Start > Körkortsforum > Parkeringsolycka

Parkeringsolycka

H 2024-09-01 21:14 ! Citera #
Hej,

Skulle parkera in i garaget för en stund sen. Märker då rätt fort att handbromsen inte fungerar, och då fick jag panik och ryckte foten från kopplingen så jag fick motorstopp. I samband med detta valde bromsen att bli väldigt stum, vilket gjorde att jag inte kunde använda bromsen eller handbromsen och bilen rullade därmed.

Bilen bakom tog skada av dragkroken, som ”tur” var, var det en äldre bil från 90-talet.
Min fråga är nu hur mkt sånt kan kosta, och hur mkt som täcks av försäkring?

Tog körkortet för 2 veckor sen, och detta var första olyckan så har väldigt dålig koll
Tes 2024-09-02 15:27 ! Citera #
Du betalar endast din självrisk till försäkringsbolaget. Reparationskostnad av bilen du backade på tar ditt försäkringsbolag. Bromsen blir stum på en avstängd bil eftersom du inte längre har någon bromsservo som hjälper till.
H 2024-09-02 19:15 ! Citera #
Vad brukar självrisken generellt ligga på? båda bilar involverade är från tidigt 00-tal, förstår att det kan vara väldigt olika.
Gäst 2024-09-02 20:26 ! Citera #
1 är det helförsäkring?
Annars får du betala hela reparationen själv.

2 självrisken brukar vara mellan 3 o 6 tusen beroende på bolag och vad man har valt.
Björn He 2024-09-03 15:15 ! Citera #
H 2024-09-02
Vad brukar självrisken generellt ligga på? båda bilar involverade är från tidigt 00-tal, förstår att det kan vara väldigt olika.
Har man varit vållande till trafikskada så får man normalt betala en självrisk på ett- eller tvåtusen kronor till sitt försäkringsbolag, som ansvarar för att betala ersättning till den part som drabbats av trafikskadan. Om du som är vållande vill ha ersättning för ditt eget fordon så måste du ha helförsäkring, eftersom helförsäkringen inkluderar vagnskadegaranti (dock kanske inte vid grov vårdslöshet) till skillnad från ren trafikförsäkring och halvförsäkring.

Det viktigaste om man av misstag krockat med ett parkerat fordon är dock att försöka få kontakt med fordonsägaren för att be om ursäkt och erbjuda ersättning för påkörningsskadan, om man lämnar olycksplatsen utan att ta kontakt för att ge sig tillkänna så riskerar man att straffas för brottet smitning.
De nyaste bilarna, främst Tesla-bilar är utrustade med dashcam-kameror som kan filma en annan bilist så fort den bilisten kolliderar med fordonet i parkerat läge, så det är inte lika lätt numera att smita från en olycka där man kört på ett parkerat fordon, som de flesta kanske gör för att slippa undan ersättningsskyldighet.

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 03:29
7
I dag 03:15
2
I dag 00:20
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo