Start > Körkortsforum > Uppkörning i Farsta idag!

Uppkörning i Farsta idag!

Niklas 2024-08-29 20:45 ! Citera #
Jag gjorde körprovet i morse i Farsta. Jag har ett körkort för automatväxlad bil och försökte byta det till manuellt. Jag fick inte veta om jag gjorde några fel eftersom jag har kört manuellt i två år nu, men jag var rädd och nervös eftersom det var första gången jag körde i detta område. Men allt gick bra och på vägen tillbaka var jag säker på att jag hade klarat det. Men jag misslyckades och förstod inte varför. Eftersom jag hade jobbat hela natten och kom direkt till provet efter jobbet hade jag inte energi att diskutera, så istället sa jag till inspektören ”Tack” och gick därifrån.
Och jag fick detta:
Din körning är underkänd.
Grundorsak till underkännandet är:
Manövrering
Din körning visar brister i att:
• Uppvisa en rutinmässig manövrering
Detta får konsekvenser på:
Trafiksäkerhet och beteende
• Anpassa hastigheten efter de omständigheter som råder
• Identifiera risker i olika trafiksituationer och trafikmiljöer
Miljömedveten körning
• Använda körteknik som medför låg bränsleförbrukning
Brister har visat sig i följande situationer:
• Motorväg/motortrafikled

Följande provinnehåll har ingått i ditt körprov:
• Körställning
• Körning mot mål
• Motorväg/motortrafikled
• Sväng från landsväg
• Landsväg
• Vägarbetsområde
• Gatukorsning
• Körfältsbyte
• Oskyddade trafikanter
• Start i lutning
• Start från vägkant
• Backning
• Parkering
• Cirkulationsplats
Fikram 2024-08-30 00:06 ! Citera #
Du kanske hade kört lite bättre och hållit hastighetsbegränsningar om du hade sovit innan. :scared:
Gäst 2024-08-30 13:35 ! Citera #
Men berättade du att du jobbar hela natten..,det kan isf vara det du kuggat på det eller att du pga sömnbrist körde illa. Det anses trafikfarligt att köra om du inte sovit tillräckligt. Du kan ju få samma straff som om du kört med alkohol eller droger.
RiverOak 2024-08-30 15:33 ! Citera #
Gäst 2024-08-30
Men berättade du att du jobbar hela natten..,det kan isf vara det du kuggat på det eller att du pga sömnbrist körde illa. Det anses trafikfarligt att köra om du inte sovit tillräckligt. Du kan ju få samma straff som om du kört med alkohol eller droger.
Nja, sakta i backarna lite! Bara för att man jobbat natt innebär det inte att man har sömnbrist. Jobbar man regelbundet nattpass så är det ju ens normala arbetstider och då sover man anpassat efter det.
Däremot kan man ju vara slut efter ett arbetspass, men då skulle många få lämna bilen på jobbet.

Protokollet antyder ju att underkännandet berodde på växlingen och/eller planeringen (de hänger ju ofta ihop). Men svårt att säga enbart baserat på den informationen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
10
I dag 10:06
8
I dag 04:58
4
I dag 03:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest