Start > Körkortsforum > Snart 18 = Körkort

Snart 18 = Körkort

Victor A 2010-10-03 21:21 ! Citera #
Jag fyller år om 15 dagar och med detta måste jag plugga körkort och börja övningsköra men de negativa är dock att vår familj inte har något bil med manuell låda och jag har inte varit så intresserad av att ta körkort i och med detta. Men nu den senaste månaden har pappa snackat om att köpa mig en bil och direkt har han skapat ett stort intresse att ta körkort! med detta undrar jag vart man nu ska köra för att lära sig så fort som möjligt från botten till toppen, alltså med växla, uppfatta alla medtraffikanter och annat som berör?

jag kan ju tänka mig att statskörning gör mig mer uppmärksam än att köra på E4:an... Kom med förslag eller vad NI har för erfarenheter!

tack på förhand! )

Victor
Liri 2010-10-04 14:35 ! Citera #
Jag började köra på tomma parkeringsplatser tills jag lärde mig växla utan att kolla på växellådan, kontrollera kopplingen sedan började jag köra i hamnen på kvällarna då det inte fanns någon trafik sedan fortsatte jag på mindre vägar, motorväg, landsväg sedan tät stadstrafik körde endast privat och klara uppkörningen på första försöket (teoriboken är viktigare än man tror)
Victor A 2010-10-04 16:49 ! Citera #
Jo, måste bara fåtag på en teoribok men skulle typ få låna en av kompisen och sen är de bara att börja öva med växelspaken. har kört med manuell låda en gång med en Ww caddy, fick bara ”kärring” stopp två gånger vilket är ganska imponerande pga dess låga varv :)
Hannowh 2010-11-23 22:13 ! Citera #
Alltid kul att börja köra. Jag själv började på en parkeringsplats och lärde mig bilen dvs dragläget, broms. Sen fortsatte vi att utöka till industriområden med lite trafik och bara körde runt tråkigt men man lär sig. Sen kan man tänka på att öva öva öva. Man måste dock lära sig att återblicka alltså ”vad gjorde jag där” och ” hur kan jag ändra det” osv men man börjar sakta sen får man se vad man klara :)
LYCKA TILL !
Mvh Hanna

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo