Start > Körkortsforum > Fickparkering

Fickparkering

Lina 2024-11-25 11:02 ! Citera #
Hej. Kuggade min första uppkörning pga en fickparkering. Det var en väldigt smal gata jag skulle fickparkera MEN jag klarade det efter lite trixande. När jag ska köra ut från parkeringen blir inspektören tvungen att bromsa åt mig pga att jag höll på att köra in i bilen framför. Riktigt surt att jag missade det. Inspektören sa efteråt att hon också tyckte att jag tog för lång tid på mig ( ca 3-4 min).
Har bokat ny uppkörning om 1,5 vecka.
Min fråga är - nu när det står i mitt ”protokoll” eller vad det nu kallas, att jag faila en fickparkering, kommer jag behöva göra det igen då för att bevisa att jag kan? Är ju såklart väldigt nervös över fickparkering efter detta. Har övat och ska öva mer på fickparkering på just denna smala gata men ändå. Hade ju varit skönt och slippa.
En annan fråga också - kan man bli kuggad ifall man råkar nudda trottoarkanten med hjulet? Alltså såklart inte rulla upp på trottoaren utan bara nudda.

Är så nervös!
Gäst 2024-11-25 12:10 ! Citera #
Lina 2024-11-25
Hej. Kuggade min första uppkörning pga en fickparkering. Det var en väldigt smal gata jag skulle fickparkera MEN jag klarade det efter lite trixande. När jag ska köra ut från parkeringen blir inspektören tvungen att bromsa åt mig pga att jag höll på att köra in i bilen framför. Riktigt surt att jag missade det. Inspektören sa efteråt att hon också tyckte att jag tog för lång tid på mig ( ca 3-4 min).
Har bokat ny uppkörning om 1,5 vecka.
Min fråga är - nu när det står i mitt ”protokoll” eller vad det nu kallas, att jag faila en fickparkering, kommer jag behöva göra det igen då för att bevisa att jag kan? Är ju såklart väldigt nervös över fickparkering efter detta. Har övat och ska öva mer på fickparkering på just denna smala gata men ändå. Hade ju varit skönt och slippa.
En annan fråga också - kan man bli kuggad ifall man råkar nudda trottoarkanten med hjulet? Alltså såklart inte rulla upp på trottoaren utan bara nudda.

Är så nervös!
Tråkigt att höra! 3-4 min är nog lite för lång tid för att kunna fickparkera med tanke på att det kan bildas en bilkö bakom. Att du inte kunde bedömma avståndet till bilen framför, tror jag också vägde in att du kuggade.
Det är upp till nästa inspektör att bestämma vilka moment som ska ingå i din nästa uppkörning.
Nej, du ska inte bli kuggad om du råkar nudda trottoarkanten med hjulen, så länge du löser det på ett trafiksäkert sätt!

Lycka till :)
Gäst 2024-11-26 14:28 ! Citera #
Ja de ser va du kuggat på. Fickan tillhör backnings manövrerings moment. Bakning ska alltid ingå i en uppkörning på något sätt. Ibland hittar man ju ej en ficka tyckte det var lite meckit när jag övningskörde:) Du kommer nog iaf garanterat få göra antingen en back, fick, eller backa runt hörn så se till att allt det sitter öva på de varje gång du övningskör så du ej är närvös över det. Det finns ju massa riktlinjer du kan följa för backnings momenten som gör att det blir svårt och misslyckas om du övar:) det behöver ej heller va perfekt så länge du gör det säkert och de ej tar fööör lång tid.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:43

Teoribok 2025

Körkortsboken
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortsfrågor