Nästan alla hadtighetsmätare är kalibrerade att visa en högre hastighet än den du egentligen kör i. Vilket gör det till än mer ett icke-problem än vad du försöker få det till.
Ja de flesta personbilars hastighetsmätare är tydligen konstruerade för att visa cirka 3-4 km/tim högre än den hastighet bilen färdas i, troligen i syfte att ge föraren möjlighet att ha en viss marginal till högsta tillåtna hastigheten.
Men 20 mph, som är brittiska motsvarigheten till 30 km/tim, är trots allt nästan 2,2 km/tim fortare än 30, men det är ändå bestämt att en hastighetsbegränsning av 30 km/tim i Storbritannien motsvaras av 20 engelska mil/tim trots att 20 engelska mil/tim är 32,18688 km/tim.
I det här fallet borde man på svenska 30-vägar acceptera en körning i max 2,5 km/tim över 30-gränsen, för en bilist som har mph-mätare kan ju inte veta helt säkert hur många mph det är på 30 km/tim så man måste ju då utgå från att 30 km/tim är ungefär lika med 20 mph; 30 km/tim är ungefär 18 och 64/100 mph (avrundat till hundradelar).
I Storbritannien används för övrigt 30 mph som motsvarighet till 50 km/tim (som är bashastighet inom tätbebyggelse), och 30 engelska mil/tim är lika med (exakt) 48,28032 km/tim, och alltså i själva verket något lägre än 50 km/tim. Det här är ju lite krångligt med olika hastighetsenheter, att man måste bestämma en viss hastighet i Storbritannien som använder engelska mil/tim som ungefär motsvarar hastigheten i km/tim och motsvarigheten är nästan alltid långt ifrån exakt.