Du får köra henne till sjukhuset i det fallet på grund av nödsituationen, men på hemvägen var det inte längre en nödsituation.
Var det verkligen en sån nödsituation som tvingade trådskaparen att köra sin sjuka mor akut till sjukhuset? I don’t think so!
Om trådskaparen inte har körkort så skulle hon (jag antar det är en kvinna) inte ha kört bil överhuvudtaget. Som jag skrev så hade ett alternativ till att köra bil olovligt varit att försöka larma någon granne som har körkort, och be grannen om hjälp med att köra den sjuka mamman till sjh. Ett annat alternativ hade ju varit att trådskaparen hade sett till att ta körkort lite tidigare så att denne hade haft körkort den dag modern behövde åka akut in till sjukhuset, då hade trådskaparen inte kört bil olovligt, eller det tredje alternativet hade varit att larma ambulans; tänk om trådskaparen inte haft tillgång till bil, då hade det väl inte funnits något annat val än att antingen ringa efter ambulans alternativt försöka larma någon granne och be grannen köra den sjuka modern till sjukhuset.
Jag undrar hur trådskaparen kunde få tillgång till bil om hon själv var körkortslös, var det kanske trådskaparens sambos bil eller vems bil var det? Om det var sambons bil, varför lät då inte t-s sin sambo köra den sjuka mamman till sjukhuset?