Start > Körkortsforum > Vägarbete

Vägarbete

Gäst 2024-09-24 08:29 ! Citera #
Om vägen ändrar hastighet till 30 pga av vägarbete, när får jag gasa upp till 60 igen om vi tänker det var hastigheten innan vägarbetet. Är det direkt efter jag korsat vägarbetet eller efter jag sett nästa 60-skylt? Förutsatt att de inte satt upp en skylt där 30 upphör.
H 2024-09-25 08:56 ! Citera #
Det beror på hur vägen ändrar hastighet.
Är det med blåa skyltar så är det en rekommenderad hastighet och du får egentligen köra 60, men det kan vara illa och farligt för de som jobbar vid vägen. Här kan du köra 60 igen direkt du passerat arbetet.

Om det är med gula skyltar så gäller hastigheten tills nästa skylt med annan hastighet.
Björn He 2024-09-28 01:22 ! Citera #
Gäst 2024-09-24
Om vägen ändrar hastighet till 30 pga av vägarbete, när får jag gasa upp till 60 igen om vi tänker det var hastigheten innan vägarbetet. Är det direkt efter jag korsat vägarbetet eller efter jag sett nästa 60-skylt? Förutsatt att de inte satt upp en skylt där 30 upphör.
Vid vägarbetsområde finns det normalt en tillfällig hastighetsskylt som uppmanar fordonsförare att köra i låg hastighet, 30 km/tim, eller oftast 50 km/tim om det är på en motorväg. I regel skall det finnas en ny hastighetsskylt uppsatt efter vägarbeten som talar om att den tillfälliga lägre hastighetsbegränsningen inte längre gäller, men om en sån skylt saknas så kan man normalt utgå från att den tillfälliga lägre hastigheten gäller förbi vägarbeten men inte längre än så.
Varför vägarbetsområden brukar ha en tillfällig lägre hastighetsbegränsning är tydligen för att fordonsförare skall köra sakta för vägarbetarnas säkerhet.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 19:53
15
I går 14:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest