Start > Körkortsforum > SÄKERHETSKONTROLL

SÄKERHETSKONTROLL

EmmaNT 2010-09-17 17:01 ! Citera #
Hejsan!
Kan ni tipsa mig om säkerhetskontroll?
Ska göra uppkörning snart men har inte gjort säkerhetskontroll så jag är mycket oroligt.
Väldig tacksam om ni hjälper mig.
Tack så mycket på förhand!
Nattlampa 2010-09-19 16:20 ! Citera #
Det står i teori boken. Körkort vägvisaren om du har den boken, sid . 53 - 76. Där står allt du behöver veta om säkershetskontrollen.
Jag kan inte tyvär förklara allt här, det skulle bli för mycket text.
Gäst 2010-09-22 12:12 ! Citera #
Finns ju här på korkortonline.se.. här hittar du det https://korkortonline.se/teori/sakerhetskontroll/ :D
Gäst 2010-09-22 23:39 ! Citera #
Tack så mycket för era tips!
Jag ska läsa dem nu.

Blev kuggades förra året pga några dumheter, varav inte ens visste hur man kunde öpnna motorhuven för att kolla kylvätskas nivå. :o Så denna gången måste jag vara förbered med. När man klarar det första steg, då känns det lättare senare, annars förlorar man sitt självförtroende o det blir bara stressigt o stressigare o man då begår fler o fler dumma misstag som man alrid gör som vanligt... till slut får man ett ’tyvärr’ :?

Trafikskolan sa till mig att vägverket inte skulle komma att be mig göra sådana saker pga tidsbegränsad o lärde mig bara de andra enkla saker vid ratten och utanför bilen. Jag litade på de men tyvärr, frågan kom ändå. :cry: När man inte 100% säker på något då är det bättre att inte säger så till eleverna. FY PÅ VÄXJÖ NYA TRAFIK SKOLAN! De ta avgifter väldigt dyrt (550:-/ en lektion) men brydd sig inte om eleverna. Jag var jättebesviken sedan bytte jag till annan.

Ett tips för er som missnöjda med sin trafikskola i Växjö, bytt till Växjö Pedagogisk skolan som jag gjorde. Lita på mig att resultatet blir ’remarkable’, dessutom avgiften är billigaste i hela Kronobergslän.
Gäst 2010-09-22 23:44 ! Citera #
Tack så mycket för era tips.
Jag ska läsa dem nu.
tiger 2010-10-04 14:00 ! Citera #
Säkerhetskontroll är väll si o så.
vissa är svårare än andra, men allt står ungefär i boken vad du bör tänka på.
läs det på boken och se vad du hittar. det finns inre och yttre säkerhetskontroll,
det är bara o läsa på boken o köra igåg.
Gäst 2010-10-10 16:08 ! Citera #
En utvändig säkerhetskontroll: sätt på tändningen sedan sätter man igång alla lysen, även blinkers, hellyse osv. Sedan kolla man fram att alla lysen fungerar sedan kollar man samma sak bak. Efter det byter du blinkers och säger till läraren att trycka på bromsen så att den också fungerar. Tillsist kolla att alla däck har rätt mönsterdjup. (tips: kom ihåg skyltbelysningen också) Hej då
Gäst 2010-10-11 16:26 ! Citera #
Du måste kolla-belysning-däck-bromsar-ljudsignal-styrning-vindrutetorkare o spolare-bilbälte ojustering avhuvudskydd
bilel 2010-10-11 16:35 ! Citera #
Du måste kolla 1belysning-2däck-3bromsar-4ljudsignal-5styrning-5vindrutetorkare o spolare-6bilbälte o justering av huvudskydd
Gäst 2010-12-01 17:59 ! Citera #
Hej!

Jag har gjort min uppkörning två gånger och kuggat men säkerhetskontrollen har jag fixat.
Dem har oftast inte tid längre med att säga att du ska göra en helt utvändig eller en helt invändig kontroll utan ber dig oftast att göra vissa saker som att kolla styrservon och bromsen. En sak jag har förstått också är att dem helst gör en invändig kontroll vid dåligt väder ;-) haha !
Men som sagt fråga din körlärare ordentligt och kolla sedan även hemma, så lär du dig ännu bättre eftersom man får titta på olika bilar och känna igen symboler och så vidare.

Lycka till

Senaste foruminläggen

Rubrik
11
I dag 17:36
5
I dag 14:05
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo