Start > Körkortsforum > Omkörning kombinerad på/avfart

Omkörning kombinerad på/avfart

Evelina 2024-09-27 13:44 ! Citera #
Hej, har haft körkort i 14 år men idag höll jag på att krocka på en motorväg och vill ha svar på vem som gjorde fel i trafiken. Jag skulle av motorvägen och blinkade och började svänga bilen ut mot avfartsfilen. Då kommer en bil bakom och börjar köra om mig när jag är halvvägs ute på avfartsfilen. Bilen bakom skulle åka ut på E18. Men i och med att han väljer att göra en omkörning på av/påfartsfilen så höll vi på att smälla. Är det tillåtet att köra om sådär?
Evelina 2024-09-27 13:46 ! Citera #
Tillägg: han kör alltså om mig på min högra sida trots att jag låg med halva bilen ute i avfartsfilen.
RiverOak 2024-09-27 14:48 ! Citera #
Man får inte köra om på höger sida även om den andra bilen skulle ligga helt i den vänstra filen. Det är helt klart den andra föraren som gör fel här om jag förstår situationen rätt.
Björn He 2024-09-27 15:56 ! Citera #
Min tolkning här är att han gjorde fel genom att köra om dig i avfartsfältet just när du gjorde körfältsbyte till avfartsfältet för att köra av. Såvitt jag vet är en sån omkörning icke tillåten, utan han var tvungen att sänka hastigheten i god tid bakom dig och byta körfält bakom dig när du planerade ett körfältsbyte för avfart från motorvägen.

Som någon annan skrev här så är det icke tillåtet att köra om till höger. Det är dessutom en fordonsförares skyldighet, då en framförvarande fordonsförare i ett annat körfält ger tecken om körfältsbyte, att anpassa sin hastighet så att körfältsbytet underlättas. När en annan fordonsförare ger tecken om avsikt att byta körfält eller på liknande sätt flytta sig i sidled så får man icke köra om denne (även om en som avser byta körfält måste förvissa sig om att det kan göras utan fara eller onödigt hinder för andra fordon).
Evelina 2024-09-27 17:23 ! Citera #
Då gjorde han fel isåfall. Det hade kunnat sluta riktigt illa eftersom jag fick kasta min bil ut på motorvägen igen pga hans omkörning.
Gäst 2024-09-27 21:15 ! Citera #
Evelina 2024-09-27
Då gjorde han fel isåfall. Det hade kunnat sluta riktigt illa eftersom jag fick kasta min bil ut på motorvägen igen pga hans omkörning.
Man har inga rättigheter i trafiken, har du tänkt på hur du körde?

23 § En förare som färdas i ett accelerationsfält skall anpassa hastigheten till trafiken i det körfält som han eller hon avser att köra in i.

Föraren skall lämna accelerationsfältet så snart det kan ske utan fara eller onödigt hinder.

En förare som avser att lämna vägen skall i god tid inta det körfält som är bäst lämpat för detta. Om det finns ett retardationsfält skall föraren snarast möjligt köra in i det.

Det kanske var så att du var sen på att inta retardationsfältet? Vilket jag ser ofta i trafiken..
Petter 2024-09-27 21:53 ! Citera #
Evelina 2024-09-27
Hej, har haft körkort i 14 år men idag höll jag på att krocka på en motorväg och vill ha svar på vem som gjorde fel i trafiken. Jag skulle av motorvägen och blinkade och började svänga bilen ut mot avfartsfilen. Då kommer en bil bakom och börjar köra om mig när jag är halvvägs ute på avfartsfilen. Bilen bakom skulle åka ut på E18. Men i och med att han väljer att göra en omkörning på av/påfartsfilen så höll vi på att smälla. Är det tillåtet att köra om sådär?
Kan det vara så att du missade bilen? Det låter som det.

Det finns en viktig regel i trafiken. Krocka inte, det kommer göra ont oavsett vem som hade rätt.
Mitt förslag är det hände ingenting så glöm och gå vidare.
Gäst 2024-09-27 21:58 ! Citera #
Gäst 2024-09-27

23 § En förare som färdas i ett accelerationsfält skall anpassa hastigheten till trafiken i det körfält som han eller hon avser att köra in i.

Föraren skall lämna accelerationsfältet så snart det kan ske utan fara eller onödigt hinder.

En förare som avser att lämna vägen skall i god tid inta det körfält som är bäst lämpat för detta. Om det finns ett retardationsfält skall föraren snarast möjligt köra in i det.

Det kanske var så att du var sen på att inta retardationsfältet? Vilket jag ser ofta i trafiken..
Det spelar ingen roll vem idioten är, Man ska hjälpa även dessa Ett annat sätt att uttrycka det på.
Björn He 2024-09-28 01:01 ! Citera #
Gäst 2024-09-27

Det ligger skyldigheter både på den som byter körfält och den som färdas i det körfält den förstnämnda avser att byta till... Man måste naturligtvis förvissa sig om att man KAN byta körfält trafiksäkert men en bakomvarande fordonsförare måste i sin tur vara uppmärksam på när en framförvarande förare i ett annat körfält avser att byta körfält. Är man inom tillräckligt avstånd före en bakomvarande så är det normalt säkert att byta körfält, under förutsättning att den bakomvarande fullgör sin skyldighet att anpassa sin hastighet så att körfältsbytet underlättas. Man gasar inte på för fullt när någon byter körfält med risk att köra på den bakifrån!
Gäst 2024-09-28 09:07 ! Citera #
Oavsett vem som gör fel eller vem som har rätt:
Samspel i trafiken.
Se er för.
Underlätta för varandra.
Kör inte ”aggressivt”.
Håll uppsikt.

Ta hand om er!

:)

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 19:53
15
I går 14:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest