Start > Körkortsforum > Filbyte

Filbyte

Nellie 2024-10-19 11:53 ! Citera #
Är väldigt osäker på när det gäller filbyte. Tänk en två fillig korsning och jag svänger höger. Vi nästa korsning som är 50 meter bort ska jag svänga vänster och eftersom det är två filigt kör jag in på höger filen direkt i samband med svängen. Är det fel?
Gäst 2024-10-19 21:31 ! Citera #
Jag anser inte att du har gjort fel om jag har förstått dig rätt.Du kan ju byta till den vänstra körfältet bara efter första svängen. Se till att titta i speglarna och döda vinkeln bara innan du byter körfält.
H 2024-10-19 22:49 ! Citera #
Har du ett exempel på maps vad du menar? är lite otydligt i vilken situation du hamnar i?
Björn He 2024-10-20 00:59 ! Citera #
Alltså, om du svänger höger in på en korsande körbana med två påbjudna körfält så skall du köra in på det vänstra körfältet för att kunna svänga vänster i en korsning längre fram. Man ska naturligtvis anpassa sin körning genom att välja det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
På en väg med minst två påbjudna körfält är det generellt sett okej att köra i körfältet till vänster om man planerar att svänga eller annars ta till vänster vid en korsning längre fram, för hastighetsbegränsningen på en väg med plankorsningar är i de flesta fall antingen 50, 60 eller 70 km/tim, och det är tillåtet på en körbana med minst två påbjudna körfält att köra om till höger om ett fordon som färdas i vänstra körfältet om tillåten hastighet är högst 70 km/tim eller annars om körfälten leder till olika färdmål enligt vägvisare.
Nicke I går 21:50 ! Citera #
Om du är osäker på detta borde du inte ha körkort!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I går 22:43
4
I går 22:31
5
I går 21:50
6
I går 21:48
40
I går 15:51
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov