Start > Körkortsforum > Får jag släppa av vid stoppför…

Får jag släppa av vid stoppförbud?

Mo 2024-08-21 12:37 ! Citera #
Får jag stanna där det är stoppförbud om jag ska hämta/lämna eller packa ur bilen? Tex så är det stoppförbud utanför min mormors hem men då hon inte kan gå långt själv och använder rullator så behöver man stanna vid stoppförbudet för att hämta upp henne. Men är det egentligen tillåtet? (Det är ingen fara för trafiken, god syn, och bakomliggande bilar kan lätt köra runt)

Likaså så stannar det många lastbilar för att packa ur paket och lasta bilen vid stoppförbud.

Uppföljning på den frågan men gäller stoppförbud på båda sidorna av gatan? Om skylten sitter tex på höger sida får man stanna på vänster sida (i körriktningen förstås) isåfall?
Björn He 2024-08-21 13:01 ! Citera #
Mo 2024-08-21
Får jag stanna där det är stoppförbud om jag ska hämta/lämna eller packa ur bilen? Tex så är det stoppförbud utanför min mormors hem men då hon inte kan gå långt själv och använder rullator så behöver man stanna vid stoppförbudet för att hämta upp henne. Men är det egentligen tillåtet? (Det är ingen fara för trafiken, god syn, och bakomliggande bilar kan lätt köra runt)

Likaså så stannar det många lastbilar för att packa ur paket och lasta bilen vid stoppförbud.

Uppföljning på den frågan men gäller stoppförbud på båda sidorna av gatan? Om skylten sitter tex på höger sida får man stanna på vänster sida (i körriktningen förstås) isåfall?
Enligt trafikreglerna: Nej! Du får inte stanna ens för att låta passagerare stiga på eller av eller låta gods lastas på eller av, det spelar ingen roll ”om lastbilar brukar göra det”, för det betyder inte att det är tillåtet, och du riskerar att få betala felparkeringsavgift på kanske tusen kronor om en parkeringskontrollant uppmärksammar det.

Och nej, du ”behöver” inte alls stanna där bara för att kunna hämta eller släppa av din mormor som bor där, för det går ju likaväl att hellre stanna på något annat lämpligt ställe en bit därifrån där det inte är förbud att stanna eller parkera. Det spelar ingen roll om det blir ”längre att gå” för mormor, att hon vill gå ”så kort som möjligt” är ingen omständighet som kan tillåta dig att stanna för att hämta eller släppa av henne på en plats där förbud att stanna eller parkera gäller, du kan som sagt få betala felparkeringsavgift för det om någon parkeringskontrollant kommer förbi och noterar det; det är väl förbud att stanna eller parkera där av någon särskild orsak.

Gällande din fråga om förbud att stanna eller parkera gäller enbart på höger sida i färdriktningen så är det delvis korrekt.
Är ett förbudsmärke som förbjuder parkering alternativt både stannande och parkering uppsatt på höger sida i färdriktningen så är det förbjudet att parkera alternativt både att stanna och parkera längs vägkanten till höger, men det kan likaväl vara förbjudet längs den högra vägkanten i motsatta färdriktningen om det nu finns ett förbudsmärke uppsatt även på den sidan, det kan man se om man kör vidare fram till näst kommande vägkorsning; förbudsmärket är ju normalt uppsatt cirka 10 meter från en vägkorsning.
Men det är aldrig tillåtet att stanna eller parkera på vänster sida (sett framåt från förarsätet), utom på en väg med enkelriktad trafik. Vill man stanna eller parkera på en anvisad parkering längs vägkanten till vänster så får man enkelt vända så att man har parkeringen på sin högra sida.
RiverOak 2024-08-21 13:13 ! Citera #
Nej du får inte stanna för att hämta upp, släppa av eller lasta av/på där stoppförbud gäller (till skillnad från parkeringsförbud där detta är tillåtet).
Kan det vara så att det finns en tilläggstavla där som säger att det är tillåtet för vissa fordon eller på vissa tider?

Skylten gäller för den sida den är uppsatt på och fram till nästa korsning (om det inte är skyltat annat).
Björn He 2024-08-21 18:01 ! Citera #
RiverOak 2024-08-21
Nej du får inte stanna för att hämta upp, släppa av eller lasta av/på där stoppförbud gäller (till skillnad från parkeringsförbud där detta är tillåtet).
Kan det vara så att det finns en tilläggstavla där som säger att det är tillåtet för vissa fordon eller på vissa tider?

Skylten gäller för den sida den är uppsatt på och fram till nästa korsning (om det inte är skyltat annat).
Att det inte finns förbudsmärke som förbjuder parkering även på vänster sida betyder inte att det är tillåtet att parkera på vänster sida, att stanna eller parkera är enligt Trafikförordningen påbjudet längs vägkanten till höger (sett framåt från förarsätet), utom på en väg med enkelriktad trafik där det dock även är tillåtet att stanna eller parkera till vänster i den påbjudna körriktningen. Sen kan det vara förbjudet att parkera och/eller stanna även längs den vänstra vägkanten, eftersom det kan finnas uppsatt förbudsmärke som förbjuder stannande och/eller parkering längs vägkanten till höger i den mötande färdriktningen; det kan man se om man åker fram till nästa vägkorsning och vänder.
Förbudsmärke som anger förbud mot parkering, eller både stannande och parkering, är ju normalt uppsatt cirka tio meter från en vägkorsning längs högra vägkanten, och förbudet gäller då längs vägkanten hela vägen fram till följande vägkorsning (om inget annat anges). Motsvarande gäller för ett vägmärke som anger att parkering är tillåten längs vägkanten och vilka eventuella regler och villkor som gäller för att få parkera - MEN man måste observera att en parkeringsskylt INTE betyder att parkering är tillåten på platser där generellt parkeringsförbud gäller, som exempelvis inom en del av vägen där det finns en in- och utfart till eller från en fastighet, eller på ett övergångsställe och inom 10 meter långt avstånd före det.
RiverOak 2024-08-21 19:56 ! Citera #
Jag förstår inte varför du har ett behov av att göra enkla saker onödigt komplicerade.
Märket gäller på den sida det är uppsatt och fram till nästa korsning, om inget annat anges. Det är inte svårare än så.
Givetvis får man inte parkera på vänster sida i ens färdriktning annat än på en enkelriktad gata. Är vägen dubbelriktad får man såklart vända om man vill parkera på andra sidan om det är tillåtet.
Förbudsskyltar mot parkering eller stopp sitter inte i regel 10 meter från en korsning, de kan sitta lite varstans där det är olämpligt att parkera och/eller stanna. Det är redan förbjudet att parkera eller stanna inom tio meter från en korsning så skyltar i det fallet är enbart för att förtydliga isåfall.
Björn He 2024-08-21 21:23 ! Citera #
RiverOak 2024-08-21
Jag förstår inte varför du har ett behov av att göra enkla saker onödigt komplicerade.
Märket gäller på den sida det är uppsatt och fram till nästa korsning, om inget annat anges. Det är inte svårare än så.
Givetvis får man inte parkera på vänster sida i ens färdriktning annat än på en enkelriktad gata. Är vägen dubbelriktad får man såklart vända om man vill parkera på andra sidan om det är tillåtet.
Förbudsskyltar mot parkering eller stopp sitter inte i regel 10 meter från en korsning, de kan sitta lite varstans där det är olämpligt att parkera och/eller stanna. Det är redan förbjudet att parkera eller stanna inom tio meter från en korsning så skyltar i det fallet är enbart för att förtydliga isåfall.
De flesta förbudsskyltar som anger förbud mot parkering är faktiskt uppsatta cirka 10 meter från en vägkorsning längs den högra vägkanten, och i det fallet är det parkeringsförbud längs vägkanten hela vägen fram till följande vägkorsning, om inget annat anges.
RiverOak 2024-08-21 22:57 ! Citera #
Björn He 2024-08-21
De flesta förbudsskyltar som anger förbud mot parkering är faktiskt uppsatta cirka 10 meter från en vägkorsning längs den högra vägkanten, och i det fallet är det parkeringsförbud längs vägkanten hela vägen fram till följande vägkorsning, om inget annat anges.
Ah, ok, du menade efter korsningen och inte före. Mer rimligt såklart.
Men jag håller fortfarande inte med dig om att det är där de i regel är placerade. Det är ofta direkt efter korsningen, mitt i gator, vid utfarter, lastzoner, busshållplatser, brandposter etc.
Gäst 2024-08-23 13:22 ! Citera #
RiverOak 2024-08-21

Nej det gör det inte men det var därför jag undrade om skylten gäller på båda sidorna eller bara på sidan den är uppsatt på. Om skylten nu sitter på höger sida och inte på vänster sida och jag kör runt så att jag kommer från andra hållet, förbudsskylten är nu på min vänstra sida, då borde jag alltså få stanna där det inte sitter någon skylt? (Bra förklarat av mig känner jag haha..)
Mo 2024-08-23 13:26 ! Citera #
RiverOak 2024-08-21
”Ett behov”??? Jag pluggar till körkort och har en genuin fråga. Förlåt att jag undrar över något och vill lära mig? Det kanske inte är svårare än så för dig men jag har inte körkort än så för mig är det inte helt självklart hur såna regler fungerar. Jag ställer hellre nån ”dum fråga” och får lära mig än att inte förstå och göra fel i trafiken.
Mo 2024-08-23 13:30 ! Citera #
RiverOak 2024-08-21
Okej, jag insåg nu att du nog menade personen ovanför dig och inte min fråga. Ber om ursäkt för det och tack för att du ändå förklarade tydligt:)

Senaste foruminläggen

Rubrik
8
I går 20:00
3
2024-11-20 20:23
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest