Start > Körkortsforum > Hur gör jag i denna situation?…

Hur gör jag i denna situation? Vägen består av två filer varav …

Anna 2024-08-27 12:44 ! Citera #
Hur gör jag i denna situation? Vägen består av två filer varav jag kör på den vänstra och en buss befinner sig på den högra och har stannat vid en busshållsplats. När jag kör bredvid den blinkar den vänster och börjar köra på den högra filen. Några meter framåt finns ett övergångsställe. Jag kanske ligger 1,5 m före bussen vid övergångsstället så jag bromsar för att få bättre uppsikt. Var det fel av mig att bromsa för bussen ville in till min fil såg jag senare?
Anser att det är fel 2024-08-27 17:36 ! Citera #
Anser att det är fel i den situationen
Gäst 2024-08-27 22:30 ! Citera #
Får man bromsa lite innan ett övergångsställe?
RiverOak 2024-08-28 10:24 ! Citera #
Gäst 2024-08-27
Får man bromsa lite innan ett övergångsställe?
Det är klart man får och bör om situationen kräver det. Är det skymd sikt och risk för att gående eller cyklister kan dyka upp plötsligt så är det vettigt att sakta ner och titta noga. Det är av den anledningen många övergångsställen fått ett farthinder.
Gäst 2024-08-28 13:20 ! Citera #
RiverOak 2024-08-28
Det är klart man får och bör om situationen kräver det. Är det skymd sikt och risk för att gående eller cyklister kan dyka upp plötsligt så är det vettigt att sakta ner och titta noga. Det är av den anledningen många övergångsställen fått ett farthinder.
Ja, tänkte så. Men då var det fel gjort av mig i detta fall i alla fall. Varför?
RiverOak 2024-08-28 13:40 ! Citera #
Gäst 2024-08-28
Ja, tänkte så. Men då var det fel gjort av mig i detta fall i alla fall. Varför?
Nej det tycker jag inte. Om du tyckte att det var nödvändigt att bromsa in för att ha god uppsikt så gjorde du ett i det. Det är bussförarens skyldighet att se till att det är fritt för hen att byta fil.
Sen kan det såklart bli tokigt om bussföraren inte är uppmärksam på dig. Men man bör alltid vara beredd på att trafiken framför kan komma att bromsa eller stanna. Inte minst vid övergångsställen.
Jag menar, hade det kommit någon som behövt korsa övergångsstället så hade du varit tvungen att stanna för den. Det måste bussföraren ta i beaktning.

Det är iaf min bedömning utifrån det du skrev.
Björn He 2024-08-28 21:19 ! Citera #
Anna 2024-08-27
Hur gör jag i denna situation? Vägen består av två filer varav jag kör på den vänstra och en buss befinner sig på den högra och har stannat vid en busshållsplats. När jag kör bredvid den blinkar den vänster och börjar köra på den högra filen. Några meter framåt finns ett övergångsställe. Jag kanske ligger 1,5 m före bussen vid övergångsstället så jag bromsar för att få bättre uppsikt. Var det fel av mig att bromsa för bussen ville in till min fil såg jag senare?
Det är ju nödvändigt att sakta ned något strax före ett övergångsställe om det är svårt att uppmärksamma gående. Det spelar ingen roll om det kan ”hindra en bakomvarande fordonsförare”, som bakomvarande får man inte bara köra på ett fordon framför utan man är tvungen att hålla tillräckligt avstånd för att kunna undvika risk för kollision med (”ryggen” på) ett fordon framför, I händelse att fordonet stannar eller sänker hastigheten.
Nu blev det som tur var ingen olycka då du saktade in vid övergångsstället samtidigt som en buss i körfältet bredvid flyttade sig till ditt körfält, för bussföraren hann väl precis i tid stanna bakom dig då du saktade ned, och det är man skyldig att göra. Det GÅR ju att stanna i tid bakom ett fordon framför, under förutsättning att man uppfyller skyldigheten att hålla tillräckligt avstånd för att kunna undvika kollision; i många fall måste man kanske hålla så långt avstånd som minst en hel långtradarlängd (eller t.o.m. flera) till ett fordon framför för att hinna stanna i god tid bakom det i händelse att det stannar.

Kör en fordonsförare i exakt 40,0 km/tim, som numera är standard inom tätbebyggelse, så kan man själv köra efter det i lika hög hastighet men INTE högre hastighet, det brukar vara enklaste sättet att hålla tillräckligt avstånd, och samtidigt ser man till att ha minst en långtradarlängd mellan sig och fordonet framför.

Senaste foruminläggen

Rubrik
8
I går 20:00
3
2024-11-20 20:23
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest