Start > Körkortsforum > Får jag släppa av vid stoppför…

Får jag släppa av vid stoppförbud?

RiverOak 2024-08-23 19:09 ! Citera #
Mo 2024-08-23
Okej, jag insåg nu att du nog menade personen ovanför dig och inte min fråga. Ber om ursäkt för det och tack för att du ändå förklarade tydligt:)
Ja förlåt, jag glömde trycka på citeraknappen. Det var absolut inte riktat till dig och dina frågor var absolut inte onödiga :)
Björn He 2024-08-24 00:18 ! Citera #
Det är onödigt att ta upp amatörfrågor som ”Får jag stanna för att släppa av någon vid stoppförbud?”, läser man på trafikreglerna för parkering ordentligt så kan man läsa att ett förbud att stanna och parkera varken tillåter parkering eller tillfälligt stannande, medan ett förbud att parkera däremot tillåter tillfälligt stannande för att hämta eller släppa av passagerare eller för att låta gods lastas på eller av fordonet (till skillnad från förbudet att stanna vilket varken tillåter stannande eller parkering).
Är man tillräckligt påläst om sådana här trafikregler så behöver man inte fråga: Får jag stanna för att hämta eller släppa av min mormor precis utanför hennes hem, trots att det är stoppförbud där enligt vägmärke?
Nej, man får inte stanna för att hämta eller släppa av någon om det är förbjudet enligt vägmärke att stanna och parkera. Om man gör det ändå så kan man, om någon parkeringskontrollant kommer förbi, få betala en felparkeringsavgift. Då hjälper det inte om man invänder att ”jag måste stanna här för att hämta eller släppa av min mormor som bor här eftersom hon har väldigt svårt för att gå långt”; nej, man måste inte alls stanna där trots att man inte får enligt trafikreglerna, för det går likaväl att stanna på något ställe en längre bit bort där det inte är förbud att stanna, att det då blir längre för mormor att gå är ingen omständighet som kan tillåta stannande för att hämta eller släppa av mormor direkt utanför hennes hem, trots att det är stoppförbud enligt vägmärke.

Jag kan ge ett exempel: Jag läste i en nyhetsartikel om hot och våld mot parkeringsvakter att en småbarnspappa blev så pass förbannad att han gick till fysiskt angrepp mot en parkeringsvakt efter att ha fått en felparkeringsavgift utfärdad av vakten för att ha stannat precis utanför hemmet, trots att det var förbud att stanna eller parkera där. Jag hoppas verkligen att den där jävla klantpappan åtalades och fick betala dyrt skadestånd till parkeringsvakten för den misshandeln, för sådär beter man sig bara inte!
Pappan hävdade att han var tvungen att parkera precis utanför sitt hem, trots att det är parkeringsförbud där, eftersom hans lille pojke var så kissnödig och ”hade bråttom in till toaletten” - men enligt parkeringsvaktens mening var det ingen omständighet som kunde befria honom från ansvar för att ha parkerat där trots parkeringsförbud, och eftersom han hade brutit mot parkeringsförbudet så var det rätt att utfärda en ”straffavgift” för det; alltså, även om någon i bilen är väldigt kissnödig så får man ändå inte parkera någonstans där parkering är förbjuden (för att ha så bråttom är ingen förmildrande omständighet för att inte följa trafikregler), utan man är tvungen att se till att hitta en plats där det är tillåtet att parkera, och en som är kissnödig har inget annat val än att hålla sej tills dess.

Nu säger jag tydligt (förhoppningsvis för sista och enda gången): Nej, man får varken parkera eller ens stanna för att hämta någon eller släppa av någon på en plats eller inom ett vägområde där förbud att stanna och parkera gäller. Om däremot förbud att parkera gäller så är det tillåtet att tillfälligt stanna för att hämta eller släppa av någon, eller för att låta gods lastas på eller av fordonet, för sådant tillfälligt stannande är icke parkering.
RiverOak 2024-08-24 11:43 ! Citera #
Björn He 2024-08-24
Det är onödigt att ta upp amatörfrågor som ”Får jag stanna för att släppa av någon vid stoppförbud?”, läser man på trafikreglerna för parkering ordentligt så kan man läsa att ett förbud att stanna och parkera varken tillåter parkering eller tillfälligt stannande, medan ett förbud att parkera däremot tillåter tillfälligt stannande för att hämta eller släppa av passagerare eller för att låta gods lastas på eller av fordonet (till skillnad från förbudet att stanna vilket varken tillåter stannande eller parkering).
Är man tillräckligt påläst om sådana här trafikregler så behöver man inte fråga: Får jag stanna för att hämta eller släppa av min mormor precis utanför hennes hem, trots att det är stoppförbud där enligt vägmärke?
Nej, man får inte stanna för att hämta eller släppa av någon om det är förbjudet enligt vägmärke att stanna och parkera. Om man gör det ändå så kan man, om någon parkeringskontrollant kommer förbi, få betala en felparkeringsavgift. Då hjälper det inte om man invänder att ”jag måste stanna här för att hämta eller släppa av min mormor som bor här eftersom hon har väldigt svårt för att gå långt”; nej, man måste inte alls stanna där trots att man inte får enligt trafikreglerna, för det går likaväl att stanna på något ställe en längre bit bort där det inte är förbud att stanna, att det då blir längre för mormor att gå är ingen omständighet som kan tillåta stannande för att hämta eller släppa av mormor direkt utanför hennes hem, trots att det är stoppförbud enligt vägmärke.

Jag kan ge ett exempel: Jag läste i en nyhetsartikel om hot och våld mot parkeringsvakter att en småbarnspappa blev så pass förbannad att han gick till fysiskt angrepp mot en parkeringsvakt efter att ha fått en felparkeringsavgift utfärdad av vakten för att ha stannat precis utanför hemmet, trots att det var förbud att stanna eller parkera där. Jag hoppas verkligen att den där jävla klantpappan åtalades och fick betala dyrt skadestånd till parkeringsvakten för den misshandeln, för sådär beter man sig bara inte!
Pappan hävdade att han var tvungen att parkera precis utanför sitt hem, trots att det är parkeringsförbud där, eftersom hans lille pojke var så kissnödig och ”hade bråttom in till toaletten” - men enligt parkeringsvaktens mening var det ingen omständighet som kunde befria honom från ansvar för att ha parkerat där trots parkeringsförbud, och eftersom han hade brutit mot parkeringsförbudet så var det rätt att utfärda en ”straffavgift” för det; alltså, även om någon i bilen är väldigt kissnödig så får man ändå inte parkera någonstans där parkering är förbjuden (för att ha så bråttom är ingen förmildrande omständighet för att inte följa trafikregler), utan man är tvungen att se till att hitta en plats där det är tillåtet att parkera, och en som är kissnödig har inget annat val än att hålla sej tills dess.

Nu säger jag tydligt (förhoppningsvis för sista och enda gången): Nej, man får varken parkera eller ens stanna för att hämta någon eller släppa av någon på en plats eller inom ett vägområde där förbud att stanna och parkera gäller. Om däremot förbud att parkera gäller så är det tillåtet att tillfälligt stanna för att hämta eller släppa av någon, eller för att låta gods lastas på eller av fordonet, för sådant tillfälligt stannande är icke parkering.
Problemet är ju när man som i TS fall ser folk frekvent bryta mot en regel. Då kan man bli undrande vad det egentligen är som gäller, om man missuppfattat regeln eller om andra gör fel. Och som jag tidigare skrev kan det finnas tilläggstavlor som anger undantag för förbud, och sådana kan inte alltid vara helt självklara att tyda.

Sen kan man ju undra varför du väljer att skriva metervis med text som svar till något du tycker är en icke-fråga.
Björn He 2024-08-25 23:28 ! Citera #
RiverOak 2024-08-24
Problemet är ju när man som i TS fall ser folk frekvent bryta mot en regel. Då kan man bli undrande vad det egentligen är som gäller, om man missuppfattat regeln eller om andra gör fel. Och som jag tidigare skrev kan det finnas tilläggstavlor som anger undantag för förbud, och sådana kan inte alltid vara helt självklara att tyda.

Sen kan man ju undra varför du väljer att skriva metervis med text som svar till något du tycker är en icke-fråga.
Om man är tillräckligt påläst om vilka trafikregler som gäller i trafiken (och förmögen att tillämpa dem korrekt), som man MÅSTE vara för att få ha körkort eller t.o.m. för att få cykla, så kan man veta själv huruvida någon som stannar eller parkerar följer trafikregler eller inte. Bara för att en lastbil stannar någonstans för att lasta på eller av så behöver det inte alltid vara tillåtet enligt parkeringsreglerna. Ser man ett fordon stanna för att lasta på eller av någonstans där det är stoppförbud så kan man lätt som en plätt tänka ”Men han gör ju fel”, man behöver inte fråga ”Är det verkligen tillåtet?”.

Är det rätt att fråga exempelvis: ”Han gick över körbanan trots rött ljus för gående, får man verkligen göra det?” Jag tycker inte det är rimligt att fråga sådana onödiga frågor. Sen måste man som fordonsförare tänka ”Men även om han bryter mot regler, genom att gå över körbanan trots rött ljus, så skall jag inte köra över honom, utan jag måste se till att sänka hastigheten eller annars väja undan i tid om nödvändigt för att undvika risk att köra på honom.” - men som man kan läsa på Wikipedia så är det inte absolut förbjudet att gå mot rött ljus på bevakat övergångsställe. Gående kan straffas för vårdslöshet i trafik om gående går mot rött ljus eller annars går ut på en körbana på ett sätt som orsakar risk för fara eller hinder för fordonstrafiken (och ja, man kan som gående straffas för vårdslöshet i trafik om man går bara rakt ut på en körbana i vägen för något fordon som plötsligt just närmar sig, ÄVEN om man gör det på ett övergångsställe) - men gående kan däremot (åtminstone i Norge och Sverige och såvitt jag vet även i Storbritannien) icke få böter för att ha gått mot rött ljus, om det är trafiksäkert att gå över en körbana (på bevakat övergångsställe) trots rött ljus för gående. Enligt Trafikförordningen får man som gående korsa en körbana även på annan plats än ett övergångsställe om det kan göras utan risk för fara eller hinder för fordonsförare, och ett bevakat övergångsställe med rött ljus för gående är ju likställt med en trafiksituation då det inte finns övergångsställe.
RiverOak 2024-08-26 00:07 ! Citera #
Björn He 2024-08-25
Om man är tillräckligt påläst om vilka trafikregler som gäller i trafiken (och förmögen att tillämpa dem korrekt), som man MÅSTE vara för att få ha körkort eller t.o.m. för att få cykla, så kan man veta själv huruvida någon som stannar eller parkerar följer trafikregler eller inte. Bara för att en lastbil stannar någonstans för att lasta på eller av så behöver det inte alltid vara tillåtet enligt parkeringsreglerna. Ser man ett fordon stanna för att lasta på eller av någonstans där det är stoppförbud så kan man lätt som en plätt tänka ”Men han gör ju fel”, man behöver inte fråga ”Är det verkligen tillåtet?”.

Är det rätt att fråga exempelvis: ”Han gick över körbanan trots rött ljus för gående, får man verkligen göra det?” Jag tycker inte det är rimligt att fråga sådana onödiga frågor. Sen måste man som fordonsförare tänka ”Men även om han bryter mot regler, genom att gå över körbanan trots rött ljus, så skall jag inte köra över honom, utan jag måste se till att sänka hastigheten eller annars väja undan i tid om nödvändigt för att undvika risk att köra på honom.” - men som man kan läsa på Wikipedia så är det inte absolut förbjudet att gå mot rött ljus på bevakat övergångsställe. Gående kan straffas för vårdslöshet i trafik om gående går mot rött ljus eller annars går ut på en körbana på ett sätt som orsakar risk för fara eller hinder för fordonstrafiken (och ja, man kan som gående straffas för vårdslöshet i trafik om man går bara rakt ut på en körbana i vägen för något fordon som plötsligt just närmar sig, ÄVEN om man gör det på ett övergångsställe) - men gående kan däremot (åtminstone i Norge och Sverige och såvitt jag vet även i Storbritannien) icke få böter för att ha gått mot rött ljus, om det är trafiksäkert att gå över en körbana (på bevakat övergångsställe) trots rött ljus för gående. Enligt Trafikförordningen får man som gående korsa en körbana även på annan plats än ett övergångsställe om det kan göras utan risk för fara eller hinder för fordonsförare, och ett bevakat övergångsställe med rött ljus för gående är ju likställt med en trafiksituation då det inte finns övergångsställe.
Huruvida en lag utan rättslig påföljd verkligen är en lag är i högsta grad en relevant fråga som diskuterats både inom filosofi och juridik.
Sen om du tycker den är intressant är såklart en annan femma.
Återigen måste jag säga att jag imponeras över ditt sätt att engagera dig i saker som du inte tycker är värda att engagera sig i.
Björn He 2024-08-26 23:40 ! Citera #
Mo 2024-08-21
Får jag stanna där det är stoppförbud om jag ska hämta/lämna eller packa ur bilen? Tex så är det stoppförbud utanför min mormors hem men då hon inte kan gå långt själv och använder rullator så behöver man stanna vid stoppförbudet för att hämta upp henne. Men är det egentligen tillåtet? (Det är ingen fara för trafiken, god syn, och bakomliggande bilar kan lätt köra runt)

Likaså så stannar det många lastbilar för att packa ur paket och lasta bilen vid stoppförbud.

Uppföljning på den frågan men gäller stoppförbud på båda sidorna av gatan? Om skylten sitter tex på höger sida får man stanna på vänster sida (i körriktningen förstås) isåfall?
Även om jag inte är intresserad av frågor som den här så har jag ändå valt att engagera mig i detta, eftersom jag upplever att vissa är så dumma att de ställer väldigt onödiga frågor som man helst inte bör engagera sig i. Sådana dumma frågor kan man avstå från om man bara är tillräckligt påläst om vilka trafikregler som gäller i trafiken (samt tillräckligt förmögen att tillämpa dem korrekt)!

Och återigen, man skall INTE stanna direkt utanför din farmors eller mormors hem bara för att hämta eller släppa av henne från sin bil om det är stoppförbud just där enligt vägmärke, för stoppförbud betyder att det varken är tillåtet att parkera eller tillfälligt stanna - till skillnad från ett enkelt parkeringsförbud som tillåter tillfälligt stannande för att hämta eller släppa av någon passagerare eller för att låta gods lastas på eller av bilen.
Nu vet jag inte varför det är förbud att stanna och parkera utanför TS:s mormors hem men enligt parkeringsvakterna är det förbud att stanna och parkera på vissa särskilda platser av en särskild orsak.

Man får exempelvis inte stanna ”där det är närmast lägenhetsporten” om just den platsen är belägen på eller inom ett avstånd av 10 meter före ett övergångsställe eller en cykelöverfart. Om man parkerar mindre än 10 meter före ett övergångsställe och får en felparkeringsavgift för det så kan man inte slippa undan genom att säga ”Men jag behövde parkera just där eftersom det där var den bästa parkeringsplatsen” eller ”Men jag kunde inte parkera någon annanstans eftersom inga andra parkeringsplatser var lediga just då”, att ”inga andra parkeringsplatser (där det är tillåtet att parkera) är lediga” är ingen förmildrande omständighet för att parkera någonstans där parkering är otillåten enligt gällande parkeringsregler, och i de flesta fall går det att hitta en ledig plats för parkering även när det är smockfullt på parkeringarna, bara man ”kör runt och letar lite”, även om det kan ta mycket lång tid att leta efter en ledig parkering samtidigt som parkeringsplatsen kan vara belägen relativt långt ifrån huset där man bor eller där man skall besöka någon.
Björn He 2024-08-27 16:48 ! Citera #
RiverOak 2024-08-21
Nej du får inte stanna för att hämta upp, släppa av eller lasta av/på där stoppförbud gäller (till skillnad från parkeringsförbud där detta är tillåtet).
Kan det vara så att det finns en tilläggstavla där som säger att det är tillåtet för vissa fordon eller på vissa tider?

Skylten gäller för den sida den är uppsatt på och fram till nästa korsning (om det inte är skyltat annat).
Det är ju svårt att veta exakt vad för parkeringsregler som gäller om inte TS har berättat exakt vilken gata, plats och adress det är på. Om TS hade uppgett gata och plats så kunde man bara ha slagit upp platsen på googlemaps alternativt eniro-kartan, och tittat på gatofoton vad som står på eventuella parkeringsskyltar.
Men jaja, är det förbud mot stannande och parkering (en förbudsskylt med röd ram och rött kryss över blå fylld cirkel) så får man inte stanna ens för att hämta eller släppa av någon. Man kan inte bara tro att man får stanna för att hämta eller släppa av mormor eller någon annan som bor där, bara för att ”lastbilar brukar stanna där ofta för att lasta på eller av”, utan man måste kunna tänka att ”lastbilar som stannar där följer ju inte trafikregler efterslm man inte där stanna där och då får jag själv inte göra det heller för då bryter ju jag själv mot reglerna”.

Om mormor skulle ha en garageinfart eller villainfart hemma hos sig så är det däremot tillåtet att köra in där och stanna eller parkera inom tomten då man hälsar på mormor, för förbudet att stanna eller parkera på gatan gäller ju inte inom tomten efteraom inte tomten är en del av gatumarken. Parkeringsvakterna kan ju heller inte utfärda felparkeringsavgift på mark som inte är allmän gatumark.

Senaste foruminläggen

Rubrik
8
I går 20:00
3
2024-11-20 20:23
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest