Start > Körkortsforum > Invändig säkerhetskontroll

Invändig säkerhetskontroll

Gäst 2024-09-04 20:18 ! Citera #
Hej, jag har uppkörning imorgon och undrar om man ska ställa in stolen och speglarna om inspektören ber mig att göra en invändig säkerhetskontroll? Har kollat på youtube men alla gör olika. Trafiko säger att man ska göra det medans körkortssidan inte nämner det.
RiverOak 2024-09-04 21:07 ! Citera #
Gäst 2024-09-04
Hej, jag har uppkörning imorgon och undrar om man ska ställa in stolen och speglarna om inspektören ber mig att göra en invändig säkerhetskontroll? Har kollat på youtube men alla gör olika. Trafiko säger att man ska göra det medans körkortssidan inte nämner det.
Stolen och speglarna kommer du få ställa in oavsett. Det är ganska sällsynt att man får göra en komplett kontroll, vanligast är att du får en eller två saker att kolla. Men förarprövaren berättar alltid vad du ska göra.
H 2024-09-05 19:58 ! Citera #
Gäst 2024-09-04
Det är inget dom kommer be dig göra, det är något du MÅSTE göra för att du ska kunna köra bilen. Du kan ju inte sitta i helt fel position med alla speglar åt fel håll. :D
H 2024-09-05 19:59 ! Citera #
Hur gick uppkörningen förresten? :)
Gäst 2024-09-05 22:27 ! Citera #
JAG FICK GODKÄNT!!!

Jo, nån gång måste man ju justera stolen och speglarna men det brukar ju vara efter säkerhetskontrollen tänkte jag.
RiverOak 2024-09-06 00:04 ! Citera #
Gäst 2024-09-05
JAG FICK GODKÄNT!!!

Jo, nån gång måste man ju justera stolen och speglarna men det brukar ju vara efter säkerhetskontrollen tänkte jag.
Mina två säkerhetskontroller fick jag göra efter jag ställt in stol och speglar. Men de var båda invändiga (styr/bromsservo och tuta).
RiverOak 2024-09-06 00:05 ! Citera #
Och stort grattis! :)
Björn He 2024-09-06 02:59 ! Citera #
Säkerhetskontrollen varierar ju från prov till prov. När jag hade körprov så blev jag bara ombedd att kontrollera om handbromsen var i funktion innan själva körningen, och det gör man genom att försöka köra/låta bilen komma i rörelse med handbromsen åtdragen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
8
I dag 20:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo