Start > Körkortsforum > Körde in i bilen framför.

Körde in i bilen framför.

Gäst 2024-08-29 21:13 ! Citera #
Körde in i bilen framför mig under prövotiden. Manen bromsade in kraftigt innan en rondell och jag han inte stanna. Mannen jag körde in i ringde polisen, fast polisen tyckte att vi skulle byta uppgifter så tvingade han dit dom.

Polisen fråga vad som hände. Jag svara att han bromsade in för snabbt och att jag inte han stanna.

Polisen gav tillbaka mig körkortet efter dom pratat med alla och så att vi hör av oss.

Bilen fick intryckt lampa punktering och sprickor i framrutan.

Läste i tidningen efteråt att en anmälan kommer upprättas men det är inte säkert vilken brottsrubricering som är aktuell och om det gäller flera förare.

Har gått en vecka har fortfarande inte hört något.

Hur orolig behöver jag vara?
RiverOak 2024-08-29 21:43 ! Citera #
Vill inte måla fan på väggen men det kan leda till böter eller rent av indraget körkort. Innan en cirkulationsplats så bör du vara beredd på att framförvarande bil kan stanna tvärt då det är väjningsplikt. Därför ska du hålla tillräckligt låg hastighet och tillräckligt avstånd. Att han bromsade in för snabbt är tyvärr inte så mycket att komma med.

Der kan också bara leda till en varning. Men jag tror inte du ska räkna med det.

Hur länge har du kvar av prövotiden? Har du inte så lång tid kvar så kan du ju hoppas på att domen faller efter prövotiden. Isåfall slipper du göra om förarprovet om det skulle råka bli så att kortet återkallas.
Björn He 2024-08-29 22:54 ! Citera #
Citat: 《Polisen fråga vad som hände. Jag svara att han bromsade in för snabbt och att jag inte han stanna.》

Du hann inte stanna säger du. Det styrker bara att du agerat försumligt i trafiken, genom att ha kört för fort (=bristande anpassning av hastighet) och sannolikt också för nära (”ryggen” på) framförvarande fordonsförare (=underlåtelse att hålla tillräckligt avstånd till framförvarande fordon för att kunna undvika kollision med det i händelse att det sänker hastigheten eller stannar).
När du närmar dig en cirkulationsplats, direkt efter någon, så ser du till att stanna i god tid bakom honom så fort han just är framme vid väjningspliktslinjen strax innan infarten till cirkulationsplatsen, det är det bästa sättet att agera för att undvika risk för kollision med den framförvarande (i ”ryggen”), men du som körde på honom då han stannade vid väjningsplikten verkar ju inte alls vara tillräckligt färdig för att köra bil eftersom inte du verkar ha lärt sig det här jag säger.

En som kör framför strax före en cirkulationsplats kan ju när som helst tvingas stanna vid väjningsplikten vid infarten till cirkulationen, det måste man vara uppmärksam på, och därför kan man inte köra i ”full fart” direkt efter någon strax före en cirkulationsplats, utan man måste stanna upp i god tid efter fordonet före så fort man ser att det fordonet är framme vid väjningsplikten; först när man ser att fordonet kör vidare in i cirkulationen så kan man köra vidare själv, men INTE följa efter fordonet före - eftersom något mer fordon redan inne i cirkulationen kan närma sig när man själv är framme vid infarten till cirkulationen, det måste man uppmärksamma (och man KAN uppmärksamma det om man bara tittar till vänster vid infarten) och om något fordon inne i cirkulationen före just närmar sig så måste man lämna fri väg för det - och vid relativt hårt trafikerade cirkulationsplatser kan man oftast tvingas stanna en längre tid före infarten till cirkulationen för att lämna fri väg för många fordon som närmar sig samtidigt.

Sen om polisen inte hört av sig till dig så kan det vara för att polisen avstått från att utreda trafikfallet. Generellt sett är det inte polisens sak att bedöma skuldfrågan i en trafikskada utan det gör försäkringsbolagen.
Du som kört på ett annat fordon ”från ryggen” får dock räkna med att bli ersättningsskyldig för motpartens skadade fordon; ersättningsskyldigheten går då på ditt fordons trafikförsäkring.
Påkörning bakifrån behöver inte leda till körkortsåterkallelse, om nu polisen inte fråntog dig ditt körkort. Polisen kan dock, utan att ha informerat dig, ha rapporterat dig till Transportstyrelsen, som då kan utreda om ditt körkort skall återkallas en viss tid.
Att få körkortsåterkallelse under de första två åren efter utfärdandet av körkortet (som är prövotid) är kanske tungt, eftersom du då tvingas göra om körkortsprovet för att kunna återfå körkortet då tiden för körkortsåterkallelsen har upphört
Gäst 2024-08-30 23:17 ! Citera #
Har 8 månader kvar av prövotiden.
Gäst 2024-08-30 23:18 ! Citera #
Har fått brev från försäkringsbolaget som säger att min försäkring kommer att stå för skadorna hos motparten
Björn He 2024-08-31 01:50 ! Citera #
Gäst 2024-08-30
Har fått brev från försäkringsbolaget som säger att min försäkring kommer att stå för skadorna hos motparten
Jaja, att man orsakar någon trafikskada behöver inte ge indraget körkort, om det sker bara någon enstaka gång åtminstone. Det bästa vore om du lär dig av ditt misstag och ser till att inte upprepa det, för nästa gång kanske polisen beslutar på allvar att eventuellt göra körkortsingripande på dig.

Skälet till att du blivit ersättningsskyldig för din motparts påkörda bil genom din trafikförsäkring måste vara för att du anses vara vållande till skadan, och därför ersättningsansvarig, av skälet att du inte hållit tillräckligt avstånd till framförvarande fordon för att kunna undvika kollision med det i händelse att det sänker hastigheten eller stannar.
Man är också så gott som alltid vållande till en kollision i en situation då man haft väjningsplikt, har man väjningsplikt då två fordons kurser skär eller korsar varandra så är det INTE tillåtet att fortsätta sin färd vid risk för fara eller trafikfarligt hinder för den korsande trafiken!
Gäst 2024-08-31 14:31 ! Citera #
Samtidigt stig det i tidningen att en anmälan kommer upprättas men det är inte säkert vilken brottsrubricering som är aktuell och om det gäller flera förare.
Björn He 2024-08-31 15:06 ! Citera #
Gäst 2024-08-31
Samtidigt stig det i tidningen att en anmälan kommer upprättas men det är inte säkert vilken brottsrubricering som är aktuell och om det gäller flera förare.
Anmälan kan ha avskrivits med hänsyn till principen ”Ord står mot ord”. Polisen brukar kanske inte vidta någon åtgärd i ärenden som är mer försäkringsrättsliga.
Guest 2024-08-31 15:13 ! Citera #
Gäst 2024-08-29
Körde in i bilen framför mig under prövotiden. Manen bromsade in kraftigt innan en rondell och jag han inte stanna. Mannen jag körde in i ringde polisen, fast polisen tyckte att vi skulle byta uppgifter så tvingade han dit dom.

Polisen fråga vad som hände. Jag svara att han bromsade in för snabbt och att jag inte han stanna.

Polisen gav tillbaka mig körkortet efter dom pratat med alla och så att vi hör av oss.

Bilen fick intryckt lampa punktering och sprickor i framrutan.

Läste i tidningen efteråt att en anmälan kommer upprättas men det är inte säkert vilken brottsrubricering som är aktuell och om det gäller flera förare.

Har gått en vecka har fortfarande inte hört något.

Hur orolig behöver jag vara?
Hände liknande för mig för ca 10 år sedan. Skrev tyvärr på vårdslöshet i trafik boten som jag fick direkt när polisen kom till platsen. Ca 6 månader senare får jag ett brev från transportstyrelsen att dom beslutat göra ett körkortsingripande. (Hade fortf. prövotid så fick ta om hela körkortet 1 månad senare).
Gäst 2024-09-01 07:53 ! Citera #
Björn He 2024-08-31
Anmälan kan ha avskrivits med hänsyn till principen ”Ord står mot ord”. Polisen brukar kanske inte vidta någon åtgärd i ärenden som är mer försäkringsrättsliga.
Ord står inte mot ord i detta fallet, det är väldigt tydligt kort avstånd

Senaste foruminläggen

Rubrik
5
I dag 14:05
10
I dag 10:06
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest