Start > Körkortsforum > När ska jag sänka hastighete?

När ska jag sänka hastighete?

Sigrid 2024-09-09 15:14 ! Citera #
Jag övningskör i Upplands Väsby och har en fråga om när det skulle vara bra att sänka hastigheten. Det finns en korsning vid Kom Köpcentrum där det direkt från 60-väg går ner till 40-väg. Ifall jag skulle sänka hastigheten tidigare blockerar det trafiken i korsningen ifall det blir rött efter jag kommit över. Men det gör också att jag kör 60 precis efter 40-skylten. Skulle verkligen behöva hjälp inför uppkörningen om 2 dagar.
H 2024-09-09 20:26 ! Citera #
Hastighetsbegränsningen börjar gälla vid skylten. Om den visar 40 så ska du hålla 40 när du passerar skylten oavsett. Fortsätter du köra 60 förbi skylten så är det troligen en underkänd uppkörning.
H 2024-09-09 20:30 ! Citera #
Nu har jag dessutom tittat på korsningen och jag ser inte riktigt problemet du beskriver, Får du rött och måste stanna så är det före skylten så då är det bara att köra iväg men inte snabbare än 40. Har du grönt så är det bara att sänka hastigheten i korsningen, du kan inte blockera eftersom att dom andra har rött och det tar faktiskt en liten stund för ett trafikljus att gå från rött till grönt eller vice versa.

Senaste foruminläggen

Rubrik
8
I dag 20:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov