Jag kuggade en uppkörning pga av rusningstrafik i rondell. Tänkte att jag skulle undvika stanna tyckte jag hade en lucka men inspektören ingrep och det blev underkänt pga av trafiksäkerhet/beteende, Idag körde jag upp i rusning och tog inga risker
och klarade provet
Större chans att man kuggar och de ingriper om du tar risker en om du är lite extra försiktig. När det gäller rondell körning har du väjningsplikt mot alla som befinner sig inne i rondellen. När du närmar dig rondellen fokusera på titta vänster. Ta sedan en säker lucka gör sedan rätt i rondellen. Tex Ska du vänster blinka vänster innan då blir samspelet bättre för de andra bilisterna. När du är inne i rondellen kika höger dvs där din risk finns. Blinka lite senare en när du ska rakt fram i en rondell titta döda vinkeln i rätt tidpunkt. Byt fil om det är säkert och ingen i döda vinkeln annars kan du ta ett varv till
och säga det var ej säkert med ett filbyte då en bil låg i min döda vinkel. Du är alltid ansvarig vid filbyte vilket man oftast gör när man svänger vänster i rondell. Om de skulle ske någon situation vid ett övergångsställe efter en rondell så ta det lungt vänta bakom bilen eller ta en ny väg eller varv
Ett annat tips jag lärde mig är att om det är hög rusningstrafik och det kmr bilar från 2 håll med ett körtfält som går ihop så gäller varannan bil principen. Dvs bilen framför dig kör in sen släpper du fram bilen från andra sidan sen kör du osv