KOPPLING FÖRE BROMS
Åååh är så besviken. Jag har övningskört över 1 ½ år och kör hur bra som helst tyckte jag och min privata handledare, har bokat uppkörning o teori i nov, allt betalt.. Jag gick till trafikskolan och gjorde en ”låssas uppkörning” så får jag veta att jag skulle aldrig klara uppkörningen för att jag tryckte ner koppling före broms när jag kom till en korsning.
Så här kör jag:
Närmar mig korsning.
Trycker ner koppling, bromsar växlar ner.
Jag tycker det känns så bekvämt istället för att trycka ner bromsen tänk om någon kommer i hur högfart som helt och jag bara trycker ner bromsen som dom i trafikskolan vill. Då dör jag bilen.
Men gissar på att man måste väl följa det. Är det någon här som kuggat på det?
Hej jag blev kuggad på det.
Faktum är att du SKA trycka ner broms före koppling, även om jag efter lite tankevärksamhet har lite svårt att förklara varför. Däremot är det självklart så att om vi snackar nödbromsningen (eller hastig inbromsning som det så fint heter) så ska du självklart använda bägge pedalerna, men dock bromsen först. Under min uppkörning så var jag beredd på att jag skulle få göra en kraftig inbromsning under en specifik sträcka och då hade jag självklart (men felaktigt) vänster foten i full beredskap över kopplingen och detta märkte uppkörningssnubben. Men jag fick som tur var möjligheten att göra det en gång till.
Jag tror att det har att göra med eco-driving, en bil med insprutning drar (väl) ingen bensin om man släpper gasen och inte frikopplar, dvs den dras endast runt av hjulens rullning. Sen så sliter det ju på bromsarna att bromsa såklart, hehe. Iofs så sliter det ju på motorn att motorbromsa också.
Nej det är ett stort fel du kan inte bara köra in bilen med kopplingen på eller bromsar , du bör först ha ögonen långt borta och släppa gasen innan du svänger sedan bromsar mjukt och koppling växel.
Det är inte så svårt men tänk på detta
Använd inte kopplingen i onödan, istället motorbromsa och bromsa vanligt, fast utan kopplingen. Behöver du stanna helt eller köra jätte sakta får du självklart använda kopplingen för att inte orsaka motorstopp i onödan. Tänk på att planera körningen så slipper du om möjligt att stanna helt!
Men är det inte så ocskå att dom ibland vill att man motorbromsar? Då måste man ju trycka in kopplingen först och växla ner? Eller?
Men är det inte så ocskå att dom ibland vill att man motorbromsar? Då måste man ju trycka in kopplingen först och växla ner? Eller?
Du behöver inte växla ner för att motorbromsa, bara släppa gasen så motorbromsar bilen. Men om du har kommit till så låga varvtal att den knappt bromsar längre så växla ner och fortsätt motorbromsningen.
Tråkigt att höra att du har fått lära dig helt fel teknik!
Gå en kurs i Eco-driving så kommer du märka skillnaden
Har hört att det är skillnad mellan diesel och bensindrivna bilar, någon som vet mer?
Senaste foruminläggen
Rubrik