Start > Körkortsforum > Fortkörning 30 väg

Fortkörning 30 väg

Dalia 2024-10-24 07:51 ! Citera #
Hej jag körde 59 på 30 jättedumt och för en månad sedan fick jag böter för att jag hade telefonen och lykta var sönder i bilen jag blev av med körkortet och jag vet inte när när jag jag får tillbaka den är det nån som typ vet vad som kan hända nu
Björn He 2024-10-24 15:17 ! Citera #
Kan man få böter för fortkörning på 30-väg om man skulle köra en bil (med mph-mätare) i 20 engelska mil/tim?
Jag har läst att Storbritannien, som tillämpar enheten engelska mil/tim (förkortat mph) snarare än kilometer/tim, har 20 engelska mil/tim som motsvarighet till 30 km/tim men 20 engelska mil/tim är lika med 32,18688 kilometer/tim (för att vara exakt) och alltså nästan 2 och 1/5 km fortare än 30 km/tim. För en förare av en brittisk bil med mph-mätare är det inte helt lätt att räkna ut exakt hur många mph det är på 30 km/tim, och 20 mph som är motsvarigheten till 30 km/h är ju i själva verket mer än 2 km/h fortare än 30. I det här fallet borde polisen vid fartkontroll ta hänsyn till en viss felmarginal och ”godkänna” en hastighet av upp till 3 km/tim över 30-gränsen.

Om nu Storbritannien tillämpar engelska mil/tim (mph) så borde övriga Europa anpassa sig lite genom att ange en hastighetsbegränsning både i km/tim och engelska mil/tim.
Bastigheten inom tätbebyggt område borde bestämmas till 40 km/tim, som är ungefär lika med 25 engelska mil/tim, alternativt 50 km/tim som är ungefär lika med 31 engelska mil/tim. Utanför tätbebyggt område (utom på motorväg och motortrafikled) borde man ha 65 km/tim som bashastighet, som är ungefär lika med 40,39 engelska mil/tim. I de flesta länder i Europa är högsta tillåtna hastigheten på motorväg 130 km/tim, och det borde anges omvandlat till engelska mil/tim (som är 130÷1,609344 och lika med cirka 80,778225).
RiverOak 2024-10-24 16:05 ! Citera #
Björn He 2024-10-24
Kan man få böter för fortkörning på 30-väg om man skulle köra en bil (med mph-mätare) i 20 engelska mil/tim?
Jag har läst att Storbritannien, som tillämpar enheten engelska mil/tim (förkortat mph) snarare än kilometer/tim, har 20 engelska mil/tim som motsvarighet till 30 km/tim men 20 engelska mil/tim är lika med 32,18688 kilometer/tim (för att vara exakt) och alltså nästan 2 och 1/5 km fortare än 30 km/tim. För en förare av en brittisk bil med mph-mätare är det inte helt lätt att räkna ut exakt hur många mph det är på 30 km/tim, och 20 mph som är motsvarigheten till 30 km/h är ju i själva verket mer än 2 km/h fortare än 30. I det här fallet borde polisen vid fartkontroll ta hänsyn till en viss felmarginal och ”godkänna” en hastighet av upp till 3 km/tim över 30-gränsen.

Om nu Storbritannien tillämpar engelska mil/tim (mph) så borde övriga Europa anpassa sig lite genom att ange en hastighetsbegränsning både i km/tim och engelska mil/tim.
Bastigheten inom tätbebyggt område borde bestämmas till 40 km/tim, som är ungefär lika med 25 engelska mil/tim, alternativt 50 km/tim som är ungefär lika med 31 engelska mil/tim. Utanför tätbebyggt område (utom på motorväg och motortrafikled) borde man ha 65 km/tim som bashastighet, som är ungefär lika med 40,39 engelska mil/tim. I de flesta länder i Europa är högsta tillåtna hastigheten på motorväg 130 km/tim, och det borde anges omvandlat till engelska mil/tim (som är 130÷1,609344 och lika med cirka 80,778225).
Nästan alla hadtighetsmätare är kalibrerade att visa en högre hastighet än den du egentligen kör i. Vilket gör det till än mer ett icke-problem än vad du försöker få det till.
Gäst 2024-10-24 16:10 ! Citera #
Finns fall i domstol där en svensk hastighetsmätare (km/h) varit felaktig och visat lågt. Föraren blev dömd. Borde vara samma här.
Björn He 2024-10-24 17:25 ! Citera #
RiverOak 2024-10-24
Nästan alla hadtighetsmätare är kalibrerade att visa en högre hastighet än den du egentligen kör i. Vilket gör det till än mer ett icke-problem än vad du försöker få det till.
Ja de flesta personbilars hastighetsmätare är tydligen konstruerade för att visa cirka 3-4 km/tim högre än den hastighet bilen färdas i, troligen i syfte att ge föraren möjlighet att ha en viss marginal till högsta tillåtna hastigheten.

Men 20 mph, som är brittiska motsvarigheten till 30 km/tim, är trots allt nästan 2,2 km/tim fortare än 30, men det är ändå bestämt att en hastighetsbegränsning av 30 km/tim i Storbritannien motsvaras av 20 engelska mil/tim trots att 20 engelska mil/tim är 32,18688 km/tim.
I det här fallet borde man på svenska 30-vägar acceptera en körning i max 2,5 km/tim över 30-gränsen, för en bilist som har mph-mätare kan ju inte veta helt säkert hur många mph det är på 30 km/tim så man måste ju då utgå från att 30 km/tim är ungefär lika med 20 mph; 30 km/tim är ungefär 18 och 64/100 mph (avrundat till hundradelar).

I Storbritannien används för övrigt 30 mph som motsvarighet till 50 km/tim (som är bashastighet inom tätbebyggelse), och 30 engelska mil/tim är lika med (exakt) 48,28032 km/tim, och alltså i själva verket något lägre än 50 km/tim. Det här är ju lite krångligt med olika hastighetsenheter, att man måste bestämma en viss hastighet i Storbritannien som använder engelska mil/tim som ungefär motsvarar hastigheten i km/tim och motsvarigheten är nästan alltid långt ifrån exakt.
Björn He 2024-10-24 17:36 ! Citera #
Gäst 2024-10-24
Finns fall i domstol där en svensk hastighetsmätare (km/h) varit felaktig och visat lågt. Föraren blev dömd. Borde vara samma här.
Man borde kanske ha navigator-hastighetsmätare i bilar hellre än traditionella analoga mätare, för att kunna visa exakt hastighet. GPS-navigatorer har i de flesta fall hastighetsmätare som mäter hastigheten mer exakt, jag har själv noterat vid körning på exempelvis en 110-motorväg att hastighetsmätaren i GPS-navigatorn visar cirka 107 km/tim när jag kör med visaren exakt på 110-strecket i hastighetsmätaren, det verkar ju bero på att navigatormätaren mäter mer exakt än bilens mätare.

Men på en 110-väg borde det faktiskt kunna vara acceptabelt att färdas upp till 113 km/tim, med hänsyn till att 110 km/tim motsvaras av 70 engelska mil/tim i Storbritannien som tillämpar enheten engelska mil per timme snarare än kilometer per timme och en bilist som har mph-mätare kan ju inte helt säkert veta exakt hur många mph det är på 110 kmph, utan bara utgå från att 110 kmph är ungefär lika med 70 mph, men 70 mph är lika med (exakt) 112,65408 kmph och alltså i själva verket över 2,5 km/tim för fort för att vara 110.
RiverOak 2024-10-24 18:07 ! Citera #
Björn He 2024-10-24
Man borde kanske ha navigator-hastighetsmätare i bilar hellre än traditionella analoga mätare, för att kunna visa exakt hastighet. GPS-navigatorer har i de flesta fall hastighetsmätare som mäter hastigheten mer exakt, jag har själv noterat vid körning på exempelvis en 110-motorväg att hastighetsmätaren i GPS-navigatorn visar cirka 107 km/tim när jag kör med visaren exakt på 110-strecket i hastighetsmätaren, det verkar ju bero på att navigatormätaren mäter mer exakt än bilens mätare.

Men på en 110-väg borde det faktiskt kunna vara acceptabelt att färdas upp till 113 km/tim, med hänsyn till att 110 km/tim motsvaras av 70 engelska mil/tim i Storbritannien som tillämpar enheten engelska mil per timme snarare än kilometer per timme och en bilist som har mph-mätare kan ju inte helt säkert veta exakt hur många mph det är på 110 kmph, utan bara utgå från att 110 kmph är ungefär lika med 70 mph, men 70 mph är lika med (exakt) 112,65408 kmph och alltså i själva verket över 2,5 km/tim för fort för att vara 110.
Nej de är inte mer exakta. Men hastighetsmätaren i bilen är kalibrerad annorlunda för en viss marginal.

Gällande km/h vs mph så är det verkligen ett icke-problem. Kör lite under hastigheten om det oroar dig att få böter i din brittiska bil. Eller använd en mätare i mobilen om inte din bil kan visa i km/h.
Det finns ju inte en människa som inte fluxar upp och ner lite i hastighet när de kör bil om de inte har farthållaren på.
Björn He 2024-10-24 18:32 ! Citera #
RiverOak 2024-10-24
Nej de är inte mer exakta. Men hastighetsmätaren i bilen är kalibrerad annorlunda för en viss marginal.

Gällande km/h vs mph så är det verkligen ett icke-problem. Kör lite under hastigheten om det oroar dig att få böter i din brittiska bil. Eller använd en mätare i mobilen om inte din bil kan visa i km/h.
Det finns ju inte en människa som inte fluxar upp och ner lite i hastighet när de kör bil om de inte har farthållaren på.
Det vore ju bättre om Storbritannien och övriga Europa hade anpassat sig lite bättre till varandra genom att ha två gemensamma hastighetsgränser angivna i två olika enheter. Jag vet inte hur många europeiska bilar som har mph-mätare men det är ett krav på mph-mätare i de fordon som skall registreras inom Storbritannien.
På europeiska fastlandet borde det tycker jag finnas två hastighetsskyltar uppsatta, exempelvis vid infarten till ett tätbebyggt område från en landsväg eller motorväg borde det finnas en uppsatt 50-skylt kombinerad med en 30-skylt med texten ”mph”, 30-skylten anger alltså att högsta tillåtna hastigheten i mph är 30. Vid 40-sträckor borde det finnas en 40-skylt kombinerad med en 25-skylt med texten ”mph” som visar tydligt att hastighetsbegränsningen i mph är 25.
30-sträckor borde tycker jag ha både en 30-skylt och en 20-skylt uppsatt, 20-skylten ska då ha texten ”mph” och förtydliga att tillåten hastighet i mph är 20 - och det bör ju betyda att det är tillåtet att köra i 32,2 km/tim (eller säg kanske hellre 32,19 km/tim) trots att hastighetsbegränsningen är 30 km/tim enligt hastighetsskylten som anger km/tim eftersom 20 mph är lika med 32,18688 km/tim.

Polisen brukar väl dock oftast vara lite ”snälla” och acceptera en hastighet upp till cirka 5 km/tim över högsta tillåtna. Skulle man exempelvis glömma att notera en 30-skylt så ska man ändå helst utgå från att hastighetsbegränsningen är högst 40 km/tim och hålla en jämn fart av 35-37 km/tim.
RiverOak 2024-10-24 20:14 ! Citera #
Björn He 2024-10-24
Det vore ju bättre om Storbritannien och övriga Europa hade anpassat sig lite bättre till varandra genom att ha två gemensamma hastighetsgränser angivna i två olika enheter. Jag vet inte hur många europeiska bilar som har mph-mätare men det är ett krav på mph-mätare i de fordon som skall registreras inom Storbritannien.
På europeiska fastlandet borde det tycker jag finnas två hastighetsskyltar uppsatta, exempelvis vid infarten till ett tätbebyggt område från en landsväg eller motorväg borde det finnas en uppsatt 50-skylt kombinerad med en 30-skylt med texten ”mph”, 30-skylten anger alltså att högsta tillåtna hastigheten i mph är 30. Vid 40-sträckor borde det finnas en 40-skylt kombinerad med en 25-skylt med texten ”mph” som visar tydligt att hastighetsbegränsningen i mph är 25.
30-sträckor borde tycker jag ha både en 30-skylt och en 20-skylt uppsatt, 20-skylten ska då ha texten ”mph” och förtydliga att tillåten hastighet i mph är 20 - och det bör ju betyda att det är tillåtet att köra i 32,2 km/tim (eller säg kanske hellre 32,19 km/tim) trots att hastighetsbegränsningen är 30 km/tim enligt hastighetsskylten som anger km/tim eftersom 20 mph är lika med 32,18688 km/tim.

Polisen brukar väl dock oftast vara lite ”snälla” och acceptera en hastighet upp till cirka 5 km/tim över högsta tillåtna. Skulle man exempelvis glömma att notera en 30-skylt så ska man ändå helst utgå från att hastighetsbegränsningen är högst 40 km/tim och hålla en jämn fart av 35-37 km/tim.
Nej. Ingenting blir bättre av att lägga miljarder på att byta ut alla hastighetsskyltar i Europa istället för att göra vettiga saker för dem. Det är inget problem Björn, det är din OCD som spökar.
Gäst 2024-10-24 20:39 ! Citera #
Björn He 2024-10-24
Det vore ju bättre om Storbritannien och övriga Europa hade anpassat sig lite bättre till varandra genom att ha två gemensamma hastighetsgränser angivna i två olika enheter. Jag vet inte hur många europeiska bilar som har mph-mätare men det är ett krav på mph-mätare i de fordon som skall registreras inom Storbritannien.
På europeiska fastlandet borde det tycker jag finnas två hastighetsskyltar uppsatta, exempelvis vid infarten till ett tätbebyggt område från en landsväg eller motorväg borde det finnas en uppsatt 50-skylt kombinerad med en 30-skylt med texten ”mph”, 30-skylten anger alltså att högsta tillåtna hastigheten i mph är 30. Vid 40-sträckor borde det finnas en 40-skylt kombinerad med en 25-skylt med texten ”mph” som visar tydligt att hastighetsbegränsningen i mph är 25.
30-sträckor borde tycker jag ha både en 30-skylt och en 20-skylt uppsatt, 20-skylten ska då ha texten ”mph” och förtydliga att tillåten hastighet i mph är 20 - och det bör ju betyda att det är tillåtet att köra i 32,2 km/tim (eller säg kanske hellre 32,19 km/tim) trots att hastighetsbegränsningen är 30 km/tim enligt hastighetsskylten som anger km/tim eftersom 20 mph är lika med 32,18688 km/tim.

Polisen brukar väl dock oftast vara lite ”snälla” och acceptera en hastighet upp till cirka 5 km/tim över högsta tillåtna. Skulle man exempelvis glömma att notera en 30-skylt så ska man ändå helst utgå från att hastighetsbegränsningen är högst 40 km/tim och hålla en jämn fart av 35-37 km/tim.
Du tror inte att detta skulle skapa ett mycket större problem, nämligen att folk råkar se fel hastighet och blandar ihop km/h och mph?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 07:21
58
I går 22:28
1
I går 15:37
6
2024-12-20 23:30

Teoribok 2025

Körkortsboken
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Teoriprov, gratis demo