Start > Körkortsforum > Nervös inför uppkörning i järf…

Nervös inför uppkörning i järfalla

Gäst3 2024-09-07 12:34 ! Citera #
Hej, jag har uppkörning i Järfälla och är fett nervös om de. Jag har uppkörningen på måndag. Jag har uppkörning tidigt på morgonen ungefär 7:30, är det en bra tid? Har ni nån tips om hur kan jag klara provet. Lite om på vilka vägar kör man bilen?och är instruktörerna så stränga? Tack!
Gäst 2024-09-07 12:40 ! Citera #
Är det någon väg du är orolig för ? Åk dit och träna innan. Är det något du tycker är svårt och hoppas det inte kommer med på uppkörningen ? Träna på det så det inte är svårt längre.
RiverOak 2024-09-07 13:20 ! Citera #
För mig som inte är så morgonpigg så hade 7:30 varit en stressfaktor bara det. Men för dig kanske det inte är något problem.

Något att tänka på dock är att det brukar vara ganska mycket trafik vid den tiden. Sen kan det vara både en för- och en nackdel.

Jag var rätt fixerad vid rutter och sådant till en början. Övade in tidigare kända rutter på Google Maps och sådant. Gör inte det! :) Chansen att du kommer få köra exakt samma rutter är ganska liten ändå. Men att göra sig väl bekant med området är en bra idé däremot!
Gäst 2024-09-09 10:03 ! Citera #
Jag kuggade första gången i Järfälla (vid 10-tiden) andra var vid typ 8-snåret på morgonen och godkänt. Var inte så mycket trafik som jag befarat.

Åkte en kort uppvärmningsrunda med min sambo innan för att lugna nerverna.

Lycka till!
Gäst3 2024-09-09 13:33 ! Citera #
Kuggade på provet. men bokade igen imorgon 10:50. Anledning var att jag var jätte nervös och gjorde fel som jag aldrig gör.
Boonie 2024-09-10 17:53 ! Citera #
Hur gick det?
Gäst3 2024-09-12 21:34 ! Citera #
Kuggade igen på grund av samma fel. Kan nån snälla säga mig vad ska jag göra nu?
Gäst 2024-09-12 23:47 ! Citera #
Jag hade nyligen uppkörning i Järfälla och var supernervös innan. Men min inspektör var lugn och trevlig och vi körde rutter jag kände igen så det lugnade mig.

Så för mig hjälpte det att ha kört i området mycket så jag kunde fokusera på trafiksäkerhet och inte behöva tänka så mycket på att läsa skyltar och att lista ut hur jag skulle placera mig i cirkulationsplatser etc. Sedan tror jag också att jag gynnades av att ha en trevlig inspektör.
Gäst 2024-09-13 11:12 ! Citera #
Jo en viss lokalkännedom är ju bra. Men kan man ej planera bra eller läsa skyltar samtidigt som man är trafiksäker så brukar man kugga. Tänk om tex inpektören ändå väljer en helt ny rutt. Gäst 3 jag kuggade en gång i Järfälla precis som du gjorde massa misstag jag ej brukar för jag var nervös. Sedan kuggade jag igen på en skitsak. Och de första 2 gångerna övade jag extremt mkt i uppkörnings området. Det som gjorde att jag klarade de på 3 var att jag övade just på planering och läsa skyltar i nya områden. En dag kändes allt jätte bra när jag körde och allt satt. Det som brukar va svårt på uppkörningen är ju svåra vänstersvängar om trafiken är jobbig, backnings moment m.m Så öva på de. Planering, manövrering , och mkt vänstersvängar i korsningar och rondeller. Klara förövrigt då uppkörningen på 3 i ny ort i rusning:)
Gäst 1337 2024-09-13 16:53 ! Citera #
Körde upp i järfälla idag 09.00 - nailade det på första försöket.
Fick t.o.m. beröm under körningen som ”MYCKET BRA” m.m.
Tips till alla som är nervösa = Ät banan innan och tugga tuggummi - köra på tom mage nervös är inte bra.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 20:12
9
I dag 19:02
1
I dag 16:38
24
I dag 16:20
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov