken var fin, och förstår varför du gjorde som du gjorde. Du kanske borde tänk en extra gång med tanke på hur viktigt detta körkort var för dig. Men lätt och vara efterklok. Hoppas allt löser sig :)
Gäst 2024-11-27 20:33 ! Citera #
Trist ju! Du kunde riskera andras liv för fara. Ett körkort är ett bevis på att man kan köra trafiksäkert.
Björn He 2024-11-28 00:00 ! Citera #
Ett alternativ till att själv köra mamma till sjukhuset, trots att du saknade körkort, hade väl varit att försöka larma någon granne om att mamma är allvarligt sjuk och behöver åka akut in till sjukhuset, då kunde ju grannen (om denne har körkort) eventuellt ha erbjudit dig att köra mamma till sjukhuset. Eller så borde du som någon annan skrev bara ha ringt 112 för att tillkalla en ambulans.

Det är mycket sorgligt att du nu hamnat i brottsregistret för olovlig körning, men det är allvarligt ändå att du kört ett fordon utan det körkort som krävs, som är ett allvarligt brott, och det kunde eventuellt ha undvikits om du hade sett till att ta ditt körkort lite tidigare så att du hade haft körkort när mor din behövde åka akut in till sjukhuset; jag antar att du är betydligt äldre än 18 och man kan faktiskt försöka ta körkort direkt efter att ha fyllt 18 år, som bl.a. jag gjorde, och jag är 29 (och ett kvarts) år nu.
Generellt sett finns det inga ursäkter för att köra ett fordon utan det körkort som krävs; jag kunde lika gärna själv ha straffats för olovlig körning när jag var 16-17 år om jag skulle ha övningskört utan pappa sittande i framsätet bredvid mig.
Per 2024-11-28 15:51 ! Citera #
Du får köra henne till sjukhuset i det fallet på grund av nödsituationen, men på hemvägen var det inte längre en nödsituation.
Gäst 2024-11-28 18:43 ! Citera #
Per 2024-11-28
Du får köra henne till sjukhuset i det fallet på grund av nödsituationen, men på hemvägen var det inte längre en nödsituation.
Det är inte tillåtet att köra bil utan körkort oavsett destination.
Björn He 2024-11-28 23:07 ! Citera #
Per 2024-11-28
Var det verkligen en sån nödsituation som tvingade trådskaparen att köra sin sjuka mor akut till sjukhuset? I don’t think so!

Om trådskaparen inte har körkort så skulle hon (jag antar det är en kvinna) inte ha kört bil överhuvudtaget. Som jag skrev så hade ett alternativ till att köra bil olovligt varit att försöka larma någon granne som har körkort, och be grannen om hjälp med att köra den sjuka mamman till sjh. Ett annat alternativ hade ju varit att trådskaparen hade sett till att ta körkort lite tidigare så att denne hade haft körkort den dag modern behövde åka akut in till sjukhuset, då hade trådskaparen inte kört bil olovligt, eller det tredje alternativet hade varit att larma ambulans; tänk om trådskaparen inte haft tillgång till bil, då hade det väl inte funnits något annat val än att antingen ringa efter ambulans alternativt försöka larma någon granne och be grannen köra den sjuka modern till sjukhuset.

Jag undrar hur trådskaparen kunde få tillgång till bil om hon själv var körkortslös, var det kanske trådskaparens sambos bil eller vems bil var det? Om det var sambons bil, varför lät då inte t-s sin sambo köra den sjuka mamman till sjukhuset?
Mos 2024-11-29 00:31 ! Citera #
Gäst 2024-11-27
Tråkigt att höra. Men de kanske resonera att det hade varit säkrare att ringa en ambulans så vårdpersonal kan ta hand om henne även i ambulansen om det är akut. Dvs de ansåg nog att du tog en större risk att köra till sjukhuset utan körkort en att ringa ambulansen. Dessutom tror jag att om man lägger fram argument som tunnelseende m.m är ju även det en trafikfara att köra i sådant tillstånd.

Men riktigt jävla tråkig jag tyckte iaf tanken var fin, och förstår varför du gjorde som du gjorde. Du kanske borde tänk en extra gång med tanke på hur viktigt detta körkort var för dig. Men lätt och vara efterklok. Hoppas allt löser sig :)
”Tanken var fin” Tack! Du är den ENDA som sagt det. Lite mer förklaring till händelsen: hon fick nån plötsligt allergiattack bakom ratten. Otäckt! Vi bor på landet och var nära motorvägen som leder till sjukan. Jag flyttade på henne, satte mig bakom ratten och körde. Tror det tog ca 10 min (det var 100 på motorvägen). Kan köra bil (hade som sagt bara uppkörningen kvar) så det handlade inte om trafikfara. På hemvägen hade jag lågt socker och morsan var virrig efter hjälpen. Helt kaotiskt situation. Jag förstår fullständigt att jag gjorde fel och i slutändan så tog jag mitt ansvar/straff, som jag nämnt tidigare. Jag mår skit och skäms så mkt över detta. Men det verkar finnas riktigt hjärtlösa typer (som polisen, tingsrätten och vissa här) som behandlade mig som ”du gjorde det me flit!”. Så tack igen för att du sa ”tanken var fin”. Det betyder en hel del.
RiverOak 2024-11-29 11:31 ! Citera #
Jag hade gjort, och har gjort liknande. Jag körde tex min pappa hem då det hade varit en trafikfara att låta honom köra själv. Visst hade det gått att lösa på något annat sätt, men jag körde inte väsentligt sämre då än vad jag gör nu när jag har körkortet. Det var på en liten ort och risken att råka ut för en polis var minimal så det kändes väldigt harmlöst. Hade jag mot förmodan blivit påkommen så hade jag varit beredd att ta konsekvenserna.
Jag förstår att myndigheter inte kan gå på mitt ord att jag kan köra bil.

Det enda jag kanske gjort annorlunda än dig hade väl varit att fixa blodsockret innan jag körde hem. Om det påverkade dig så mycket att det väckte misstankar hos polisen så känns det som det kunnat vara en trafikfara. Det är väl där omdömet skulle brista isåfall.
Men jag kan förstå om situationen ledde till att du agerade som du gjorde.
Surt att det gick som det gick!

Jag förstår att hela händelsen fått dig att tappa lusten inför körkort. Jag hoppas att det vänder igen så småningom. Du har ju trots allt kommit nästan hela vägen. Skulle du inte även kunna se det som någon sorts upprättelse att bevisa att du kan köra bil? Jag vet inte.

Tråkigt för dig hur som helst!
Björn He 2024-11-30 22:23 ! Citera #
RiverOak 2024-11-29
Jag hade gjort, och har gjort liknande. Jag körde tex min pappa hem då det hade varit en trafikfara att låta honom köra själv. Visst hade det gått att lösa på något annat sätt, men jag körde inte väsentligt sämre då än vad jag gör nu när jag har körkortet. Det var på en liten ort och risken att råka ut för en polis var minimal så det kändes väldigt harmlöst. Hade jag mot förmodan blivit påkommen så hade jag varit beredd att ta konsekvenserna.
Jag förstår att myndigheter inte kan gå på mitt ord att jag kan köra bil.

Det enda jag kanske gjort annorlunda än dig hade väl varit att fixa blodsockret innan jag körde hem. Om det påverkade dig så mycket att det väckte misstankar hos polisen så känns det som det kunnat vara en trafikfara. Det är väl där omdömet skulle brista isåfall.
Men jag kan förstå om situationen ledde till att du agerade som du gjorde.
Surt att det gick som det gick!

Jag förstår att hela händelsen fått dig att tappa lusten inför körkort. Jag hoppas att det vänder igen så småningom. Du har ju trots allt kommit nästan hela vägen. Skulle du inte även kunna se det som någon sorts upprättelse att bevisa att du kan köra bil? Jag vet inte.

Tråkigt för dig hur som helst!
Man kan väl lika gärna köra bil körkortslös hela sitt liv, om man är lat och tycker det är onödigt att ha körkort???
Om man stoppas av polisen och får böter för olovlig körning så är det väl bara att se till att få böterna betalade, men det är väl inte så bra att dömas för olovlig körning eller vårdslöshet i trafik om det leder till att man registreras i kriminalregistret.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:43

Teoribok 2025

Körkortsboken
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Teoriprov, gratis demo