Hej!
Jag kommer snart göra min uppkörning i Helsingborg och ska låna trafikverkets bil. Finns någon som har tips eller råd?
Är väldigt stressad och nervös inför min uppkörning.
Tack !
TL;DR: Trafiksäkerhet, trafiksäkerhet, trafiksäkerhet. Några missar med manövrering och dylikt är oftast okej så länge det inte påverkar säkerheten.
Något som hjälpte mig var att försöka att inte ha för höga förväntningar... Jätte lätt, jag vet.
Kuggade första gången pga stressade upp mig förmycket och ville vara perfekt vilket fick mig att delvis tveka men även tappa fokus.
Andra gången var målet att känna mig mindre besviken åtminstone, försöka klara mig utan ingripande osv.
Innan jag började köra satt jag och småpratade lite med inspektören om trafiksäkerhet osv, inte att han quizzade mig utan mer att jag tog upp vissa saker för att lugna mina nerver.
Han sa tex att han och andra inspektörer inte vill kugga aspiranterna och att dom inte tjänar något på det, blir bara mer strul och stress med köer.
Jag sa att jag förstod att det handlar om att släppa iväg någon som är trafiksäker, inte bara någon som kan köra och hantera bilen okej. Tror han uppskattade det.
Kändes lite bättre för mig efter det, körde inte helt perfekt men han förstod att jag var rätt nervös. Körde med fokus på säkerhet och försökte att inte stressa.
Klarade mig tillbaka till Trafikverket med lite missar men kände mig iallafall ganska nöjd, trodde dock att missarna skulle vara slutet för mig men jag fick mitt körkort ändå.
Såg nu att jag råkade särskriva en del, sitter och kollar på en grej samtidigt så ber om ursäkt för grammatiken