Tack för tipset, jag har fått höra under båda uppkörningarna att jag är för mycket i bilen och att det drar uppmärksamt från allt runt om mig. Även fått höra från trafiklärare att jag har tunnelseende ibland. Kan man träna bort detta?
Jag har läst dina kommentarer och kan säga att jag gjorde i princip samma fel på min första uppkörning. Alltså jag hade noll koll på att det låg en bil precis brevid mig när jag skulle köra in på motorväg och det blev ett ingripande, samt att jag var helt ovan vid manövreringen i trafikverkets bil så jag gasade på alldeles för mycket vid svängning.
Mitt problem är också att min uppmärksamhet är väldigt begränsad. Inte nödvändigtvis hela tiden, men min lärare på körskolan säger om och om igen att jag saknar uppmärksamhet.
Och mitt problem grundar sig i att jag har autism+add. Har ej diagnos just nu men utredning är igång.
Med just NPF-problematik så kan det bli svårare att köra bil och det kan även bli mycket svårare om du t.ex. gör en uppkörning i en bil du inte är van i.
Så för mig personligen så kan jag inte egentligen ”träna” bort tunnelseende för det är genetiskt för mig. Och du kanske också har samma problem?
Nu känner jag ju inte dig så jag kanske är helt fel ute men du kan ju tänka över själv om du kanske har koncentrationsproblem rent generellt sätt och inte bara när det gäller att köra bil?