Hej alla!
Jag övningskör lite i Sollentuna och har kommit till Häggviksleden som är en liten väg mellan 2 rondeller. Det finns ingen skylt om någon hastighetsbegränsning eller någon linje på mitten av vägen utan en stenrad. Spontant sätt skulle jag säga att det är en 30-väg men alla som kör på den kör minst 50. Finns det någon som kan hänvisa mig till vad hastigheten skulle vara på en sådan väg och vad för regel man ska utgå från?
När man kör av E4 vid avfarten mot Sollentuna så finns det väl uppsatt 50-skylt där, och det finns väl likaså uppsatt 50-skylt någon annanstans där man kör in till Sollentuna, som exempelvis vägen från Akalla (jag vet dock inte vägnamnet), då är det sannolikt högst 50 km/tim som gäller, så jo, det finns VISST hastighetsbegränsning. En 50-skylt betyder ju att hastighetsbegränsningen är högst 50 km/tim och det gäller från skylten fram till en annan hastighetsskylt som anger en ny hastighetsbegränsning.
På 50-vägar brukar 50-skylten i flesta fall inte upprepas efter varje vägkorsning inom 50-sträckan, och den behöver inte heller upprepas eftersom det ändå är generellt förbjudet att vid färd på väg inom tätbebyggt område framföra fordon i högre hastighet än 50 km/tim (utom inom vägområden där det anges att tillåten hastighet är högst 40 eller 30).