Start > Körkortsforum > Stad/trafik

Stad/trafik

Kan inte! 2024-09-29 17:40 ! Citera #
Jag har bemästrad generell körning ganska bra, samhället där jag bor en bit ut på landet samt i området där körskolan ligger, och landsvägen dit.inga problem
Nu har jag börjat med dubbellektioner för att träna i staden där uppkörningen kommer ske. Vilken katastrof!
Fattar ingenting! Dubbla filer, större rondeller och mer traffik.
Gör fel och blir helt förvirrad!
Fick avbryta förra lektionen då jag skulle köra mot mål, för att andas då jag blev helt förvirrad av alla bilar, filer, och skyltar.idag när jag försökte privat så slutade det med att jag hyperventilerade efter en större rondell!
”Det kommer” säger alla men jag har hållt på länge nu , trodde jag var redo för slut tampen men tror aldrig jag kommer kunna lära mig ….. nån som kan ge tips?
Gäst 2024-09-29 19:37 ! Citera #
OJOJ vad jag känner igen mig:) Tyckte speciellt motorvägs momentet va jobbigast när jag började. Speciellt påfarter samt filbyten i höghastighet. flera gånger hade jag en klump i magen efter körningar pga av att jag tyckte de gick dåligt det är en del av prosessen. Ta en sak i taget. Tex öva motorväg flera gånger i veckan. Få in den prosessen med på/avfarter filbyten osv, När de känns bra och du gör det på rutin öva på körning mot mål. Kör de jobbigaste rondellerna 15 gånger på en lektion när det är mindre trafik tex. Det blir bättre varje gång du kör i början du kmr märka de själv. Försök inte bygga upp massa psykiska spärrar att du inte kan. Och stressa inte utbildningen. Kör så mkt du kan privat sedan en dubbel lektion. Sedan mängd träna osv. Hur många dubbel lektioner har du haft?
RiverOak 2024-09-30 00:13 ! Citera #
Du säger att du nyss börjat köra i stadstrafik, men också att du hållit på länge? Du menar att du övningskört länge generellt men är ny i städer?
Isåfall är det ju inte så konstigt om det är nervigt. Jag minns att jag fick panik första gången jag körde i Helsingborg och Malmö, trots att jag kört relativt mycket innan dess. Så mycket att hålla koll på och så mycket man kan göra fel.
Men även om jag fortfarande tycker stadstrafik är jobbigt pga min ADD, så är det betydligt lugnare nu. Det blir lättare att gallra information, och man blir mer van vid olika moment. Ibland kör jag lite fel men jag tar det med ro ändå.

Det KAN ju vara så att du fungerar på ett sätt som gör den typen av trafik extra svår för dig (som jag med min ADD och GAD). Och då kan det vara värt att utreda. Men sådant tar ju långt tid såklart.
Men det kan ju också bara vara något som försvinner med lite mer träning, både rent praktiskt men också mentalt.

Det finns en podcast som behandlar ångest i samband med bilkörning som heter The Driving Confidence Podcast. Kan vara värd att lyssna på för att få lite tips och inspiration!
Gäst 2024-09-30 10:37 ! Citera #
I början när man kör är det ju vanligt att man tittar längre ner på vägen satt säga. När du sen har körvana är det viktigt att du börjar titta längre fram. Öva på tex leta skyltar m.m när du kör. Jag körde mkt berättande körning när jag övade vilket både handledaren och trafikläraren uppskattade för då visste de hur jag tänkte. Det är så man lär sig planera ligga rätt köra mot mål m.m. Finns mkt bra videos om detta på youtube. Men öva på alltid titta efter nästa märke satt säga. Tex nu kör jag i ett villaområde här gäller högerregeln nu måste jag sänka farten och titta i korsningar då jag måste lämna företräde. Nu kommer jag ut på en huvudled. Bra nu har jag företräde. Va händer längre fram? Okej jag ser en väjnings skylt och ett rondell märke då börjar jag sänka farten titta vänster. Är de fritt i rondellen kör vidare annars stanna och invänta en lucka. Vad händer sen?
okej där ser jag att högra körfältet är en bussfil då planerar jag lägga mig till vänster.

När du lär dig köra och titta långt fram och leta efter nästa regel/märke kommer du kunna köra varsomhelst. Och för att hantera detta krävs mkt körvana och att du vågar utmana dig själv. Du kommer utvecklas mycket och snabbt om du övar på detta sätt. I samband med detta så öva på de svåra manövrerings momenten varje körning fick/back parkering samt backa runt hörn. Det är surt om du kör perfekt på en uppkörning men kuggar på manövrering. God luck och fortsätt öva och öva rätt.
Gäst 2024-09-30 22:05 ! Citera #
Kan inte! 2024-09-29
Jag har bemästrad generell körning ganska bra, samhället där jag bor en bit ut på landet samt i området där körskolan ligger, och landsvägen dit.inga problem
Nu har jag börjat med dubbellektioner för att träna i staden där uppkörningen kommer ske. Vilken katastrof!
Fattar ingenting! Dubbla filer, större rondeller och mer traffik.
Gör fel och blir helt förvirrad!
Fick avbryta förra lektionen då jag skulle köra mot mål, för att andas då jag blev helt förvirrad av alla bilar, filer, och skyltar.idag när jag försökte privat så slutade det med att jag hyperventilerade efter en större rondell!
”Det kommer” säger alla men jag har hållt på länge nu , trodde jag var redo för slut tampen men tror aldrig jag kommer kunna lära mig ….. nån som kan ge tips?
Och så tycker en del trafiklärare att stänga ner små provorter är dåligt för tillgängligheten i landet..
Det måste ske en ändring snart, så vi kan få ut trafiksäkra förare på vägarna

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I går 23:29
3
I går 19:47
6
I går 18:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest