Start > Körkortsforum > Godkänd uppkörning i Farsta

Godkänd uppkörning i Farsta

Gäst 2024-11-20 16:54 ! Citera #
Klarade uppkörningen igår och tänkte dela med mig av hur det gick till och rutten vi åkte.

Först fick jag ställa in stolen, ratten och speglarna och sen fick jag i uppgift att testa vindrutetorkarna fram och bak, och spolarvätskan. Fick köra en Volvo XC60

Jag tog höger ut från gatan vid trafikverket och sedan höger igen vid Perstorpsvägen. Där fick jag följa skyltarna mot Nynäshamn så vid korsningen med rödlysen tog jag vänster och la mig sedan i höger fil för påfarten på motorvägen. Där fick jag ligga tills jag fick uppgiften att köra mot Huddinge, så jag tog avfarten Länna/Huddinge och la mig sedan till vänster inför rondellen. Vänster i rondellen, sen rakt fram i rondellen efter och ut på Lissmavägen. Jag fick följa landsvägen tills jag fick uppgiften att svänga höger in på Lövbergavägen (det finns två avfarter till höger som leder ut till Lövbergavägen, jag fick den andra). När man svängde av kom man snabbt till en T-korsning där vägen till vänster hade en skylt med förbud mot motordrivna fordon. Här skulle jag vända, och min inspektör sa att jag fick köra in på den vägen då vi bara skulle vända (men var noga med att kolla med er instruktör för om den inte säger något ska ni inte använda den delen vid vändningen). När jag hade vänt kom vi tillbaka till Lissmavägen och jag tog vänster och körde tillbaka därifrån vi kom. Sedan fick jag uppgiften att svänga vänster in på Slipstensvägen, alltså in i Länna industriområde. Jag fick ta höger i korsningen Slipstensvägen/Speditionsvägen och sedan fortsätta till korsningen Speditionsvägen/Smärgelvägen. Jag fick stanna några meter innan korsningen och fick uppgiften att svänga in höger och sedan backa runt hörnet tillbaka ut på Speditionsvägen. Därefter fortsatte jag framåt till korsningen med Svarvarvägen där vi tog höger. Där fick jag uppgiften att köra mot Stockholm och körde då rakt fram i den första rondellen och sedan vänster i andra rondellen. Sedan kom en tredje rondell, vänster även i den och därmed ut på motorvägen igen. Där fick jag uppgift att köra mot Älvsjö och kunde alltså ligga kvar i högerfilen som gick av ditåt. Sen följde jag Magelungsvägen tills skylten mot Larsboda och svängde av höger där, sen två högersvängar tillbaka in på trafikverket och där fick jag parkera bilen.
Gäst 2024-11-20 23:21 ! Citera #
Grattis till körkortet! Intressant att inspektören gav dig tillåtelse att köra in på där det är förbjudet mot motordriva fordon. Brukar vara deras kuggismoment för att se om man kan trafikreglerna.
Gäst 2024-11-21 10:32 ! Citera #
Gäst 2024-11-20
Grattis till körkortet! Intressant att inspektören gav dig tillåtelse att köra in på där det är förbjudet mot motordriva fordon. Brukar vara deras kuggismoment för att se om man kan trafikreglerna.
Tack! Håller med, hade varit i just den korsningen med min trafikskola varpå min trafiklärare hade varnat om just den skylten så blev förvånad när inspektören sa att jag inte skulle bry mig om skyltarna när jag skulle vända.

Senaste foruminläggen

Rubrik
58
I går 22:28
1
I går 16:14
1
I går 15:37
6
2024-12-20 23:30

Teoribok 2025

Körkortsboken
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Testa ett teoriprov