Start > Körkortsforum > Uppkörning Uppsala

Uppkörning Uppsala

Gäst 2024-10-01 21:54 ! Citera #
Kuggade uppkörningen i Upplands Väsby. Har övningskört privat i en 20 år gammal bil i ca 5 månader. Ingen trafikskola. Kände mig nervös men säker. Bilen på uppkörningen var en volvo x60 manuell (tre år gammal). Kändes som natt å dag. Behövde knappt sätta foten på bromsen så stannade man. Superkänslig koppling. Växelspaken var ”clickig”, inge ”studs”, som en joystick nästan. Man behövde bara svänga lite på ratten så svängde bilen skarpt. Blev omedelbar kuggad. Min teoriprov går ut om 3 veckor så närmast tid var i Uppsala. Ni som har kört upp där; Vad har de för bilar (manuellt)? Gick det bra?

Och till er som gör som mig och kör privat med en gammal bil: ta några körlektioner på en trafikskola! Det är STOR skillnad på att köra en modern bil från en gamnal första gången.

Ha det bäst
Cilla 2024-10-01 23:53 ! Citera #
Körde upp i upplands väsby med känner igen mig helt. Kör vanligtvis med en 10 år gammal bil som ändå är rätt modern men att köra upp i en helt ny bil är också anledningen till att jag kuggade.
Gäst 2024-10-03 13:59 ! Citera #
Gud va trist! Du är inte ensam. Har du ny uppkörning?
Gäst 2024-10-30 19:51 ! Citera #
Hah, kuggade också idag då bilen var modern och kändes helt skum. Tidigare har jag kört upp i Uppsala, 2 ggr, tror d var Volvo xc40 ellr 60
Nicke 2024-10-30 19:54 ! Citera #
Gäst 2024-10-30
Hah, kuggade också idag då bilen var modern och kändes helt skum. Tidigare har jag kört upp i Uppsala, 2 ggr, tror d var Volvo xc40 ellr 60
Man ska kunna köra bra oavsett vilken bil man kör. Ett vanligt problem är att folk kör alldeles för defensivt på uppkörningen. Var inte rädd för att vara aggressiv i trafiken. Det visar att man vet vad man gör och att andra ska respektera en.
Gäst 2024-10-30 20:51 ! Citera #
Nicke 2024-10-30
Man ska kunna köra bra oavsett vilken bil man kör. Ett vanligt problem är att folk kör alldeles för defensivt på uppkörningen. Var inte rädd för att vara aggressiv i trafiken. Det visar att man vet vad man gör och att andra ska respektera en.
Jag körde aggressivt och blev kuggad på min första uppkörning. Körde defensivt på andra försöket och blev godkänd! Under uppkörningen är det viktigt att du visar att du kan köra trafiksäkert.

Att köra defensivt ökar trafiksäkerheten. Exempel på defensiv körning:
- Ta inga onödiga risker.
- Ha goda säkerhetsmarginaler.
- Ha bra uppsikt.
- Var inte stressad, ha gott om tid på dig.
- Var beredd på att något ovanligt kan hända. Tänk igenom situationen innan du gör något. Tänk framåt på vad som kan inträffa.
- Kör mjukt och bromsa i god tid.
Nicke 2024-11-01 23:22 ! Citera #
Gäst 2024-10-30
Jag körde aggressivt och blev kuggad på min första uppkörning. Körde defensivt på andra försöket och blev godkänd! Under uppkörningen är det viktigt att du visar att du kan köra trafiksäkert.

Att köra defensivt ökar trafiksäkerheten. Exempel på defensiv körning:
- Ta inga onödiga risker.
- Ha goda säkerhetsmarginaler.
- Ha bra uppsikt.
- Var inte stressad, ha gott om tid på dig.
- Var beredd på att något ovanligt kan hända. Tänk igenom situationen innan du gör något. Tänk framåt på vad som kan inträffa.
- Kör mjukt och bromsa i god tid.
Du kanske inte ska basera allt på personliga upplevelser

Senaste foruminläggen

Rubrik
15
I dag 14:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo