Får jag stanna där det är stoppförbud om jag ska hämta/lämna eller packa ur bilen? Tex så är det stoppförbud utanför min mormors hem men då hon inte kan gå långt själv och använder rullator så behöver man stanna vid stoppförbudet för att hämta upp henne. Men är det egentligen tillåtet? (Det är ingen fara för trafiken, god syn, och bakomliggande bilar kan lätt köra runt)
Likaså så stannar det många lastbilar för att packa ur paket och lasta bilen vid stoppförbud.
Uppföljning på den frågan men gäller stoppförbud på båda sidorna av gatan? Om skylten sitter tex på höger sida får man stanna på vänster sida (i körriktningen förstås) isåfall?
Även om jag inte är intresserad av frågor som den här så har jag ändå valt att engagera mig i detta, eftersom jag upplever att vissa är så dumma att de ställer väldigt onödiga frågor som man helst inte bör engagera sig i. Sådana dumma frågor kan man avstå från om man bara är tillräckligt påläst om vilka trafikregler som gäller i trafiken (samt tillräckligt förmögen att tillämpa dem korrekt)!
Och återigen, man skall INTE stanna direkt utanför din farmors eller mormors hem bara för att hämta eller släppa av henne från sin bil om det är stoppförbud just där enligt vägmärke, för stoppförbud betyder att det varken är tillåtet att parkera eller tillfälligt stanna - till skillnad från ett enkelt parkeringsförbud som tillåter tillfälligt stannande för att hämta eller släppa av någon passagerare eller för att låta gods lastas på eller av bilen.
Nu vet jag inte varför det är förbud att stanna och parkera utanför TS:s mormors hem men enligt parkeringsvakterna är det förbud att stanna och parkera på vissa särskilda platser av en särskild orsak.
Man får exempelvis inte stanna ”där det är närmast lägenhetsporten” om just den platsen är belägen på eller inom ett avstånd av 10 meter före ett övergångsställe eller en cykelöverfart. Om man parkerar mindre än 10 meter före ett övergångsställe och får en felparkeringsavgift för det så kan man inte slippa undan genom att säga ”Men jag behövde parkera just där eftersom det där var den bästa parkeringsplatsen” eller ”Men jag kunde inte parkera någon annanstans eftersom inga andra parkeringsplatser var lediga just då”, att ”inga andra parkeringsplatser (där det är tillåtet att parkera) är lediga” är ingen förmildrande omständighet för att parkera någonstans där parkering är otillåten enligt gällande parkeringsregler, och i de flesta fall går det att hitta en ledig plats för parkering även när det är smockfullt på parkeringarna, bara man ”kör runt och letar lite”, även om det kan ta mycket lång tid att leta efter en ledig parkering samtidigt som parkeringsplatsen kan vara belägen relativt långt ifrån huset där man bor eller där man skall besöka någon.