Start > Körkortsforum > Körskola Linköping senior?

Körskola Linköping senior?

Tjej snart 50 2024-10-13 18:07 ! Citera #
Hej!
Har inte haft behov eller tid att ta körkort innan. Vill nu ta körkort men orolig att det inte ska ses som positivt pga. av min ålder. Fyller inom kort 50 år. Vilken körskola kan passa bäst i Linköping för mig som inte är ungdom?
MVH
Johan 2024-10-24 22:41 ! Citera #
Hej!

Varför skulle någon se det som något negativt? Och varför skulle andras åsikter ens spela någon roll om så vore fallet? Tro mig, ingen bryr sig alls, det där är bara hjärnspöken som hägrar; själv tog jag lektioner vid Ingelas körskola (det var flera ”äldre” där som höll på att ta körkort vid den tiden), och tyckte att den var väldigt trevlig och bra. Annars finns det förstås en hel del andra att välja på.

Låt inte osäkerhet hålla dig tillbaka, det fördärvar bara livet för en. det är ju tvärtom bara strongt av dig att ta initiativ!

Lycka till!
Nicke 2024-10-25 21:49 ! Citera #
Johan 2024-10-24
Hej!

Varför skulle någon se det som något negativt? Och varför skulle andras åsikter ens spela någon roll om så vore fallet? Tro mig, ingen bryr sig alls, det där är bara hjärnspöken som hägrar; själv tog jag lektioner vid Ingelas körskola (det var flera ”äldre” där som höll på att ta körkort vid den tiden), och tyckte att den var väldigt trevlig och bra. Annars finns det förstås en hel del andra att välja på.

Låt inte osäkerhet hålla dig tillbaka, det fördärvar bara livet för en. det är ju tvärtom bara strongt av dig att ta initiativ!

Lycka till!
Nja, osäkerhet kan dock vara bra ibland. Kolla upp dunning kruger effekten så ser du. Sen så förstår jag inte varför du snackar om TS ålder. Det är väl knappast relevant?
Gäst 2024-10-25 22:19 ! Citera #
Nicke 2024-10-25
Nja, osäkerhet kan dock vara bra ibland. Kolla upp dunning kruger effekten så ser du. Sen så förstår jag inte varför du snackar om TS ålder. Det är väl knappast relevant?
Vad pratar du om? Inlägget gällde ju specifikt hennes (obefogade) oro för sin ålder, vilken hon själv anförde som skäl för att vara osäker inför att ta körkort. Läste du ens vad som stod ovan? Det är ju givetvis den osäkerheten jag åsyftade. Dunning-Kruger har inget med saken att göra, däremot borde du kolla upp din läsförståelseförmåga.
RiverOak 2024-10-28 11:15 ! Citera #
Tjej snart 50 2024-10-13
Hej!
Har inte haft behov eller tid att ta körkort innan. Vill nu ta körkort men orolig att det inte ska ses som positivt pga. av min ålder. Fyller inom kort 50 år. Vilken körskola kan passa bäst i Linköping för mig som inte är ungdom?
MVH
Jag tog precis körkort som 45åring.
Nu varken känner jag mig som eller ser ut som någon senior så det kanske hade inverkan. Men inte en gång under körkortsresan stötte jag på en enda människa som tyckte det var konstigt att jag tog körkort vid min ålder. Inte heller upplevde jag någon särbehandling av något slag.

Visst, det är inte normen att ta körkort i medelåldern, men det är heller inget ovanligt. Jag har flera kompisar som tagit körkort senare i livet. Den enda skillnaden är att du förhoppningsvis är lite mognare och mer erfaren.

Kör på bara!
Gäst 2024-10-28 14:25 ! Citera #
Inga problem med ålder både jag och min far fick ryck och tog körkort mellan tiden feb-juni iår. jag 34 han 64, Val av skola pga av din ålder är sak samma. Du får ju en utbildad trafiklärare oavsett och de tjänar pengar på dig, så åldern spelar ingen roll. Enda gången du kmr möta alla 18 åringar är på riskutbildningarna.
Nicke 2024-10-30 00:32 ! Citera #
Gäst 2024-10-28
Inga problem med ålder både jag och min far fick ryck och tog körkort mellan tiden feb-juni iår. jag 34 han 64, Val av skola pga av din ålder är sak samma. Du får ju en utbildad trafiklärare oavsett och de tjänar pengar på dig, så åldern spelar ingen roll. Enda gången du kmr möta alla 18 åringar är på riskutbildningarna.
Jag tycker att dessa åldrar är alldeles för gamla för körkort. Borde finnas maxgräns på 25 år för alla som tar för första gången.
RiverOak 2024-10-30 01:29 ! Citera #
Nicke 2024-10-30
Jag tycker att dessa åldrar är alldeles för gamla för körkort. Borde finnas maxgräns på 25 år för alla som tar för första gången.
Du trollar bara va? Hoppas innerligt det.

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I går 04:13

Teoribok 2025

Körkortsboken
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Teoriprov, gratis demo