Hej! Jag undrar hur ni tänker gällande hastighet i villaområden med högerregel där det är skymd sikt här & var? Vilken hastighet brukar ni hålla ungefär? Hört att folk kan kuggas på att de har hållit för låg hastighet/kört för långsamt i sådana områden, men samtidigt vill jag hålla nere hastigheten för att kunna smyga fram när det är dålig sikt och jag ej ser om det kommer en bil från höger eller inte. Vill samtidigt inte att körningen blir för ryckig heller. Hur tänker ni?
Du har eget ansvar att anpassa din hastighet efter vad trafiksäkerheten erfordrar med hänsyn till omständigheter som rådande väglag, väderlek, siktförhållanden och ditt fordon skick. När man närmar sig en vägkorsning där man har väjningsplikt mot fordon från höger så måste man, även om man skulle köra på en 40-/50-väg, sänka hastigheten till cirka 20 km/tim (i god tid innan korsningen), för kör man fortare än cirka 20 km/tim så har man inte en chans att hinna stanna om nödvändigt för att ge fri väg/företräde för något fordon från höger; det är oftast väldigt svårt att se ett eventuellt fordon som kommer från höger (oftast p.g.a. buskar, husväggar och sånt som skymmer sikten runt gathörnet) och ett fordon kan ju komma därifrån när som helst utan att ses klart och tydligt, oftast behöver man stanna upp före den korsande vägen till höger och titta in till höger för att kunna se ett fordon där.