Jag pratade med min körlärare om det idag (kör i Uppsala, men frågade generellt om det där med 50 km/h i tätort). Hon sa att det är en gammal rekommendation och att de allra flesta kör i 40 km/h i tätorter, det är också det som är allra vanligast på skyltarna om det är så att man råkar missa en.
När jag fick körkort för nästan exakt elva år sedan så var de flesta ”större” gator inom tätbebyggt område 50-vägar, men sedan årsslutet 2015 har nästan alla gamla 50-vägar fått hastighetsbegränsningen sänkt från 50 till 40 km/tim, eller i vissa fall 30, och det var väldigt onödigt tycker jag. Sånt omskyltningsjobb skulle man inte ha behövt göra om man redan från början hade tänkt lite bättre!
Egentligen borde man redan vid tiden för högertrafikomläggningen 1967 ha haft en generell trafikregel att ett fordon får vid färd på väg inom tätbebyggt område icke framföras i högre hastighet än 40 km/tim, men en kommun kan undantagsvis föreskriva (och ange på vägmärke) att ett fordon får framföras i högst 50 km/tim inom en viss vägsträcka om det anses lämpligt att köra i högre hastighet än 40.