Start > Körkortsforum > Fortkörning 30 väg

Fortkörning 30 väg

Dalia I dag 07:51 ! Citera #
Hej jag körde 59 på 30 jättedumt och för en månad sedan fick jag böter för att jag hade telefonen och lykta var sönder i bilen jag blev av med körkortet och jag vet inte när när jag jag får tillbaka den är det nån som typ vet vad som kan hända nu
Björn He I dag 15:17 ! Citera #
Kan man få böter för fortkörning på 30-väg om man skulle köra en bil (med mph-mätare) i 20 engelska mil/tim?
Jag har läst att Storbritannien, som tillämpar enheten engelska mil/tim (förkortat mph) snarare än kilometer/tim, har 20 engelska mil/tim som motsvarighet till 30 km/tim men 20 engelska mil/tim är lika med 32,18688 kilometer/tim (för att vara exakt) och alltså nästan 2 och 1/5 km fortare än 30 km/tim. För en förare av en brittisk bil med mph-mätare är det inte helt lätt att räkna ut exakt hur många mph det är på 30 km/tim, och 20 mph som är motsvarigheten till 30 km/h är ju i själva verket mer än 2 km/h fortare än 30. I det här fallet borde polisen vid fartkontroll ta hänsyn till en viss felmarginal och ”godkänna” en hastighet av upp till 3 km/tim över 30-gränsen.

Om nu Storbritannien tillämpar engelska mil/tim (mph) så borde övriga Europa anpassa sig lite genom att ange en hastighetsbegränsning både i km/tim och engelska mil/tim.
Bastigheten inom tätbebyggt område borde bestämmas till 40 km/tim, som är ungefär lika med 25 engelska mil/tim, alternativt 50 km/tim som är ungefär lika med 31 engelska mil/tim. Utanför tätbebyggt område (utom på motorväg och motortrafikled) borde man ha 65 km/tim som bashastighet, som är ungefär lika med 40,39 engelska mil/tim. I de flesta länder i Europa är högsta tillåtna hastigheten på motorväg 130 km/tim, och det borde anges omvandlat till engelska mil/tim (som är 130÷1,609344 och lika med cirka 80,778225).
RiverOak I dag 16:05 ! Citera #
Björn He I dag 15:17
Kan man få böter för fortkörning på 30-väg om man skulle köra en bil (med mph-mätare) i 20 engelska mil/tim?
Jag har läst att Storbritannien, som tillämpar enheten engelska mil/tim (förkortat mph) snarare än kilometer/tim, har 20 engelska mil/tim som motsvarighet till 30 km/tim men 20 engelska mil/tim är lika med 32,18688 kilometer/tim (för att vara exakt) och alltså nästan 2 och 1/5 km fortare än 30 km/tim. För en förare av en brittisk bil med mph-mätare är det inte helt lätt att räkna ut exakt hur många mph det är på 30 km/tim, och 20 mph som är motsvarigheten till 30 km/h är ju i själva verket mer än 2 km/h fortare än 30. I det här fallet borde polisen vid fartkontroll ta hänsyn till en viss felmarginal och ”godkänna” en hastighet av upp till 3 km/tim över 30-gränsen.

Om nu Storbritannien tillämpar engelska mil/tim (mph) så borde övriga Europa anpassa sig lite genom att ange en hastighetsbegränsning både i km/tim och engelska mil/tim.
Bastigheten inom tätbebyggt område borde bestämmas till 40 km/tim, som är ungefär lika med 25 engelska mil/tim, alternativt 50 km/tim som är ungefär lika med 31 engelska mil/tim. Utanför tätbebyggt område (utom på motorväg och motortrafikled) borde man ha 65 km/tim som bashastighet, som är ungefär lika med 40,39 engelska mil/tim. I de flesta länder i Europa är högsta tillåtna hastigheten på motorväg 130 km/tim, och det borde anges omvandlat till engelska mil/tim (som är 130÷1,609344 och lika med cirka 80,778225).
Nästan alla hadtighetsmätare är kalibrerade att visa en högre hastighet än den du egentligen kör i. Vilket gör det till än mer ett icke-problem än vad du försöker få det till.
Gäst I dag 16:10 ! Citera #
Finns fall i domstol där en svensk hastighetsmätare (km/h) varit felaktig och visat lågt. Föraren blev dömd. Borde vara samma här.
Björn He I dag 17:25 ! Citera #
RiverOak I dag 16:05
Nästan alla hadtighetsmätare är kalibrerade att visa en högre hastighet än den du egentligen kör i. Vilket gör det till än mer ett icke-problem än vad du försöker få det till.
Ja de flesta personbilars hastighetsmätare är tydligen konstruerade för att visa cirka 3-4 km/tim högre än den hastighet bilen färdas i, troligen i syfte att ge föraren möjlighet att ha en viss marginal till högsta tillåtna hastigheten.

Men 20 mph, som är brittiska motsvarigheten till 30 km/tim, är trots allt nästan 2,2 km/tim fortare än 30, men det är ändå bestämt att en hastighetsbegränsning av 30 km/tim i Storbritannien motsvaras av 20 engelska mil/tim trots att 20 engelska mil/tim är 32,18688 km/tim.
I det här fallet borde man på svenska 30-vägar acceptera en körning i max 2,5 km/tim över 30-gränsen, för en bilist som har mph-mätare kan ju inte veta helt säkert hur många mph det är på 30 km/tim så man måste ju då utgå från att 30 km/tim är ungefär lika med 20 mph; 30 km/tim är ungefär 18 och 64/100 mph (avrundat till hundradelar).

I Storbritannien används för övrigt 30 mph som motsvarighet till 50 km/tim (som är bashastighet inom tätbebyggelse), och 30 engelska mil/tim är lika med (exakt) 48,28032 km/tim, och alltså i själva verket något lägre än 50 km/tim. Det här är ju lite krångligt med olika hastighetsenheter, att man måste bestämma en viss hastighet i Storbritannien som använder engelska mil/tim som ungefär motsvarar hastigheten i km/tim och motsvarigheten är nästan alltid långt ifrån exakt.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
15
I dag 17:25
1
I dag 15:58
13
I dag 15:53
1
I dag 15:37
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor