Hade min andra uppkörning idag och jag fick underkänt, vilket kändes helt orimligt.
Min första uppkörning var för två dagar sen. Jag var jättenervös, ont i magen och kall om händerna. Men när jag väl började köra gick det över. Vid slutet sa han ”du kör jättefint men det räcker inte” med anledning att jag inte kollade döda vinkeln i en tvåfilig cirkulationsplats. Detta köper jag.
Idag på andra uppkörningen kände jag mig mindre nervös och redo att ta körkort. Jag körde fint och lugnt och fick återigen feedback att jag körde jättebra. Vid en situation skulle jag parkera baklänges i en tom parkering, det fanns buskar dit bilens bakre del skulle. Under backningen började bilen stegvis pipa snabbare och med kanske 15-20cm kvar till buskarna precis när jag tänkte stanna stängdes bilen av. Av sig själv. Vilket tydligen är en säkerhetsfunktion? Jag var även tydlig med att påpeka att den bil som jag övningskört i varken har kamera eller pipljud, alltså ingen parkeringsassiatans bortsett från speglarna.
Väl tillbaka framför Trafikverkets byggnad sa inspektören att min körning inte räckte till, på grund av backningen. På grund av att bilen stängdes av. Detta förstod jag inte alls eftersom jag vet att jag är duktig i backning och eftersom det var ett moment som jag fick godkänt för vid första uppkörningen.
Så jag förstår verkligen inte varför jag blev underkänd. Det känns som att hon ville underkänna mig för att jag inte har den nyaste Volvo modellen. Jag kanske skulle gå med på hennes bedömning OM det fanns ett kriterium för Förståelse av bilens digitala/assistans-funktioner.