Start > Körkortsforum > Är helt slut av allt detta

Är helt slut av allt detta

meow 2024-08-21 17:25 ! Citera #
Hej!

Jag skriver detta inlägg för att jag vill ha lite tips på vad jag kan göra. Kämpar med körkortet och det har typ dragit ut med tiden, känns som att det aldrig tar slut. Jag har behövt ta uppehåll emellanåt eftersom jag studerar och inte har tid. Dessutom har jag inte möjligheten att övningsköra privat, vilket resulterar till att det inte går så bra och att pengarna tar slut. Allt detta med körkort har varit väldigt tufft och gjort att jag hela tiden är ledsen och sårad att jag inte kan klara detta. Det ger mig även ångest över hur mycket jag kämpar, men det går inte.

Jag hoppar runt mellan tre olika trafikskolor för att jag känner att ingen vill hjälpa mig ordentligt. Alla tjatar bara att jag inte kan manövrera rutinmässigt och det visas såklart på uppkörningen. Jag har kört upp två gånger fast jag inte var redo. Min första skola tjatar att jag inte kan manövrera på rätt sätt för jag inte har möjligheten att övningsköra hemma och det säger de två dagar innan prov. Varför skickar ni mig på prov? Detta upprepades två gånger. Jag fick heller inte någon tid med min standardlärare på den skolan för att han gick på semester och allt var bokat. Då bestämde jag mig att byta skola så länge för jag vill ta körkort denna sommar innan teori går ut.

På den nya skolan skulle jag köra först en lektion med en lärare som hade 30 års erfarenhet för att se exakt hur många lektioner jag behövde. Han tyckte 5 och de bokade mig en uppkörning. Sedan skulle jag få en lärare som skolan hade precis anställt. Första lektionen ville den nyanställde också göra en utbildningskontroll för att veta vad jag kan och inte. Jag visste att jag måste öva på att få en rutinmässig manövrering, men den här läraren ville kolla på allt och brydde sig helt enkelt inte om att hjälpa mig. Han satt liksom tyst i bilen och när han ville att jag skulle backparkera så behövde jag lite hjälp med att justera bilen för jag hamnade snett i rutan och då frågar han mig ”vad är det du vill ha hjälp med egentligen”? Allt blev fel den lektionen, allt som jag kan blev fel. Resterande lektioner blev ju inte bättre om jag ska säga....

Han börjar ändra sitt beteende eller som han säger detta är mitt riktiga jag. Han börjar fjanta, hånar en om man gör fel, svär, skämtar grovt. Ibland kunde jag stanna på en parkeringsplats för att tänka hur jag ska göra och då frågar han mig ”vad är det vi väntar på?”. Jag lärde mig ingenting.

Uppkörning närmar sig för tredje gången och jag ber honom att avboka den, men han pressar mig att jag ska gå. Uppkörningen gick väldigt bra och jag fick en väldigt snäll inspektör som sa att jag är duktig och kommer att klara det. Jag satte dessutom backparkeringen och han tyckte att jag manövrerade rutinmässigt. Det enda som blev lite fel var att jag inte tog en lucka vid väjningsplikten, utan vi blev stående för länge plus att en traktor körde förbi. Så det var väldigt nära.
När min lärare fick reda på av inspektören att jag inte godkändes denna gång blev han arg på mig och sa att jag gör dumheter. Varje gång jag gör något fel så kallar han det för dumheter. Jag blir ledsen hur han behandlar mig på lektionen, han kan liksom fjanta och skrika mitt namn inför de andra lärarna på skolan. Han har till och med erkänt att han pratar bakom ryggen på mig med de andra lärarna hur jag inte kan manövrera ordentligt. Roligt att inspektören tycker att jag kan parkera, men inte läraren...

Nu har jag bokat en uppkörning i slutet av september. Känner att jag behöver komma bort lite från allt detta och åka bort lite. När jag kommer tillbaka vet jag inte vad jag ska göra. Ska jag byta lärare igen eller gå tillbaka till min gamla skola och min ”riktiga lärare”?
Yen 2024-08-21 23:41 ! Citera #
Hej! Vad tråkigt att du verkar ha haft otur med de lärare du fått! Jag tycker du ska byta och prata med de du bokar lektioner med och förklara vilken typ av lärare/pedagogik som passar dig!
Jag har haft jättetur och kört med en fantastisk lärare. En lektion var han ledig och jag fick köra med en annan person som var jättejobbig (skrikig, konfrontativ, stressig, högljudd, hetsig) och efter den lektionen ville jag typ gråta.
Pratade med receptionen på körskolan och förklarade att jag inte vill köra med den läraren någon mer gång, att den typen av pedagogik och personlighet inte alls passar mig. De var väldigt förstående och bokade resten av gångerna med ”min” ordinarie lärare som är så himla bra!

Hoppas det ordnar sig. Stå på dig när det inte känns rätt!
T 2024-08-23 11:16 ! Citera #
Att försöka byta lärare/skola eller helt stad, typ en intensivkurs, där det hela görs är nog en bra idé. Det låter inte som ett friskt beteende av läraren.

Jag blev så att säga sparkad av min lärare när jag kuggade för tredje gången.
Detta var på tiden när man ringde och bokade tider. ”Måste koncentrera på andra elever just nu, det är fullt ett bra tag framöver”.
Troligen så att det förstör deras statistik mot STF - ”XX% godkända elever” som står på många skolors hemsida - någon som blivit ivägsläppt och kuggat tre gånger pga nerver eller annat kan de inte ha kvar. Kan tänka mig det är därför han är sur på dig.

Själv fortfarande inget kort, kuggat sex gånger här i två försök och börjar närma mig 40, om det ger perspektiv.
Automatkort om du känner du har problem med växlingen visst, men det behöver inte göra det hela särskilt mycket lättare om du är bekväm med det och då får du ju en riktigt stor begränsning på kortet också.
meow 2024-09-03 17:58 ! Citera #
Tack alla för svar och tips! :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 03:29
7
I dag 03:15
2
I dag 00:20
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest