Start > Körkortsforum > Enköping uppkörning

Enköping uppkörning

Nandersson34 2024-10-02 23:51 ! Citera #
Hej alla, ville klarade min uppkörning i Enköping för några dagar sen efter att ha kuggat i Järfälla två gånger, ville bara berätta hur det gick till och kanske ge någon som behöver det lite hopp.

TLDR: kör upp i enköping, superlugn inspektör och enkla vägar att köra på om man kan rondeller.

Min första uppkörning var helt misslyckad och det var enbart mitt fel, nerverna blev för mycket. Andra tyckte jag var mycket mer tveksam, kuggade för att jag omedvetet tog ner farten från 70 till ca 65 när jag skulle byta fil på en motorväg (hastighetsbegränsning 70). Tycker inte det är superkonstigt att man sänker farten lite grann när man släpper ögonen av från vägen för att kolla i speglar och döda vinkeln men det räckte tydligen för att kugga trots att inspektören själv sa att jag körde jättefint i övrigt, men har en viss förståelse för den ändå i ju med att det kan vara farligt även om det i detta fall var ungefär 2 bilar bakom mig som låg 80-100m bakom.

Nåväl, då var det bara att fortsätta nöta och förra veckan körde jag upp i Enköping. Förarprövaren hade en lugn ton och förklarade allting tydligt vilket hjälpte nerverna en del. Körde först på lite mindre 30-vägar inne i stan, en del rondeller och mindre korsningar där högerregeln och utfartsregeln var viktiga att ha koll på. Fick sedan följa skyltar mot Tillinge kyrka, 70/80-väg men inget konstigt. Backade runt ett hörn för att vända och åkte tillbaka samma väg. Sedan lite större rondeller, 40-50 huvudleder inne i stan (bla Fjärdhundragatan, Salavägen) sedan följde jag skyltar mot E18 Stockholm där jag körde ett litet tag för att sedan svänga av och följa skyltar mot Enköping centrum. När vi var framme i centrum var det återigen en del rondeller och stadstrafik, sedan tillbaka till Trafikverket, parkerade, och fick veta att jag var godkänd. Hade tydligen missat någon huvudledskylt och råkat köra lite för defensivt för att vara på en huvudled, och även varit lite väl passiv i att ta luckan och svänga ut på en ny väg i början men det märkte jag själv och gjorde bättre med provets gång vilket han uppskattade.

Rekommenderar Enköping starkt om man är bekväm i rondeller då hela staden består i princip av rondeller, men väldigt enkla vägar att köra på i övrigt, inte särskilt tätt trafikerat och mycket landsväg och motorväg vilket jag personligen föredrar gentemot stadstrafik då man egentligen knappt behöver tänka. Vill också ge eloge till min inspektör, om alla var lika lugna som honom tror jag många fler hade vågat köra som de egentligen kan. Jämfört med Järfälla där de känns arga, dömande och gör ingenting för att faktiskt hjälpa en lite på vägen (tex på min andra uppkörning fick jag inte ha radio eller musik och prövaren vägrade prata med mig alls). En lugn genomgång, en liten glimt i ögat, och lite trevligt småprat under körningen gjorde jättemycket för mina nerver som jag hade stora problem med på första uppkörningen.
Gäst 2024-10-03 09:48 ! Citera #
Kan du beskriva lite vart ni körde typ i enköping?
Enköping 2024-10-12 18:34 ! Citera #
Tack!
Ska själv köra upp i Enköping så småningom!håller på med dubbel lektioner där nu och just cirkulationerna är jobbiga än, särskillt den där med typ en hel park i mitten!!ställer gärna lite frågor framöver vid behov om det behövs!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov