Start > Körkortsforum > Kuggat manövrering

Kuggat manövrering

Tintin 2024-09-13 17:21 ! Citera #
Jag har nu kuggat två gånger på uppkörningen. Första gången för trafiksäkerhet och beteende (körde in på motorväg utan att sakta ner och hitta en lucka) och andra gången för rutinmässig manövrering. Första gången gjorde jag betydligt många fler fel än andra gången men trots det kugga jag på manövrering. Jag har inte problem med att växla eller förstå trafiken runt om mig men har märkt att jag under båda uppkörningarna blivit nervös för att växla i en ny bil. Vet inte hur jag ska fixa det här eller öva på det med tanke på att jag är ganska självsäker i min egna och trafikskolans bil.
Gäst 1337 2024-09-13 17:26 ! Citera #
Gör dig inte för van vid en och samma bil är väl det enkla svaret.
Kan vara bra att försöka köra med så många olika personer som möjligt - det var dom duktiga med på min körskola.
Tintin 2024-09-13 17:43 ! Citera #
Gäst 1337 2024-09-13
Gör dig inte för van vid en och samma bil är väl det enkla svaret.
Kan vara bra att försöka köra med så många olika personer som möjligt - det var dom duktiga med på min körskola.
Ja det förstår jag men det kommer nog bli att jag övningskör privat för det mesta, har inte planerat att boka fler lektioner. Mina tidigare körlektioner och uppkörningar var i södertälje men har nu bokat min nästa i Västerås.
RiverOak 2024-09-14 01:38 ! Citera #
Tintin 2024-09-13
Ja det förstår jag men det kommer nog bli att jag övningskör privat för det mesta, har inte planerat att boka fler lektioner. Mina tidigare körlektioner och uppkörningar var i södertälje men har nu bokat min nästa i Västerås.
Det känns inte som bilen är problemet heller utan just nervositeten. Det känns som det är den du måste få bukt med. Antingen genom fysiska och mentala övningar eller medicinering.
För min del provade jag allt innan jag testade betablockerare som var lösningen för mig. Det hjälpte mig att lindra de fysiska symptomen av adrenalinpåslaget så att jag kunde manövrera bilen ordentligt. Därmed inte sagt att det är lösningen för dig. Vill bara säga att det finns hjälpmedel.
Jag vet inte om du försökt med olika förberedelser eller övningar innan?

Just att köra upp några gånger kan ju göra att det känns mindre pressar för vissa. Dyrt och slitigt dock.
Tintin 2024-09-14 12:16 ! Citera #
Tack för tipset, jag har fått höra under båda uppkörningarna att jag är för mycket i bilen och att det drar uppmärksamt från allt runt om mig. Även fått höra från trafiklärare att jag har tunnelseende ibland. Kan man träna bort detta?
Lenny 2024-09-14 22:56 ! Citera #
Tintin 2024-09-14
Tack för tipset, jag har fått höra under båda uppkörningarna att jag är för mycket i bilen och att det drar uppmärksamt från allt runt om mig. Även fått höra från trafiklärare att jag har tunnelseende ibland. Kan man träna bort detta?
Jag har läst dina kommentarer och kan säga att jag gjorde i princip samma fel på min första uppkörning. Alltså jag hade noll koll på att det låg en bil precis brevid mig när jag skulle köra in på motorväg och det blev ett ingripande, samt att jag var helt ovan vid manövreringen i trafikverkets bil så jag gasade på alldeles för mycket vid svängning.

Mitt problem är också att min uppmärksamhet är väldigt begränsad. Inte nödvändigtvis hela tiden, men min lärare på körskolan säger om och om igen att jag saknar uppmärksamhet.

Och mitt problem grundar sig i att jag har autism+add. Har ej diagnos just nu men utredning är igång.

Med just NPF-problematik så kan det bli svårare att köra bil och det kan även bli mycket svårare om du t.ex. gör en uppkörning i en bil du inte är van i.

Så för mig personligen så kan jag inte egentligen ”träna” bort tunnelseende för det är genetiskt för mig. Och du kanske också har samma problem?

Nu känner jag ju inte dig så jag kanske är helt fel ute men du kan ju tänka över själv om du kanske har koncentrationsproblem rent generellt sätt och inte bara när det gäller att köra bil?
Tintin 2024-09-15 01:38 ! Citera #
Jag har faktiskt inte riktigt tänkt på det, under körningen är jag ganska koncentrerad och känner ändå att jag har kontakt med trafiken och bilen. Det jag har svårt med är att registrera informationen i tid särkilt i nya situationer. Kanske det är kopplat till koncentrationen men också för att jag är så fokuserad på att kontrollera bilen rätt.
RiverOak 2024-09-15 12:52 ! Citera #
Lenny 2024-09-14
Jag har läst dina kommentarer och kan säga att jag gjorde i princip samma fel på min första uppkörning. Alltså jag hade noll koll på att det låg en bil precis brevid mig när jag skulle köra in på motorväg och det blev ett ingripande, samt att jag var helt ovan vid manövreringen i trafikverkets bil så jag gasade på alldeles för mycket vid svängning.

Mitt problem är också att min uppmärksamhet är väldigt begränsad. Inte nödvändigtvis hela tiden, men min lärare på körskolan säger om och om igen att jag saknar uppmärksamhet.

Och mitt problem grundar sig i att jag har autism+add. Har ej diagnos just nu men utredning är igång.

Med just NPF-problematik så kan det bli svårare att köra bil och det kan även bli mycket svårare om du t.ex. gör en uppkörning i en bil du inte är van i.

Så för mig personligen så kan jag inte egentligen ”träna” bort tunnelseende för det är genetiskt för mig. Och du kanske också har samma problem?

Nu känner jag ju inte dig så jag kanske är helt fel ute men du kan ju tänka över själv om du kanske har koncentrationsproblem rent generellt sätt och inte bara när det gäller att köra bil?
Jo ADHD kan ställa till det rejält med bilkörning. Många behöver medicinering för att bli säkra bilförare.
Jag har ADD men klarar det utan medicinering, det har dock varit en ansträngning att hitta strategier för ett säkert körande. Stadstrafik är det värsta såklart. Men det går! Jag kör tryggt och säkert numera.
RiverOak 2024-09-15 13:02 ! Citera #
Tintin 2024-09-14
Tunnelseende är ju ett typiskt symptom på nervositet och stress. Så du behöver inte angripa tunnelseendet i sig. Men som tidigare sagts i tråden så kan exempelvis ADHD ge något som man kan upplevad som tunnelseende, att du tappar fokus eller fokuserar för mycket på en specifik sak och tappar helheten.

Men om det är relaterat till nervositeten och det inte uppstår när du kör i vanliga fall så kan du ju testa med något som mildrar symptomen, som betablockerare som jag pratade om. Även tillskott som ökar GABA-produktionen kan hjälpa till att lugna ner kroppen.
Men är du generellt nervös när du kör så är det definitivt något att angripa i grunden istället.
Gäst 2024-09-15 15:38 ! Citera #
Fattar din situation. Klarade själv mitt på 3. Tyvärr är ju vissa trafiklärare rätt slappa. Gick själv på en trafikskola där min lärare sa att jag körde jättebra och var redo. Sedan gjorde jag utbildningskontroll med ny lärare. I de situationerna kan man bli stressad då man ska klara alla svåra moment på kort tid i ny bil. Inför min 3 uppkörning övade jag nästan enbart i stan och i vid tidpunkter då de va mycket trafik. Tex började alltid med backa runt hörn. Sedan motorväg, sedan stadskörning, med svåra vänstersvängar ,sedan ett par back och fick parkeringar. När jag skulle köra upp tänkte jag jag skiter i om jag kuggar utan ser de som att jag ska köra med en ny trafiklärare. Öva på och öva rätt så kommer du känna dig säker en dag och sätta uppkörningen lätt som en plätt men viktigt att man känner sig redo:)

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I går 23:29
3
I går 19:47
6
I går 18:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo