Start > Körkortsforum > Uppkörning i Eskilstuna, hasti…

Uppkörning i Eskilstuna, hastighet

Olle 2024-09-13 09:05 ! Citera #
Hej, jag tänkte ta uppkörningen i Eskilstuna och har privat kört där en gång tidigare. Märkte att det fanns väldigt få hastighets skyltar runt staden. Jag vet att inom tätort då gäller det 50 km/h om det inte finns skyltar, men ska man verkligen göra i 50km under uppkörningen?

Kan någon som har klarat sig säga hur snabbt de fick köra (40 eller 50 km/h)?

Tack!
Gäst 2024-09-13 15:21 ! Citera #
Jag pratade med min körlärare om det idag (kör i Uppsala, men frågade generellt om det där med 50 km/h i tätort). Hon sa att det är en gammal rekommendation och att de allra flesta kör i 40 km/h i tätorter, det är också det som är allra vanligast på skyltarna om det är så att man råkar missa en.
Björn He 2024-09-14 23:11 ! Citera #
Gäst 2024-09-13
Jag pratade med min körlärare om det idag (kör i Uppsala, men frågade generellt om det där med 50 km/h i tätort). Hon sa att det är en gammal rekommendation och att de allra flesta kör i 40 km/h i tätorter, det är också det som är allra vanligast på skyltarna om det är så att man råkar missa en.
När jag fick körkort för nästan exakt elva år sedan så var de flesta ”större” gator inom tätbebyggt område 50-vägar, men sedan årsslutet 2015 har nästan alla gamla 50-vägar fått hastighetsbegränsningen sänkt från 50 till 40 km/tim, eller i vissa fall 30, och det var väldigt onödigt tycker jag. Sånt omskyltningsjobb skulle man inte ha behövt göra om man redan från början hade tänkt lite bättre!
Egentligen borde man redan vid tiden för högertrafikomläggningen 1967 ha haft en generell trafikregel att ett fordon får vid färd på väg inom tätbebyggt område icke framföras i högre hastighet än 40 km/tim, men en kommun kan undantagsvis föreskriva (och ange på vägmärke) att ett fordon får framföras i högst 50 km/tim inom en viss vägsträcka om det anses lämpligt att köra i högre hastighet än 40.
Anon 2024-09-15 23:12 ! Citera #
Så för att klargöra, är det 40km i h som gäller i eskilstuna (där det inte finns skyltar)?
Björn He 2024-09-15 23:58 ! Citera #
Anon 2024-09-15
Så för att klargöra, är det 40km i h som gäller i eskilstuna (där det inte finns skyltar)?
Vad jag sett så finns det inga gator i Eskilstuna som saknar hastighetsskylt, varför skulle vägar sakna det? Men jag vill minnas att jag sett att de flesta större vägar inom Eskilstuna tätort har 40-gräns (även om de eventuellt haft 50-gräns förr men som jag skrivit så har de flesta gamla 50-vägar numera fått sänkt hastighetsbegränsning till 40 km/tim).

Senaste foruminläggen

Rubrik
7
I dag 16:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov