Start > Körkortsforum > Hastighet i områden med högerr…

Hastighet i områden med högerregel

Gäst 2024-10-18 16:06 ! Citera #
Hej! Jag undrar hur ni tänker gällande hastighet i villaområden med högerregel där det är skymd sikt här & var? Vilken hastighet brukar ni hålla ungefär? Hört att folk kan kuggas på att de har hållit för låg hastighet/kört för långsamt i sådana områden, men samtidigt vill jag hålla nere hastigheten för att kunna smyga fram när det är dålig sikt och jag ej ser om det kommer en bil från höger eller inte. Vill samtidigt inte att körningen blir för ryckig heller. Hur tänker ni?
RiverOak 2024-10-18 22:27 ! Citera #
Jag tror nog att det vanligaste är att folk kuggar på att de kör för fort och har dålig uppsikt i sådana områden. Men visst händer det säker att nån blir kuggad för att de kör för långsamt också.
Det beror ju väldigt mycket på hur vägen ser ut. Har du dålig uppsikt eller om det finns risk för att barn springer ut i vägen kanske du behöver krypa fram, har du god sikt kan du kanske glida fram i 25-30km/h.
Viktigt att visa att du är bromsberedd vid korsningar. Och titta inte bara åt höger. Folk kan komma i bra fart från vänster och korsa vägen också även om de rent juridiskt ska väja för dig.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I går 22:43
4
I går 22:31
5
I går 21:50
6
I går 21:48
40
I går 15:51
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo