Ledsen, frustrerad och ångestfull elev
Hej!
Det var säkert någon som tidigare hade skrivit om ångest under övningskörning men jag känner att jag måste ta ut mina tankar.
Har börjat övningköra i september i år, både med körskolan och min sambo. Körlärare var ju man i 50+års ålder och krävde massor av mig , samt jämförde mig med andra elev och kunde även säga att jag är väldigt speciellt. Efter 15 lektion säger han att jag har jättesvårt med manuell och att jag borde byta till automat. Eftersom skolan var ju ganska långt bort att åka så bytte jag till en som är närmare till mig och lärare är mycket lugn och det känns mycket bättre. Jag blev godkänd i teorin och har bokad prov 29/11. Storsta problemet är att jag inte hade utvecklats även efter så många timmar , känner mig rädd och frustrerad och ångestfull bara om jag tänker på det. Sambo är inte en bra lärare, skriker på mig, tar ratten från mig, säger att jag kör så dåligt och att jag inte har en aning om vad jag gör när jag sitter bakom ratten. Jag är 33, jag gör min bästa , läser och tänker bara om körningen. Men känner att jag kommer aldrig lyckas med det. Jag har ungefär 14 lektion kvar till provet, totalt har jag kört cirka 20 . Med sambo har jag kört massor med jag mår skit varje gång. Kommer det nån gång blir bättre, är jag en av de som är inte gjorda att köra bil, hur ska jag någon gång vara säkert för trafik runt mig?
Hej. Det låter som om du ska övningsköra med någon annan än din sambo. Försök hitta en kompis eller släkting som kan köra med dig, någon som är snäll och stöttar dig samtidigt som du lär dig. Jag är äldre än du och har tagit lång tid på mig. Det är inget fel på dig för att du har svårt med detta. Däremot är det fel på den som skriker i bilen. Hur ska du kunna fokusera med en sådan person bredvid dig!? Ge inte upp!
Hej! Tack för dina fina ord. Jag har tyvärr ingen men tror att jag kommer fortsätta bara me körskolan även om det kommer kosta massor. Det blir som det blir, jag vill inte ge upp.
Tycker att du borde fortsätta med körskolan, där kan du både känna dig trygg och lära dig rätt. Du behöver en lärare som ger dig konstruktiv kritik så att du kan förbättras. Fråga exempelvis din lärare vad du gjorde bra idag och vad du behöver tänka på till nästa gång. Det kommer att bli bättre, tro på dig själv och ge inte upp. Du är redan 80% klar så du är visst gjord för att köra bil. Lycka till!
Hej!
Mitt absolut bästa råd är att byta körskola faktiskt. Jag förstår precis känslan även om jag inte haft en så elak lärare men jag trivdes inte och då bytte jag. Han jag har nu på annan skola är sååå bra och fick bättre självförtroende väldigt snabbt. Se bara till att byt till en körskola som har liknande bil om den biten är viktigt för dig.
Sen tycker jag din sambo kan ta och skärpa till sig. Han ska inte handleda dig om han är så där taskig.
Lycka till!
Senaste foruminläggen
Rubrik