Start > Körkortsforum > Sortera bort skyltar som inte …

Sortera bort skyltar som inte gäller dig

Gäst 2024-08-23 20:29 ! Citera #
Hej

Jag är nybörjare och blir lite förvirrad av andra vägars skyltar pga otydliga placeringar.

Helst ska man ju automatiskt tolka en skylt vid första anblick, inte lägga så mkt tid att tänka över den utan direkt veta vad som förväntas och kunna ägna uppmärksamheten åt körning och säkerhetstänk.
Men ofta ser man en lite snett vända skylt som egentligen hör till en annan väg men man hinner ändå uppfatta den och tänka
”-hjälp, gäller den mig?? tex vid en rondell/kkorsning/infart osv, och så kommer man av sig

För skyltar som gäller en själv kan ju sitta lite här och var, oftast till höger, men även ovanför och inte sällan vänster vid dubbel fil.

Vad har ni för trix att inte ”reagera” på alla skyltar?

Tackar för svar
RiverOak 2024-08-23 23:13 ! Citera #
Jag skulle säga att det bästa trixet är mängdträning. Ju mer du kör desto bättre kommer du bli på att läsa av omgivningen. Men även erfarna förare kommer misstolka skyltningar, även om det är i betydligt mindre utsträckning jämfört med en nybörjare.

Men ett tips är också att om du stöter på en situation som känns förvirrande för dig när du är ute och kör, gå in på streetview och kolla på det i lugn och ro och lär dig förstå det. Kanske fråga här eller någon annan om det känns oklart.
Ju fler oklara situationer du lär dig desto lättare kommer det bli att tolka nya.

Men jag fattar, det är alltid stressigt i början när man ska observera, tolka och agera på kort tid. Jag kan fortfarande tycka det är jobbigt att köra på nya ställen ibland, speciellt i städer. Men jag tar det ändå med betydligt mer ro nu än när jag började köra.
Det kommer ge med sig!
Gäst, TS 2024-08-24 00:30 ! Citera #
Ja, övning, övning är nog det som gäller
streetview var bra ide
Tack för tipsen!

Senaste foruminläggen

Rubrik
8
I går 20:00
3
2024-11-20 20:23
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov