Hur gör jag i denna situation? Vägen består av två filer varav jag kör på den vänstra och en buss befinner sig på den högra och har stannat vid en busshållsplats. När jag kör bredvid den blinkar den vänster och börjar köra på den högra filen. Några meter framåt finns ett övergångsställe. Jag kanske ligger 1,5 m före bussen vid övergångsstället så jag bromsar för att få bättre uppsikt. Var det fel av mig att bromsa för bussen ville in till min fil såg jag senare?
Det är ju nödvändigt att sakta ned något strax före ett övergångsställe om det är svårt att uppmärksamma gående. Det spelar ingen roll om det kan ”hindra en bakomvarande fordonsförare”, som bakomvarande får man inte bara köra på ett fordon framför utan man är tvungen att hålla tillräckligt avstånd för att kunna undvika risk för kollision med (”ryggen” på) ett fordon framför, I händelse att fordonet stannar eller sänker hastigheten.
Nu blev det som tur var ingen olycka då du saktade in vid övergångsstället samtidigt som en buss i körfältet bredvid flyttade sig till ditt körfält, för bussföraren hann väl precis i tid stanna bakom dig då du saktade ned, och det är man skyldig att göra. Det GÅR ju att stanna i tid bakom ett fordon framför, under förutsättning att man uppfyller skyldigheten att hålla tillräckligt avstånd för att kunna undvika kollision; i många fall måste man kanske hålla så långt avstånd som minst en hel långtradarlängd (eller t.o.m. flera) till ett fordon framför för att hinna stanna i god tid bakom det i händelse att det stannar.
Kör en fordonsförare i exakt 40,0 km/tim, som numera är standard inom tätbebyggelse, så kan man själv köra efter det i lika hög hastighet men INTE högre hastighet, det brukar vara enklaste sättet att hålla tillräckligt avstånd, och samtidigt ser man till att ha minst en långtradarlängd mellan sig och fordonet framför.