Start > Körkortsforum > Får jag köra utan körkort?

Får jag köra utan körkort?

Gäst 2024-10-06 19:55 ! Citera #
Hej, jag minns att inspektören sa att man får köra i två månader utan körkort efter ett godkänt resultat på uppkörningen. Men gäller detta fortfarande om jag hämtat ut mitt körkort men de två månaderna inte gått ut?
Gäst 2024-10-06 22:27 ! Citera #
Gäst 2024-10-06
Hej, jag minns att inspektören sa att man får köra i två månader utan körkort efter ett godkänt resultat på uppkörningen. Men gäller detta fortfarande om jag hämtat ut mitt körkort men de två månaderna inte gått ut?
Fråga Transportstyrelsen
Gäst 2024-10-06 22:31 ! Citera #
Gäst 2024-10-06
Hej, jag minns att inspektören sa att man får köra i två månader utan körkort efter ett godkänt resultat på uppkörningen. Men gäller detta fortfarande om jag hämtat ut mitt körkort men de två månaderna inte gått ut?
Du måste ha körkortet med dig, om du förlustanmäler körkortet så kan du köra med en giltig id handling
Björn He 2024-10-06 22:46 ! Citera #
Vad jag vet så får man inte köra utan körkort, att köra ett fordon utan det körkort som krävs är ett brott som kallas olovlig körning.

Om man har körkort så får man däremot köra utan körkortet med sig, under förutsättning att man har en annan giltig legitimatilnshandling med sig. Polisen har sagt att om man kör ett fordon utan att medhava sitt körkort så kan man slippa straff för olovlig körning om man har en annan godkänd legitimationshandling med sig, genom att legitimera sig med en annan handling än själva körkortet så kan man ju låta polisen kontrollera om man är registrerad som körkortsinnehavare, och är man registrerad i körkortsregistret som körkortsinnehavare så har man inte gjort sig skyldig till olovlig körning.

När jag just hade fått körkort så fick jag köra enbart med mitt ID-kort de första 2-3 veckorna, eftersom det tog ett antal veckor att tillverka det så kallade körkortet, som jag tycker var onödigt att tillverka. Det hade ju räckt att bara registrera mig i registret över körkortsinnehavare då jag avklarat provet för att få körkort. Det som kallas körkort borde kanske hellre kallas för ”körlicens” eller ”förarlicens”, efter engelska ”driving licence”/”driver’s license”.
Förarprövaren 2024-10-10 08:23 ! Citera #
Hej!
Nej, enligt Körkortslagen (KKL 1998:488)
måste du ha ditt körkort med dig. Det är endast tillräckligt att köra med identitetshandling innan du hämtat ut ditt körkort.

”Skyldighet att medföra identitetshandling

15 § Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § ska ha med sig
1. körkortet, eller
2. om körkortet efter utfärdande ännu inte har lämnats ut och färden äger rum inom två månader från och med den dag då det utfärdades, en handling som styrker förarens identitet.”

Läs mer om hur inspektören bedömer ditt körprov på https://uppkorningblog.com/
. 2024-10-10 11:36 ! Citera #
Björn he, varför är du varenda tråd man läser, är du väldigt insatt i trafikregler/körkort eller
Björn He 2024-10-10 14:24 ! Citera #
Förarprövaren 2024-10-10
Hej!
Nej, enligt Körkortslagen (KKL 1998:488)
måste du ha ditt körkort med dig. Det är endast tillräckligt att köra med identitetshandling innan du hämtat ut ditt körkort.

”Skyldighet att medföra identitetshandling

15 § Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § ska ha med sig
1. körkortet, eller
2. om körkortet efter utfärdande ännu inte har lämnats ut och färden äger rum inom två månader från och med den dag då det utfärdades, en handling som styrker förarens identitet.”

Läs mer om hur inspektören bedömer ditt körprov på https://uppkorningblog.com/
Enligt polisen så får man inte böter för att ha kört ett fordon utan sitt körkort med sig, om man har någon annan godkänd legitimationshandling med sig, har jag läst, eller har jag läst fel?????
Förarprövaren 2024-10-10 16:09 ! Citera #
Björn He 2024-10-10
Enligt polisen så får man inte böter för att ha kört ett fordon utan sitt körkort med sig, om man har någon annan godkänd legitimationshandling med sig, har jag läst, eller har jag läst fel?????
Polisen kan vara snäll ibland men det är grundläggande lagen som gäller.
Björn He 2024-10-10 18:31 ! Citera #
Förarprövaren 2024-10-10
Polisen kan vara snäll ibland men det är grundläggande lagen som gäller.
Om man medhar en annan godkänd legitimationshandling än sitt körkort så kan ju polisen (vid eventuell körkortskontroll) bara kolla upp i körkortsregistret om man är registrerad som körkortsinnehavare, är man registrerad körkortsinnehavare så har man ju inte gjort sig skyldig till olovlig körning (förutsatt att körkortet gäller för det fordon man kör förstås; man får ju naturligtvis inte köra exempelvis tung lastbil med ett B-körkort eftersom inte det är ett körkort för lastbil).
Förarprövaren 2024-10-11 08:01 ! Citera #
Björn He 2024-10-10
Om man medhar en annan godkänd legitimationshandling än sitt körkort så kan ju polisen (vid eventuell körkortskontroll) bara kolla upp i körkortsregistret om man är registrerad som körkortsinnehavare, är man registrerad körkortsinnehavare så har man ju inte gjort sig skyldig till olovlig körning (förutsatt att körkortet gäller för det fordon man kör förstås; man får ju naturligtvis inte köra exempelvis tung lastbil med ett B-körkort eftersom inte det är ett körkort för lastbil).
Jag hänvisar åter till det stycke ur Körkortslagen jag klistrade in ovan.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo